• Anonym (Pappa)

    Aldrig rest förut - hjälp?!

    Vi ska resa för första gången med hela familjen och några övriga släktingar, sammanlagt kommer vi vara 8 personer. En vecka utomlands i varmt land i höst. Barnen är mellan 13 och 5 år gamla. Men vad får man inte glömma? Och hur mycket packar man? Ska man ta med handdukar? Vet när vi rest runt i Sverige packar man ju alltid på tok för mkt och det vill man ju inte i detta läget samtidigt som man vill kunna köpa med sig lite därifrån kanske. Mormor och morfar som ska med tycker vi tänker för lite packning när vi bokat och räknat på hur många ombyten man faktiskt behöver osv. Så blir ju osäker. Resan ska vara betald om någon vecka så snälla kom med alla tips och tricks här så jag inte missar något ???? 

  • Svar på tråden Aldrig rest förut - hjälp?!
  • Anonym (Reser ofta)

    Jag har rest jättemycket i mina dagar.

    Handdukar behöver ni inte ta med.
    Kläder, minimera och tvätta på hotellet. Finns inte tvättservice (eller som jag gör oavsett) tvätta i handfatet.
    Tvål finns på hotellet, köp schampo och annat på plats och lämna det som blir över. Det uppskattas av städpersonalen.
    Ett litet krisapotek, men inte hela förbandslådan. Köp hellre på plats vid behov.

    Bagagevåg är toppen att ha med, alla hotell har inte det och de som har tar betalt för varje vägning.

    Markera resväskorna med band, snören, klistermärken eller vad som, så de är lätta att känna igen på bagagebandet.

    Fråga gärna om du undrar något mer. Jag svarar senare under dagen isåfall, nu är jag på g till jobbet!

    Ha en trevlig resa!

  • Anonym (Pass)

    Oj, vilken bra fråga. Antar att ni bor på hotell? Då borde handdukar ingå, har det gjort på alla hotell jag bott på. Tänker att det mesta man kan råka glömma säkert finns att köpa på plats, som hygienartiklar oochkläder. Vet inte vart ni kommer resa, men i vissa länder ser ju eluttagen annorlunda ut, så en reseadapter kan vara nåt att komma ihåg. O passen till hela familjen. Annars finns nog nästan säkert allt ni kan råka glömma att köpa där.

  • Anonya

    Är det hotell eller lägenhet(shotell)? Om det senare finns det en del att tänka på, skriver mer i så fall.

  • Bergegardh

    Jag känner att om ni aldrig har åkt utomlands innan får man ju passa på att lyxa till det extra. Det finns ju även folk som bor där så om något glöms går det ju köpa på plats. Ni vill säkert även köpa några plagg där. Ni kanske inte känner likadant men för mig är det halva upplevelsen att ta sig fram och lyckas köpa både mat och kläder. 

    Det viktigaste är ju pass, telefon, laddare och om ni behöver något slags försäkringkort från erat försäkringsbolag när ni är där. Allt annat går ju oftast lätt lösa på plats om man glömt något. Hellre för lite än för mycket.

  • Anonym (S)

    Reser ni i Europa så beställ EU-korten från FK.
    Ombyten brukar inte vi ha så många. Går alltid att vaska upp i handfatet.
    Vi har med oss egna strandhanddukar men övriga tillhandahåller hotellet.
    Reseapotek har vi aldrig, går att köpa sånt på plats om olyckan/sjukdom är framme.

  • Räkan77

    Behöver ni bestämma nu hur många incheckadade bagage ni vill ha? Beroende på storleken på era resväskor så går det ju att pussla ihop så man inte behöver betala för så mycket incheckat bagage. Men det är kanske lite överkurs. Lägg hellre till ett incheckat bagage för mycket så slipper ni fundera/tjafsa om hur mycket ni ska packa med er.

    Generellt så är det ju långbyxor och långärmat som tar mycket plats. Så det bästa är att kolla ungefär hur varmt det brukar vara på kvällarna. Min erfarenhet är att man ofta har samma kofta varje kväll och att den oftast inte behövs. Om ni åker till en turistort i Europa så brukar det inte vara speciellt uppklätt på kvällarna, alltså om man äter på uteserveringar och andra restauranger som inte är lyxiga/dyra. Så man behöver definitivt inte en ny klänning varje kväll! Min erfarenhet är även att man gärna tar en promenad längs strandpromenaden före eller efter middagen. Så finskorna med höga klackar blir inte använda.

  • Yllop

    Vissa länder kräver att det är tre till sex månader  kvar innan passet går ut.
    Kopiera eller fotografera den sidan i passet där personuppgifterna finns så går det fortare att få ett nytt om det skulle försvinna.

    Kolla upp om ni behöver visum.


    Ta reda på om hemförsäkringen inkluderar sjukhusvård och ambulansflyg om det skulle behövas.

    På den här sidan finns information om landet ni ska resa till.


    www.swedenabroad.se/

  • Anonym (Ulrika)

    Nu utgår jag ifrån att ni ska åka på charter och bo på hotell nära stranden. I så fall brukar det vara bra att ta med varsin strandhandduk, eftersom man inte får ta med hotellets handdukar till stranden. 
    Om ni ska bo på lägenhetshotell och laga mat själva kan det vara bra att ta med lite kryddor, tepåsar, olja mm så man inte behöver köpa allt sådant.
    När det gäller kläder går det åt en del underkläder och t-shirts/linnen, men det brukar räcka med ett par långbyxor och en långärmad tröja. 
    Allt beror så klart på när i höst det är, vart ni ska och vad ni planerar att göra.

  • Anonym (Mamma)

    Bra skor tycker jag är viktigt
    strandtofflor
    gympaskor till hela familjen 
    passande skor till kvällen, undvik klackar 

  • Anonym (Handdukar)

    Jag har också rest mycket, men jag har alltid tagit med handduk, för att ta med till stranden. Nu var det förstås några år sedan jag reste då jag fått barn, men ändå. 

  • Anonym (H)

    Färre kläder än vad man tror, alvedon, vätskeersättning, ev strandhandduk om det inte ingår, solkräm, laddare, kanske lite pyssel på flyget om barnen är små. Typ inte mer än så, allt finns att köpa vid behov

  • Faxme

    En sak som kan var bra för barn om ni ska flyga är öronproppar som tryckutjämnar. Beror på hur stora barnen är eller om ni kan tryckutjämna. Hört många ungar skrika och gråta för de gör ont i öronen.Bättre att gå till apoteket och köpa till familjen.

    Flyger alltid med såna själv då jag har testat allt och inget annat har hjälpt mot just smärtan. 


    solkräm, vätskeersättning, värktabletter, badkläder och solglasögon. brukar finnas tvättmaskin man jan använda mot betalning annars kan man fråga i receptionen om tvättning mot en avgift.


    Har ni mediciner glöm inte gå till apoteket för att kolla om ni behöver ha med papper för dom så ni inte blir stannade på flygplatsen. 

    Hoppas på ni får en fin resa 😁

  • Anonym (Reser ofta)
    Anonym (Handdukar) skrev 2024-07-17 19:34:08 följande:

    Jag har också rest mycket, men jag har alltid tagit med handduk, för att ta med till stranden. Nu var det förstås några år sedan jag reste då jag fått barn, men ändå. 


    De flesta (iaf lite bättre) hotell har handdukar att låna mot deposition, att ha till strand eller pool.
    Bäst att kolla upp, för finns det så är det bra onödigt att släpa med så mycket handdukar i onödan. Alternativt, köp på plats och lämna kvar. Städpersonalen tar gärna hand om dem.

    Bagagevikten vet du. 
  • asdfgh

    Restid <1v, jag tar med mig underkläder och t-shirtar/linnen så det räcker för hela vistelsen. 3-4 par shorts/kjolar och 1-2 klänningar. En kofta/tunnare tröja om det blir svalt eller myggigt på kvällen. Reser i ett par bekväma långbyxor. Badkläder. Bekväma sandaler. Ev en strandhandduk beroende på om det går att låna på hotellet. Annat om vi planerar något specifikt under resan.

    Restid >1v, jag tar med mig ungefär lika mycket kläder som om resan varit 1v och tvättar upp på plats

    Utöver det: Myggmedel. Sysselsättning på flyget. En kortlek eller liknande till kvällarna på plats.

  • Anonym (Pappa)

    Tusen tack för alla svar!!!! 😀 
    Just handdukar har vi diskuterat mkt om det behövs packas med osv. Vi ska bo på lägenhetshotell där vi bokat äta en del av målen men att vi var möjlighet att tillaga med om så vill. 

  • MsM84

    Jag brukar försöka ha långbyxor, ordentliga skor, tröja som går att ta av på flyget. Kan vara lite kallt på flyget - men om det blir försenat kan det bli väldigt varmt. Därför, och med tanke på bagagevikten, har jag lite mer på mig än vad som behövs på resmålet. 


    Jag tycker ni ska packa kläder för hela veckan - stå och tvätta i handfatet för en hel familj skulle jag inte vilja på semestern, och min erfarenhet av hotells tvättservice är att det är så pass dyrt att man vill undvika det. Packa underkläder för alla dagar, något enkelt att ha till/från strand och liknande, och så många kläder du tror kommer behövas. Hänger man mest vid poolen är det mest på kvällen det går kläder, och då kanske man kan använda samma mer än en dag. Är det däremot 30 grader även på kvällen kan det lätt bli svettigt. Kolla hur vädret brukar vara på resmålet vid den tiden på året och planera därefter. Det jag tycker brukar vara lättast att packa för mycket av är varmare kläder. Packa inte massa ?om det är kallt? om det ska vara varmt (och ni inte är frusna av er).

  • Anonya

    Om packning:
    - Angående handdukar kan ni kolla vad det står i informationen om ert boende. Vi brukar ta med oss varsin tunn handduk för bad och strand. 
    - Kolla noga vad som gäller för maxvikt och storlek både för incheckat bagage och handbagage. Varierar kraftigt.


    - Hur många ombyten som behövs beror dels på hur hett det ska vara, dels om ni klär upp er lite till kvällen någon gång, många gånger eller inte alls. 
    - En liten påse tvättmedel är bra att ha, då kan man lätt tvätta lite kläder i handfatet om behov uppstår. Kolla också om det finns tvättmaskiner att använda.
    - Glöm inte solkräm, kepsar, solglasögon och långärmade och -benta tunna kläder som skydd mot solen.


    Om lägenhetshotell:
    - Ta med lite socker, salt och peppar så ni inte behöver köpa fulla förpackningar. Kanske te också.
    - Vi brukar ha med en påse med diskborsthuvud (diskborstar används inte annat än i norra Europa), en miniflaska diskmedel (typ reseschampoflaska), en disksvamp, en disktrasa och en diskhandduk. 


    Om flygningen:
    - Packa mediciner i handbagaget, inte bara för själva resan utan för flera dagar utifall att bagaget hamnar på avvägar. Narkotikaklassade mediciner kan man behöva läkarintyg för.
    - Powerbanks och andra batterier måste tas i handbagaget! 
    - För handbagaget gäller att inga förpackningar flytande får vara större än 100 ml och alla tillsammans måste rymmas i en förslutbar 1 liters plastpåse (finns att få på flygplatsen). Detta gäller också drycker, yoghurt, konserver etc. EU har beslutat att man nu återgår till detta också på flygplatser där ny apparatur gjort att det inte längre behövts.
    - Har ni beställt mat på flyget? Om inte är det bra att veta att maten kan ta slut. Även om man har kan det bli något fel, speciellt med specialmat. Kanske får ni något barnen inte gillar. Ta alltså med lite ätbart som håller i rumstemperatur tex bröd, knäckebrödsmackor, banan, gröt- eller nudelkopp där bara hett vatten behövs. Också lite godis och snacks.
    - Ta med böcker, tidningar, knep och knåp, spel och leksaker (utan smådelar och som kan spelas i famnen eller på ens lilla bord). Plocka fram lite i taget så något nytt finns om resan börjar kännas lång och jobbig.
    - Sovmask, öronproppar och nackkudde om ni behöver för att kunna sova. 

  • Anonya

    Plastpåsar till öppnade förpackningar ost, pålägg och annat underlättar mycket. 

    Bra väska att ta badsaker i till stranden.  Flipflops för hygien vid poolen och het sand på stranden.


     

Svar på tråden Aldrig rest förut - hjälp?!