• Äölkjhgfdsa

Femte sjukan?

min son fick knallröda kinder för några dagar sedan, det spred sig även på armar och ben. Jag åkte in så vi fick träffa läkare och de vi fick till svar är att det är nässelutslag som man inte vet vad det beror på, han fick tabletter utskrivna som han ska äta en vecka.  Jag har ju självklart läst på nätet och hittade då femte sjukan som jag tycker ser identisk ut med sonens utslag. När jag läser om den så förstår jag det som att man får feber först och sedan kommer utslagen. Men i sonens fall så kom utslagen först och febern sen, är det nån mer som haft det så? Undrar verkligen om det kan vara den femte sjukan istället för nässelutslag.

• Svar på tråden Femte sjukan?
  • LaFontaine

När mitt barn fick, vad vi tror är femte sjukan, började det med röda kinder. Det såg ut som om  någon gett henne en örfil på vardera sida. Efter ett par dagar kom feber och sen kom utslag på ryggen och bröstet.

• Äölkjhgfdsa

Okej tack för svar. Jag tror ju verkligen att det är femte sjukan han har just pga kinderna men blev lite fundersam över detta med febern. Men det står ju att oftast så kommer febern för och utslagen sen. hur länge var utslagen kvar?

• LaFontaine
    Äölkjhgfdsa skrev 2024-07-15 21:28:40 följande:

Okej tack för svar. Jag tror ju verkligen att det är femte sjukan han har just pga kinderna men blev lite fundersam över detta med febern. Men det står ju att oftast så kommer febern för och utslagen sen. hur länge var utslagen kvar?

Det är flera år sen nu, men som jag minns det upptäckte jag dem någon dag efter att febern försvunnit och att de satt i ytterligare några dagar. Kinderna var dock röda några dagar innan febern dök upp. 
Svar på tråden Femte sjukan?