• Anonym (Trött på bonuslivet)

Kan man backa från bonusfamilj?

Hej!
    Hur gör man när man med varsitt barn sedan tidigare relation (4 och 6 år) och ett gemensamt (2) känner att man inte orkar med bonusfamiljen längre? När det får en att må skit och bli en person man inte vill vara? Kämpa på och stånga sig blodig för att undvika en separation eller våga lämna och lita på att livet kan vara bättre och framförallt erbjuda en lättare och mindre stressig vardag? 

• Svar på tråden Kan man backa från bonusfamilj?
  • Tyra myra
    Anonym (Trött på bonuslivet) skrev 2024-07-17 19:33:13 följande:
    Kan man backa från bonusfamilj?

Hej!
    Hur gör man när man med varsitt barn sedan tidigare relation (4 och 6 år) och ett gemensamt (2) känner att man inte orkar med bonusfamiljen längre? När det får en att må skit och bli en person man inte vill vara? Kämpa på och stånga sig blodig för att undvika en separation eller våga lämna och lita på att livet kan vara bättre och framförallt erbjuda en lättare och mindre stressig vardag? 

Det första du/ni bör göra är att kontakta familjerådgivningen och prata om hur du/ni har det. Kanske få lite tips på hur man kan strukturera upp vardagen så att stressen minskar.

När ni gjort det och om du fortfarande känner samma hopplöshet så kanske du kan börja tänka på separation. Det är inget nederlag att separera en bonus familj.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Separera och var noga med att nästa relation fungerar innan man efter typ en kvart skaffar en ny "kärleksunge" som lika snabbt blir varannan veckas barn. 

• Anonym (Man)

Nu förtiden tror folk att skaffa familj är som att köpa kläder med öppet köp. Man vill avsluta en familj för att man inte trivs i den rollen just då. Prata istället om hur ni ska förändra situationen så att det blir bättre.

Ni har tillsammans skaffat 3 barn på 6år, bildat 2 familjer var på kort tid. Känns hyfsat impulsivt. Fundera lite hur det påverkar barnen?

• Anonym (Exfru)

Lämna och ta ett glas vin!!

• Anonym (Mmm)

På 4 år till och med.

När det gemensamma föddes och var 0 var de tidigare 2 och 4 år gamla...

TS - Skulle säga att det bästa du kan göra är att stanna kvar och lösa det, sitt ner i båten och ro den iland. Livet kommer vara tufft i några år med småbarn. Gå i parterapi om relationen knakar. Men gör det vuxna i situationen! Tänk på barnen!

Anonym (Man) skrev 2024-07-17 20:11:34 följande:

Nu förtiden tror folk att skaffa familj är som att köpa kläder med öppet köp. Man vill avsluta en familj för att man inte trivs i den rollen just då. Prata istället om hur ni ska förändra situationen så att det blir bättre.

Ni har tillsammans skaffat 3 barn på 6år, bildat 2 familjer var på kort tid. Känns hyfsat impulsivt. Fundera lite hur det påverkar barnen?

• Anonym (Man)
    Anonym (Mmm) skrev 2024-07-17 20:46:28 följande:

På 4 år till och med.

När det gemensamma föddes och var 0 var de tidigare 2 och 4 år gamla...

TS - Skulle säga att det bästa du kan göra är att stanna kvar och lösa det, sitt ner i båten och ro den iland. Livet kommer vara tufft i några år med småbarn. Gå i parterapi om relationen knakar. Men gör det vuxna i situationen! Tänk på barnen!

Jag kom på det, men brydde mig inte om misstaget. Men bra att du var med i matchen där!
  • Anonym (Problemet?)

Vad är problemet med bonusfamiljen? Har du pratat med den andre föräldern om vad som är problemet och hur ni kan lösa det? 

Med tanke på att ni verkar ha gått väldigt fort fram med ett gemensamt barn så är det inte konstigt att det blir problem. Ni (vuxna och barn) kan inte ha känt varandra ordentligt vare sig innan ihopflytt eller när det gemensamma barnet kom. 

Så, jag skulle börja med att prata med den andre föräldern om vad som felas och hur ni ska ändra på det. Min gissning är att det handlar om bonusbarn där bonusföräldern får ta alldeles för stort föräldraansvar för barnet. Varje bioförälder ansvarar för sitt eget barn (sen ska man självklart hjälpas åt och barnen ska inte behandlas olika) och sen delar man på ansvaret för det gemensamma barnet. 

Familje/parterapi om ni inte kan lösa det hela på egen hand. 

Om ni går skilda vägar, ha inte så satans bråttom nästa gång. 

• Anonym (...)

Jag vill bara tillägga att de jag känner som har separerat med bonusbarn är att de försökt hålla kontakten ett tag och låtit barnen träffat varandra som "som syskon" men det har liksom inte funkat speciellt länge, och i de fallen jag känner mamman har ensam vårdnad om det gemensamma så har halvsyskon på pappas sida inte heller haft någon direkt kontakt, så räkna inte med att du kommer fortsätta träffa ditt bonusbarn i framtiden, men det kanske du inte bryr dig om direkt 

Jag känner dock till en familj där mamman till gemensamma barnen har en fin kontakt med halvsyskonen på pappans sida, även nu när även de har separerat...

• Anonym (E)

Men va...? Man flyttar isär så klart. Och innan du snurrar in dig i tankarna - du måste prioritera DINA barns välmående, och det har de inte om du ska må skit!

• Anonym (Biobonus)

Oj, här har det gått fort! Har ni gått i familjerådgivning? Börja där i så fall. Antingen hjälper det er att landa i er nya familjekonstellation eller så hjälper det er att genomföra en separation på ett så bra sätt som möjligt.

Svar på tråden Kan man backa från bonusfamilj?