• Anonym (Gaggaspråk)

    Gaggaspråk

    Har ofta funderat när jag hör föräldrar, speciellt mammor prata gaggigt så fort de pratar med sina barn. Själv pratar jag med rolig/gullig röst och använder roliga ord till min bebis. Till mitt större barn 5 år pratar jag så kanske när vi skojar och gullar.

    Annars pratar jag vanligt med mitt barn, med min vanliga röst och dialekt. När vi är hemma eller ute. Men hör som sagt andra, även vänner lägga på någon löjlig röst och sätt att prata så fort de pratar eller ropar på sitt barn. Känns så löjligt. Speciellt när barnet är 3+ år. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Gaggaspråk
  • Anonym (Ol)

    Gaggig de tolkar jag som gammal?

  • Anonym (Gaggaspråk)
    Anonym (Ol) skrev 2024-07-14 16:53:17 följande:

    Gaggig de tolkar jag som gammal?


    Vad menar du?
  • Anonym (Ol)

    Gaggig är detsamma som gammal. 


    gammal o gaggig (ett uttryck)

  • Anonym (Gaggaspråk)

    Menar såklart inte alla föräldrar men vissa. Flera jag hört.

  • Anonym (Ol)

    Aldrig hört att föräldrar pratar som en gammal farmor med sitt barn 

  • Anonym (Gaggaspråk)

    Jaha du menar så. Ne okej förstår. Har hört det både i kapprummet på förskolan, affären. Och sedan en av mina vänner också. Vet inte om det är på den nivån jag menar, alltså som en gammal farmor. Men t.ex min vän kan prata vanligt med mig och sedan så fort hon vänder sig till barnen så får hon någon lätt höjd, ljus, barnslig röst och ändrar sitt sätt att prata på. Typ till hennes snart 4 år gamla dotter kan hon säga "kom äta kaka" med en "löjlig" röst. När vi skiljs åt kan jag ibland ha lätt huvudvärk av den där rösten och pratet. Och har som sagt hört flera prata på detta sätt. Inte alla men många. Hahah

  • Anonym (Gaggaspråk)

    Trevlig och mjuk är såklart bra, men detta är något annat.

  • Goneril

    Barnspråk eller bebisspråk menar du väl. Den som är "gaggig" och talar "gaggigt" är förvirrad, en äldre person, ofta senildement. 

  • Anonym (Gaggaspråk)
    Goneril skrev 2024-07-15 00:03:18 följande:

    Barnspråk eller bebisspråk menar du väl. Den som är "gaggig" och talar "gaggigt" är förvirrad, en äldre person, ofta senildement. 


    Ja det är nog så jag menar. Är uppvuxen med att gaggaspråk kan menas GaGa som en bebis men har tydligen annan mening också. Var nog ett lite irriterat uttryck men ja bebisspråk, barnspråk.
  • Anonym (Ngnf)

    Ja grannen skriker WÄÄÄÄÄÄÄÄÄ till sin 3-åring när hon skriker. 

  • Anonym (Ngnf)

    Jag pratar så med katter och har råkat göra det med andra barn med, så jag vet inte, det blir kanske bara så. 

  • Anonym (Gaggaspråk)

    Ja men absolut kan man väl råka men vissa pratar så barnsligt typ hela tiden🙄 som t.ex denna väninnan. Någongång har folk tittat åt oss om vi suttit o ätit någonstans. Pinsamt. Men som sagt hört från fler men absolut inte alla. Men blir lite irriterad när jag hör det. Känns så förminskande och löjligt. Speciellt till en 3+ åring. Prata ordenligt vill jag säga haha

  • Anonym (Y)

    Jag tlor det är bja för bajnen.

  • Anonym (Gaggaspråk)

    Kanske. Nu ska jag jopa på min pojk, han ska sitta, äta kaka

  • Anonym (Ngnf)
    Anonym (Y) skrev 2024-07-15 08:35:58 följande:

    Jag tlor det är bja för bajnen.


    Jag tror faktiskt tvärtom för de ska ju köra sig prata? 
  • Anonym (Ngnf)

    Lära 

    Löjligt att inte prata med riktiga ord. Att däremot göraa ljus röst det kanske man gör för man inte tänker på det. 

  • Anonym (Barnen)

    Riktigt små barn brukar man prata med lite annorlunda ord/ton till. Lite ljusare röst. Det kallas "motherese" och ska förekomma i hela världen. Men en treåring förstår ju vanligt tal, med vänlig röst såklart.

  • Anonym (Ngnf)
    Anonym (Barnen) skrev 2024-07-15 20:59:23 följande:

    Riktigt små barn brukar man prata med lite annorlunda ord/ton till. Lite ljusare röst. Det kallas "motherese" och ska förekomma i hela världen. Men en treåring förstår ju vanligt tal, med vänlig röst såklart.


    Man kan ju göra som min granne annars, skrika WÄÄÄÄÄÄÄ högt när barnet gråter 
  • Anonym (Ngnf)

    Ibland undrar man alltså 

Svar på tråden Gaggaspråk