• Anonym (Lova)

Sminkar du dig varje dag?

Vilka sminkprodukter använder du? Köper du billigt eller dyrt smink?

• Svar på tråden Sminkar du dig varje dag?
  • Anonym (Nej)

Sminkar mig i princip aldrig, endast vid enstaka festliga tillfällen. Har köpt det mesta av mitt smink på Make-up store och använder mascara, kajal och rouge. 

• Anonym (Nej tack)

Aldrig sminkat mig och kommer inte att börja heller. Min hy tackar mig också för detta. 

• Elin pelin

Började sminka mig i 40-års åldern. Jag har bb-creme, lite rouge, mascara. Jag försöker köpa ekologiskt smink, men har svårt att hitta en bb-creme som är ekologisk som jag tycker om. Till fest har jag även ögonskugga och ibland kajal.

• Anonym (Lova)

Jag sminkar mig nästan varje dag. Har foundation, bronzer, highlighter, rouge, mascara, puder, läppglans, ögonskugga. Brukar köpa ganska billigt smink men märken som jag tycker är bra

• Anonym

Nej sminkar mig inte varje dag
    Sminkar mig ibland. Jag använder några enstaka grejer. Mascara, ögonskugga, läppstift. Lancome, Helena Rubenstein

• Anonym (J)

Nej jag sminkar mig aldrig.

• Anonym (Girrrl)

Jag sminkar mig nästan varje dag. För det mesta inte så mycket, gillar inte att känna mig för sminkad (CC-cream, ögonbrynspenna/gel, rouge, bronze, higlighter och mascara). Ibland blir det lite ögonskugga eller nån eyeliner. Beror på humör och tid. Kan gå ut helt osminkad också 😊 Är mer noga med håret faktiskt (fd frisör 😆)

• Anonym (Girrrl)

Har både dyrare smink och billigare. 

• Anonym (Naturelle)

Slutade sminka mig helt när jag var typ 28. Innan dess kunde jag aldrig visa mig ute utan smink. Så skönt att slippa skiten, känna sig ren i ansiktet och lägga tid och energi på annat. Dessutom ser man ju äldre ut när man sminkar sig nu för tiden! 

• Alvina

Sminkar mig aldrig. Gjorde det ibland förut när jag var yngre. 

• Anonym (Kjelle)

Jag sminkar mig varje dag och använder bara dyra produkter, för det är jag värd, oh la la la 

• Cathariiina

Jag slutade helt att sminka mig under pandemin, och speciellt som jag sedan fortsatte att arbeta hemifrån. Fanns ingen anledning att sminka sig för sin närmaste familj, liksom! Efter pandemin kändes det till och med konstigt att man skulle måla sig i ansiktet! Numera blir det lite mascara, vit respektive svart kajal och ibland (men mycket sällan) ett stay on-läppstift till fest och andra kvällsaktiviteter. 

Jag har aldrig någonsin täckt över ansiktshyn med några krämer, puder, foundation eller liknande. Behöver inte det eftersom min hudton är helt jämn naturligt. Eller OK - inför fotografering kan jag ta lite puder på ansiktets T-zon, för att det inte ska bli blänk där på fotot. 

• Anonym (...)

Nu är jag mammaledig så typ aldrig men jobbar på bank och ska snart tillbaka och då är det varje dag igen

• Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2024-07-18 15:11:26 följande:

Nu är jag mammaledig så typ aldrig men jobbar på bank och ska snart tillbaka och då är det varje dag igen

Köper typ loreal
  • Anonym (Elin)

Slutade sminka mig dagligen när jag var 17 och sedan helt när jag var 20. Hade bara billigt smink, har för mig att jag mest köpte på HM.

• Anonym (g)

Aldrig sminkat mig. Trivs med mitt riktiga utseende och har inget att dölja där.

• Anonym (Lova)
    Anonym (...) skrev 2024-07-18 15:11:56 följande:
    Köper typ loreal
    Loreal är jättebra
  • Anonym (Naturligt!)

Att se naturlig ut är det bästa. Vad jag inte riktigt förstår är dessa enorma lösögonfransar som många har nuförtiden. Men modet verkar vara att det inte finns några gränser för vad som är för mycket och överdrivet. Även ögonbrynen kan vara enorma. Och läppar som är fyllda med fillers ska markeras, och en fiskmun på bilder. Men de förstår nog inte hur fåniga de ser ut.

Tycker ni att detta är snyggt? En undersökning med män visade att 99% tycker att detta är jättefult, så det verkar vara något som bara kvinnor tycker är snyggt. Många ägnar flera timmar om dagen framför spegeln, vilket egentligen är ganska så onödigt eftersom män inte verkar gilla mycket hårt sminkade kvinnor. 

Så nog är det mycket snyggare med kvinnor som ser naturliga ut.

• Cathariiina
    Anonym (Naturligt!) skrev 2024-07-19 13:13:27 följande:

Att se naturlig ut är det bästa. Vad jag inte riktigt förstår är dessa enorma lösögonfransar som många har nuförtiden. Men modet verkar vara att det inte finns några gränser för vad som är för mycket och överdrivet. Även ögonbrynen kan vara enorma. Och läppar som är fyllda med fillers ska markeras, och en fiskmun på bilder. Men de förstår nog inte hur fåniga de ser ut.

Tycker ni att detta är snyggt? En undersökning med män visade att 99% tycker att detta är jättefult, så det verkar vara något som bara kvinnor tycker är snyggt. Många ägnar flera timmar om dagen framför spegeln, vilket egentligen är ganska så onödigt eftersom män inte verkar gilla mycket hårt sminkade kvinnor. 

En annan sak jag har sett på sista tiden, är att många unga kvinnor har ojämna ögonbryn, som typ börjar på olika ställen (vänster börjar lägre än höger eller närmare näsroten, eller vice versa). Jag undrar om detta är plockat, det måste det nästan vara, men då ska man inte göra det om man inte har bättre ögonmått!
  • Anonym (...)
    Anonym (Naturligt!) skrev 2024-07-19 13:13:27 följande:

Man kan ju faktiskt sminka sig snyggt och diskret, det måste inte vara det extrema
Svar på tråden Sminkar du dig varje dag?