• Trolltrixie

Nytt jobb retroaktiv lön, ersättning?

Hej! 

Jag har fått ny anställning och har därför sagt upp mig på egen begäran. 

Kan jag söka om ersättning någonstans ifrån om det är så att jag inte får lön en månad pga att den nya arbetsgivaren betalar retroaktivt och inte den gamla?

• Svar på tråden Nytt jobb retroaktiv lön, ersättning?
  • Anonym (P)

Om du lider nöd kan du få det nödvändigaste från Socialtjänsten. 

Har du inte pengar så att du klarar dig en månad utan inkomst? Om det går rekommenderar jag verkligen att du drar ner på omkostnader där (om!) det går så att du kan spara ihop en buffert. Om du tex blir sjukskriven kan det dröja innan du får ersättning från Försäkringskassan. För mig tog det tre månader innan pengarna kom

Kan du låna av någon? Sälja något? 

• Yllop

Antar att du menar att den nya arbetsgivaren betalar ut lönen i efterskott.

Retroaktiv lön är en ersättning som skall betalas ut till anställda efter det att löneförhandlingar är klara.

Det finns ingen myndighet som betalar ut pengar när det diffar en månad med lönen. Man förväntas ha en buffert så man kan klara sig ändå.

Om du är helt black försök att låna stålar från föräldrar, syskon, pojkvän/flickvän, andra släktingar, vänner och bekanta.

Finns det ingen som kan ge dig ett lån kan du i värsta fall få nödbistånd från soc.

• Anonym (Lilo)

Nej det kommer det inte finnas.

Du kan inte få från socialen då du satt dig själv i den sitsen, vet man om att det blir ett löneglapp får man spara innan man säger upp sig, plus att du antagligen ligger över deras norm 3 månader bakom iom att du har lön.

A-kassa har karens om man säger upp sig själv, men om du gör det för tex superdålig arbetsmiljö så kan de vara schyssta och låta stämpla.

Det bästa är väl att spara så du har råd?

Har du semesterdagar kvar när du säger upp dig kan du få pengar för dem men de kommer också månaden efter.

• Anonym (Vem?)

Vem ska du få ersättning från för att du inte kan planera din ekonomi så du har en buffert så du kan klara dig vid glapp? Glapp kan komma av den anledningen som du har nu, dvs att du har efterskottslön, pga arbetslöshet eller pga sjukskrivning. Om jag inte får sjukpenning denna månad är jag inne på månad två utan inkomst tex. Som tur är så börjar jag nytt jobb i mitten av augusti och sjukskrivningen går ut i slutet av juli så det bli a-kassa där en stund som kommer i slutet av augusti. När pengarna från F-kassan väl kommer stoppas de in i de hål som nu blivit pga brist på inkomst. 

• SmulanFnulan

Du får fråga mamsen och papsen för några bidrag har du tack och lov inte rätt till.

• Anonym (Vem?)

Dessutom, din slutlön (semesterersättning, eventuella avdrag för frånvaro, etc) får du månaden efter att du slutat, dvs den månad det glappar så har du tur är det ju inte alltför mycket du behöver extra.

Svar på tråden Nytt jobb retroaktiv lön, ersättning?