• Anonym (Stina)

Namnet Alice

Vi har funderat på namnet Alice till vår dotter, för att jag tycker att det är fint. Men nu har jag börjat få dåliga vibbar. För allt många associerar till Alice i underlandet och att jag har fått höra att man inte ska välja namn med koppling till böcker eller filmer. Samt att man tänker att det är anglosaxiskt och att det är bättre att välja ett mer svenskt traditionellt namn. Håller ni med om det? och isåfall kan ni ge förslag på likande namn som isåfall skulle passa bättre? Jag gillar traditionella och klassiska namn. 

• Svar på tråden Namnet Alice
  • nihka

Nej jag håller inte med om det. Alice är ett vanligt namn i Sverige. Annars Alicia?

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • PH76

Det är ett fint men väldigt vanligt i min sons ålder, han har två Alice och tre Alicia i sin klass 😂. Han ska börja 6an.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Stina)

Tack för tips, men tyvärr gillar jag inte dessa namn..

• helstanonym89

Alice är ju jättefint! om vi inte ska välja namn från böcker och filmer är vi illa ute? ;)
    namn från filmer/böcker förutom Alice är ju bl.a. Matilda, Harry, Maria, Stina, Christoffer, Robin med flera. 

Och tänk vad bra med ett namn som fungerar på flera språk :)  Tänk att heta Gun och åka till England där det betyder vapen 😂 lite kul men ändå. 

Alicr kan ju uttalas på olika sätt också; Aliis eller Allis. 

Jättefint namn i mitt tycke!

• Anonym (Liza)

Det toppar ju namnlistorna och det är ju för att många tycker det är fint. Att det funkar lika bra på engelska som svenska är ju superbra. 

Jag tycker inte Alice i underlandet tar över på ett sånt namn. Skillnad på ett ovanligt namn kopplat till en specifik bok eller film. 

Ta Alice om ni gillar det. 

• trollhona

Alice är jättefint namn, självklart ska du välja det till dottern!

Att det finns EN karaktär med samma namn i en bok ska väl inte få styra. Många namn finns ju med i böcker och kunde vi inte döpa våra barn till dem så skulle vi stå där med en handfull få namn som alla skulle heta.

Jag döpte själv mitt barn efter en karaktär i en bok och hon älskar sitt namn. Så välj Alice.

• Cathariiina

Fast Alice har varit etablerat i Sverige så länge nu (tänk Alice Timander t.ex., och namnet fanns här redan innan hon föddes, på 1800-talet), att jag tycker att man kan räkna det som ett klassiskt svenskt namn. Och associationen till Alice i Underlandet är ju heller inget negativt - eller varför tycker du det? Hon var ju en söt, smart och förnuftig liten tjej. 

Det är heller inget fel på den anglosaxiska kulturen, eller varför tycker du det? Däremot är de amerikanska smeknamnen som slutar på -ie (Nessie, Ellie), -y (Sally, Polly) eller alternativt att de är enstaviga (Sue, Pam) olämpliga som dopnamn, men det är de även i de engelsktalande länderna. 

Men om du vill ha ett riktigt äktvenskt namn, är det bäst att du kikar på de fornnordiska: Hilda, Helga, Tora, Tordis, Torun, Gudrun, Sigrun, Sigrid, Astrid, Ingrid, Ingegerd, Ingeborg, Brynhild, Gunhild, Magnhild...

• Anonym (Anna)

Alice är ett jättefint namn. Min dotter heter Isabella, hade jag fått en till så hade hon fått heta Leonore som Madeleines dotter, och för all del Madeleine också.

• Lugnoro

Elise. Agnes. Ella. Elsa. Elise. Elna. Emma. Alva. Alma. Amelia. Lova. Lovisa. Livia. Olivia. 

Men tycker inte att det är fel att välja Alice. 

Svar på tråden Namnet Alice