• Anonym (Arg)

    Sura människor

    Hur hanterar man människor som alltid är sura och alltid har något att klaga på? 

    Har en sådan människa på mitt jobb. Man känner verkligen hur stämningen dras ner när hon kommer in i rummet, alla blir tysta och sänker blicken för att inte råka reta upp henne. Hon ser alltid sur ut, klagar på allt och kan aldrig se det positiva i något. Riktig surpuppa. Jag känner till och med obehag över att vara i samma rum som henne för att jag riktigt känner hennes hatblickar även om jag inte kollar på henne. 

  • Svar på tråden Sura människor
  • Freddie K

    Det bästa är väl att försöka undvika dem eller ignorera dem. Jag brukar dra mig undan om jag känner att någon är på dåligt humör.


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Brnf)

    Beror på vem det är. Är det någon närmre brukar jag häva ur mig ?men vad är ditt problem, sluta lägg din surhet på mig? då brukar de tänka till 

  • Anonym (O)

    Något att tänka på är att det kan ligga depression eller annan psykisk ohälsa bakom personens beteende. Det är såklart ingen ursäkt till ifall hon är direkt otrevlig och oacceptabel i sina kommentarer, men det ger en förklaring som gör att man kan ha större överseende med vissa saker.

    Oavsett är det väl ett ärende för HR ifall det påverkar arbetsplatsen och alla kollegor så pass? Kanske förstår personen inte hur hon uppfattas av andra och behöver en chans att reflektera och ändra sin framtoning.

  • Anonym (15 min)

    Hade en sån kollega och vi pratade med henne och kom överens om att man fick sura 15 minuter om dagen, men sen hade man surat klart för det drog ner alla andra också. Funkade förvånansvärt bra faktiskt 🙂

  • Mandel

    Jag är en sådan där konstig prick som hade sett det som en utmaning att omvända personen.
    Att bemöta gnället med en positiv vinkel på saker och ting och liksom ta udden av gnället.
    Hade heller inte dragit mig för att ironiskt kommentera gnället.

    Till slut hade väl även kommentarer som typ har du inget roligt att berätta någon gång kommit eller gör någonting åt det och sluta gnäll osv

    Jag är inte otrevlig eller påträngande utan vet hur mycket och när det funkar att sakta men säkert bryta igenom folks skyddsmurar.
    Har till och med fått uppskattning för den förmågan av både kollegor och chefer.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Brnf)
    Mandel skrev 2024-07-17 06:44:16 följande:

    Jag är en sådan där konstig prick som hade sett det som en utmaning att omvända personen.
    Att bemöta gnället med en positiv vinkel på saker och ting och liksom ta udden av gnället.
    Hade heller inte dragit mig för att ironiskt kommentera gnället.

    Till slut hade väl även kommentarer som typ har du inget roligt att berätta någon gång kommit eller gör någonting åt det och sluta gnäll osv

    Jag är inte otrevlig eller påträngande utan vet hur mycket och när det funkar att sakta men säkert bryta igenom folks skyddsmurar.
    Har till och med fått uppskattning för den förmågan av både kollegor och chefer.


    Samma här 
  • Anonym (.)

    Är själv en person som gnällt lite väl mycket i mitt liv. Har mått väldigt dåligt, vilket inte är en "ursäkt" utan en förklaring.

    Det mest effektiva sättet för att få någon att sluta gnälla är att skämta om det på ett sätt som gör personen medveten om gnällandet, men ändå inte på ett elakt sätt.

    Precis som tipset ovan. "ironiskt kommentera för ta udden av gnällandet" är nog det bästa. 

    Om någon säger "åh det är sååå jobbigt att ta hand om det här".
    "jaaa, visst är det!" Kan man svara då, lite skämtande.
    Då blir personen medveten om att gnällandet kanske inte är konstruktivt sätt att reda ut situationen, men man får ändå en respons, vilket personen nog är ute efter. Man vill ofta bli "sedd", men är inte nödvändigtvis ute efter en "lösning" när man gnäller.

Svar på tråden Sura människor