• Anonym (Föda barn)

    Förlossning

    Jag undrar vilka symtom du fick, eller kände av innan latensfas drog igång?

    Jag har två veckor kvar till bf. Så det kan hända något när som helst. Imorse kändes det lite likt mensvärk fast det gick över. Just nu kan det göra ont om jag går omkring på ICA eller går i trappor hemma. Kan det vara så i allmänhet på slutet? 

  • Svar på tråden Förlossning
  • Anonym (Xxx)

    Några dagar innan-ryggvärk 
    Dagen innan förlossning-ryggvärk och mensvärk som strålade ner mot baksida lår
    Samma morgon förlossningen startade-Ont i ländryggen, mensvärk och diarré. Kändes precis som mensvärk jag brukar bli dålig i magen då. 
    Sen gick vattnet och i samband med det svaga värkar som intensifierades allteftersom. 

  • Anonym (Mamma mu)

    Jag hade inga besvär, förvärkar eller så, blev dock lite lös i magen dagen före vattnet gick. Sen var det igång 😅

    Lycka till 😍

  • Anonym (J)

    Nu har inte jag fått mitt barn än, men jag tror att jag ligger en vecka före då jag har BF om en vecka. Jag har haft mensvärk till och från i flera veckor, ibland har det gjort riktigt ont. Det har strålat ner i låren och ut mot ryggen. Nu har det gjort så ont i flera dagar att jag fick komma in till förlossningen för kontroll. Hoppades verkligen att det skulle ha börjat, men det hade inte hänt nånting. Livmodertappen var helt orörd, men jag fortsätter att ha ont. Så jag antar att man kan ha ont ganska länge utan att latensfasen dragit igång tyvärr. 

  • Anonym (Ellen)

    Födde BF+2. På själva BF-dagen vaknade jag och mådde bara ....konstigt. inte sjuk och inte något som jag känt tidigare under graviditeten. Nu i efterhand skulle jag beskriva det som att det kändes som om kroppen höll andan, liksom signalerade att nu är det nära.  Var hos BM och allt var bra. Inget öppet.  Sen sov jag resten av dagen och kvällen, men vaknade ofta och tyckte att jag var väldigt blöt. Mitt i natten gav jag upp och satte mig på en handduk för att se om jag läckte vatten. Efter någon timme kunde jag konstatera att jag inte gjorde det. Jag han precis resa mig ur sängen och ta ett steg sedan forsade vattnet ut som på film. Vi åkte in på kontroll och de såg att jag hade små sammandragningar som jag inte kände.Värkarna kom 6-7 timmar senare.

  • Anonym (Föda barn)
    Anonym (J) skrev 2024-07-17 12:23:23 följande:

    Nu har inte jag fått mitt barn än, men jag tror att jag ligger en vecka före då jag har BF om en vecka. Jag har haft mensvärk till och från i flera veckor, ibland har det gjort riktigt ont. Det har strålat ner i låren och ut mot ryggen. Nu har det gjort så ont i flera dagar att jag fick komma in till förlossningen för kontroll. Hoppades verkligen att det skulle ha börjat, men det hade inte hänt nånting. Livmodertappen var helt orörd, men jag fortsätter att ha ont. Så jag antar att man kan ha ont ganska länge utan att latensfasen dragit igång tyvärr. 


    Jaha! Kanske är så att barnet trycker mot olika nerver och cervix? Låter inte så behagligt. Tar du alvedon när det känns? 
  • Anonym (J)
    @TS (kan inte citera)

    Ja, jag äter alvedon och kör värmedyna.

    Håller tummarna för att det ska starta av sig självt så snart som möjligt, men annars är jag inbokad för igångsättning på torsdag (BF).
  • Anonym (Föda barn)
    Anonym (J) skrev 2024-07-20 00:35:15 följande:
    @TS (kan inte citera)

    Ja, jag äter alvedon och kör värmedyna.

    Håller tummarna för att det ska starta av sig självt så snart som möjligt, men annars är jag inbokad för igångsättning på torsdag (BF).
    Lycka till! 
  • Anonym4848

    Hade inga symtom dagarna innan, men ja visst känna det att gå mycket och i trappor osv i slutet.

    Dottern kom i v. 38, vid lunch gick vi lång promenad och då fick jag jätteont typ i blygdbenet/ljumskarna. Sen när vi kom hem hade nog slemproppen gått, trodde då det var mycket flytning typ men eftersom hon kom sen så var det nog proppen. Sen sjuuukt trött, sov flera timmar på em. Sen drog värkar igång från ingenstans (och diarré) och 5 timmar senare var hon ute.

    Lycka till!

Svar på tråden Förlossning