• Anonym (orolig)

Måste en blödning vara missfall?

Internet ger så olika svar. Är i vecka 6 (5+5) efter IVF och hade blött brunt när jag var iväg i söndags men det upphörde snabbt. Väldigt lite ljusrosa igår morse och idag är det klarrött blandat med rosa, sparsamt och väldigt tunt och inte som vanlig mens. Har samtidigt mild mensvärk, men det har jag känt ibland tidigare också. På vissa ställen läser jag att det är missfall och på andra ställen läser jag att det är helt normalt. Vad ska man tro på? Det är min första graviditet och har ultraljud nästa vecka

• Svar på tråden Måste en blödning vara missfall?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (orolig) skrev 2024-07-16 15:50:15 följande:
    Måste en blödning vara missfall?

Internet ger så olika svar. Är i vecka 6 (5+5) efter IVF och hade blött brunt när jag var iväg i söndags men det upphörde snabbt. Väldigt lite ljusrosa igår morse och idag är det klarrött blandat med rosa, sparsamt och väldigt tunt och inte som vanlig mens. Har samtidigt mild mensvärk, men det har jag känt ibland tidigare också. På vissa ställen läser jag att det är missfall och på andra ställen läser jag att det är helt normalt. Vad ska man tro på? Det är min första graviditet och har ultraljud nästa vecka

Nej, det måste det inte vara. För mig har det tyvärr varit så en gång inför varje lyckad graviditet, att jag fått ett tidigt missfall först i v 6, men snabbt blivit gravid igen och det funkat. För andra vet jag att blödningar INTE varit missfall, eftersom jag ställde samma fråga här så.

Så tyvärr är det enda du kan göra att avvakta och se. Jag vet att det är ett sjukt trist svar.
  • Anonym (Maj)

Det behöver inte vara det, jag blödde både brunt, rött osv men väldigt sparsamt och det höll på till och från samtidigt som jag hade rätt kraftig mensvärk. Detta pågick ca 1,5 vecka i v 4/5. Det upphörde sen och graviditeten löpte på utan ytterligare blödningar. Men det kan säkert vara lite 50/50.

Det är nog svårt att veta så tidigt, man får avvakta och se om det kommer igång en större blödning eller sen vänta på UL och se om man ser nått levande. Sjukt svår tid, tidig graviditet. I Stockholm finns octaviakliniken som tar emot akuta besök på vardagar, det står att de tar emot patienter med blödning i tidig grav. Det är ett tips, om du bor där dvs. 

• EnAnonumius

Min väninnas dotter visste inte om att hon var gravid fören i 8 månaden.. Det berodde på att hon hade mensliknande blödning under de första åtta månaderna.

Så nej, en blödning måste inte betyda missfall per se.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Maj) skrev 2024-07-16 16:19:24 följande:

Det behöver inte vara det, jag blödde både brunt, rött osv men väldigt sparsamt och det höll på till och från samtidigt som jag hade rätt kraftig mensvärk. Detta pågick ca 1,5 vecka i v 4/5. Det upphörde sen och graviditeten löpte på utan ytterligare blödningar. Men det kan säkert vara lite 50/50.

Det är nog svårt att veta så tidigt, man får avvakta och se om det kommer igång en större blödning eller sen vänta på UL och se om man ser nått levande. Sjukt svår tid, tidig graviditet. I Stockholm finns octaviakliniken som tar emot akuta besök på vardagar, det står att de tar emot patienter med blödning i tidig grav. Det är ett tips, om du bor där dvs. 

Ja det är väldigt tufft det här med att inte veta eller förstå någonting. Bor tyvärr inte i Stockholm och har inte riktigt förstått vem man ska vända sig till här där jag bor för jag har inte haft något möte mvc än. Pratade med gyn på telefon efter det första i söndags och de verkade bara vilja avvakta till min bokade tid nästa vecka. Kände mig mest jobbig som ringde.
  • Anonym (orolig)
    EnAnonumius skrev 2024-07-16 17:06:28 följande:

Min väninnas dotter visste inte om att hon var gravid fören i 8 månaden.. Det berodde på att hon hade mensliknande blödning under de första åtta månaderna.

Så nej, en blödning måste inte betyda missfall per se.

Skönt att höra. Då kanske inte hoppet är helt ute ändå. Men det är frustrerande att kvinnokroppen alltid ska behöva vara ett sådant mysterium.
  • Anonym (Maj)
    Anonym (orolig) skrev 2024-07-16 17:06:29 följande:
    Ja det är väldigt tufft det här med att inte veta eller förstå någonting. Bor tyvärr inte i Stockholm och har inte riktigt förstått vem man ska vända sig till här där jag bor för jag har inte haft något möte mvc än. Pratade med gyn på telefon efter det första i söndags och de verkade bara vilja avvakta till min bokade tid nästa vecka. Kände mig mest jobbig som ringde.
    Ja i vecka 5+5 så kanske det inte går att se så mycket mer än en hinnsäck, vilket i sig också bara kan skapa mer oro. Därför bad de dig säkert att avvakta, så hinner det gå lite tid och det finns nått att se på ett ultraljud. Håller tummarna! 🍀
  • Anonym (Ohlala)

Jag har haft tre graviditeter. 

Under den första fick jag en blödning ca v 9. Det visade sig vara ett missfall.

Den andra graviditeten ingen blödning. Födde ett friskt barn.

Tredje graviditeten fick jag en blödning. Kommer ej ihåg vecka men ca v 9-10. Var inget missfall och födde ett friskt barn. 

De två gångerna jag har fått blödning har jag åkt in till gynakuten på mitt närmaste stora sjukhus. Detta för att jag var orolig och ville veta vad som hänt. Det tillfället det var missfall så fick jag medicin för att få hjälp att driva ut "resten". 

• EnAnonumius
    Anonym (orolig) skrev 2024-07-16 17:13:50 följande:
    Skönt att höra. Då kanske inte hoppet är helt ute ändå. Men det är frustrerande att kvinnokroppen alltid ska behöva vara ett sådant mysterium.
    Ha ha ja... I mångt och mycket är kvinnans kropp det...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Agnes)

Jag blödde brunt i vecka 6 (och 3 veckor framåt). Det var inte missfall, men kunde ha blivit. Moderkakan hade inte fäst ordenligt i livmodern fick jag veta på ultraljud. Fick rådet att ta det väldigt lugnt och avvakta. Det gick bra, då låg jag mest hemma i 3 veckor och jobbade hemifrån. Märkte att jag blödde mer vid promenader.

• Anonym (Liv)

Ja det är ju 50/50 vid blödning, ibland är det missfall ibland inte. Molvärken du känner låter ju dock lite negativt, det brukar vara förknippat med missfall om det kommer i samband med blödning.
    Och det går ju inte att göra något, så ingen mening att åka till akuten och belasta sjukvården. Om du inte får väldigt ont, då ska man alltid kolla upp så det inte är utomkvedeshavandeskap, annars är det vänta som gäller. Du kan ju göra ett privat ultraljud om du vill kolla tidigare, men vänta en vecka då du kommit förbi 6+4, innan dess är det inte helt säkert att hjärtat syns.

Håller tummarna för dig!

• Anonym (orolig)

Skriver en uppdatering här inför framtiden om någon med liknande upplevelse googlar och har sig. Det var inte missfall. Det är tvillingar Hjärta

Svar på tråden Måste en blödning vara missfall?