• Anonym (Ck)

Betalningsanmärkningar utan att veta om det?

Som rubriken lyder, kan man ha betalningsanmärkningar utan att veta om det eller blir man informerad i samband med att det blir en anmärkning? 

Jag har aldrig varit i närheten av att missa en räkning, men jag misstänker att en människa jag känner inte är helt ärlig när hen säger att hen inte hade en aning om att hen hade anmärkningar. 

Någon med erfarenhet? 

• Svar på tråden Betalningsanmärkningar utan att veta om det?
  • Anonym (Y)

Man får alltid brev om att räkning kommer till inkasso. Men man kan ju av olika anledningar ej ha läst brevet.

• Cereal Killer

Alltså, har man noll koll och slarvar med ekonomin eller är i förnekelse över sin situation så är det klart att man skulle kunna missa att man får en anmärkning. Men när en räkning går vidare till kronofogden så missar man det inte - de kommer hem till dig eller till ditt jobb om du inte svarar brevledes.

• Anonym (Ck)

Tack för svar. Då är det som jag trodde. 

• Anonym (En anledning?)
    Anonym (Y) skrev 2024-07-15 09:24:23 följande:

Man får alltid brev om att räkning kommer till inkasso. Men man kan ju av olika anledningar ej ha läst brevet.

Postnord? 😬
  • Anonym (Hem)

Jag undrar om vämnen har Kivra och inte tänker på att kolla sin elektroniska brevlåda. Brevet kanske kommer dit istället för i pappersform i brevlådan. 

• Anonym
    Cereal Killer skrev 2024-07-15 09:45:10 följande:

Alltså, har man noll koll och slarvar med ekonomin eller är i förnekelse över sin situation så är det klart att man skulle kunna missa att man får en anmärkning. Men när en räkning går vidare till kronofogden så missar man det inte - de kommer hem till dig eller till ditt jobb om du inte svarar brevledes.

Man lär ju inte missa KFM nej, men det behöver ju inte betyda att man fattar att man får en anmärkning hos kreditupplysningsföretagen. Väl?

Jag har hört andra om inte begripit att de fått anmärkningar förrän de blev vägrade kredit. I båda dessa fall var det F-skatteskulder och inget inkassobolag blev alltså inblandat (men naturligtvis KFM).

Osäker på om kreditupplysningsföretag aktivt skickar ut info om att "Nu har du en anmärkning hos oss". Gör de det?
  • Anonym (Som ett brev på posten)

Jag har fått brev från tingsrätt och KFM som skulle till den som tidigare bodde i min lägenhet.

Och bryr man sig inte ens om att få vidare så viktig post så lär det ju lätt kunna hända.

Svar på tråden Betalningsanmärkningar utan att veta om det?