• Anonym (Ann)

Järnbrist

Hej, 
    Behöver råd.
    Har alltid haft järnbrist men får ingen större hjälp. För 2 år sedan åt jag järntabletter, B12 och folsyra och kände mig betydligt piggare. sedan slutade jag och var till läkaren för att jag gått upp i vikt, orkeslös, håret går av . hade ferratin värde på 12 och läkaren säger att allt ser bra ut. Pratade med en annan person som sa att det var alldeles för lågt och att jag behövde injektioner för att hjälpa upp värdet snabbt. Varför är läkare så emot det? Har ni tips på hur jag ska göra när jag åt tabletter sist kom jag inte högre än 50 iferratin och man mår inte särskilt bra av dessa tabletter.

/Ann-Sofie

• Svar på tråden Järnbrist
  • Anonym (Mm)

Har för mig att jag hade ännu lägre men fick ändå ingen hjälp

• Anonym (Ann)

Men det är ju konstigt det är som läkare inte kan något om denna sjukdom.
    Är det farligt att ge intrevinöst eller är det bara för att det är dyrt?

• Anonym (Mm)
    Anonym (Ann) skrev 2024-07-15 10:17:18 följande:

Men det är ju konstigt det är som läkare inte kan något om denna sjukdom.
    Är det farligt att ge intrevinöst eller är det bara för att det är dyrt?

Jag vet ? väldigt konstigt. Tror att dom vet väldigt lite plus att det är dyrt 
  • Anonym (Ann)

Går inte att äta upp värdet när det är så lågt, då måste jag nog äta 2 kilo kött per dag.

• Anonym

köp Niferex på Apoteket
    Löses upp först i tarmarna så man får inte ont i magen

• Anonym (Mm)

Det hjälper sällan det låga depå värdet ?

• Anonym
    Anonym skrev 2024-07-15 10:50:05 följande:

köp Niferex på Apoteket
    Löses upp först i tarmarna så man får inte ont i magen

Fortsättning
    Jag hade lägre värde, men det avhjälptes med Niferex
  • Anonym (William)

De kollade sköldkörteln, såg bra ut. dock vet jag att man ska kolla t-3 och t4 plus antikroppar för att verkligen veta? Men det har dom inte gjort.

som sagt varit symtomfri hela livet. På topp jämt. Däremot har jag varit lite orolig stressad sen dessa symtom kom.

Vardagen funkar bra, men symtomen påminner en här och där. Lite skakis, tung/spänd över huvud/nacke, ett pirr i kroppen, småmuskler som rycker emellanåt, lockkänsla, trång i halsen ibland, lätt yrsel osv.

Man är alltid orolig för att det ska vara något annat? Började som sagt vid 31. 

Fick nåt avföringsprov som jag inte orkat göra, kanske ska göra det också? Det var något som var lite högt, men som dock är ganska vanligt, kom inte ihåg vad det kunde vara? Typ något inflammation i magen? Som var lite högt, men inget läkaren verkade notera särskilt.

Hade även järnbrist vilket är ovanligt som man, men det började gå upp bra efter järntablett och kost. Dock inte tagit tabletter på några månader nu, jag kanske alltid ble ta det? Typ 1-2 i veckan åtminstone.

• Anonym (Anna)

Jag har haft rejäl järnbrist pga kraftiga blödningar. Äter ej kött. Fick upp värdet med först Niferex och nu räcker Hemofer.

• Anonym
    Anonym (William) skrev 2024-07-15 17:46:36 följande:

De kollade sköldkörteln, såg bra ut. dock vet jag att man ska kolla t-3 och t4 plus antikroppar för att verkligen veta? Men det har dom inte gjort.

som sagt varit symtomfri hela livet. På topp jämt. Däremot har jag varit lite orolig stressad sen dessa symtom kom.

Vardagen funkar bra, men symtomen påminner en här och där. Lite skakis, tung/spänd över huvud/nacke, ett pirr i kroppen, småmuskler som rycker emellanåt, lockkänsla, trång i halsen ibland, lätt yrsel osv.

Man är alltid orolig för att det ska vara något annat? Började som sagt vid 31. 

Fick nåt avföringsprov som jag inte orkat göra, kanske ska göra det också? Det var något som var lite högt, men som dock är ganska vanligt, kom inte ihåg vad det kunde vara? Typ något inflammation i magen? Som var lite högt, men inget läkaren verkade notera särskilt.

Hade även järnbrist vilket är ovanligt som man, men det började gå upp bra efter järntablett och kost. Dock inte tagit tabletter på några månader nu, jag kanske alltid ble ta det? Typ 1-2 i veckan åtminstone.

Ja, gör avföringsprovet! 
Svar på tråden Järnbrist