• AndersNg

    "Balkongodling" av sädesslag

    Jag bor i ett tätbebyggt område och har ingen egen markplätt att odla på.


    Däremot har jag tillgång till en solbelyst och trevlig allmän yta. Jag äger också tre större träbaljor (ca 60 cm höga, < 1 m i diameter). Jag tänker använda dem som odlingslådor.


    Nu på sommaren kom jag på ett projekt som jag skulle vilja genomföra nästa vår/sommar: Jag skulle vilja fylla baljorna med lämplig jord och använda dem för att odla tre olika sädesslag. Nej, inte för att äta, utan bara för att få den där känslan av att följa naturens gång och se dem växa, för att sedan skörda och kanske göra fågelkärvar av till vintern.


    (En del av er kanske kan föreställa er trotarbondens glädje av att se processen).


    Jag kan dock inte hitta någon som säljer utsäde i tillräckligt liten mängd.


    Lite googling visar att "Hylte lantmän" säljer i säckar om 15 eller 30 kg. Även om priset inte är så högt är mängden sådan att det är lite löjligt. Vad skulle jag med så mycket utsäde till?


    Kan någon tipsa om var man skulle kunna köpa utsäde i en lämplig mängd för mina små odlingar?

  • Svar på tråden "Balkongodling" av sädesslag
  • Anonym (M)

    Jag tror nog att enda sättet att få tag på så liten mängd utsäde är att fråga en bonde om du kan få/få köpa lite av dennes utsäde. 

  • Tecum

    Antingen hör på en gårdsbutik, bönder brukar kunna ordna det mesta. Eller på ett ställe som säljer fodersäd i lösvikt, till hästar eller smådjur. Om säden inte är syrad duger den till att så med.

  • Anonym (Kattgräs)

    Kattgräs är oftast havre, men kan också vara andra sädesslag. Det odlar jag på balkongen åt katten. 


    Men jag tror inte att du får ställa upp odlingslådor på allmän plats utan tillstånd. Det räknas som nedskräpning. 

  • Anonym (Kattgräs)

    Om du odlar frön tänkta för tex fåglar eller smådjur så se till att det inte är hampa. Vore ju trist att åka dit för knarkodling när du bara ville gör det lite fint. 

  • fultextad användarhandbok

    Jag sökte lite åt dig, det är ju ändå ganska stora mängder, men fem kilo är betydligt mindre än 15 åtminstone, hittade både korn, vete och havre: www.tradera.com/search&categoryId=1000130

    Här fanns kornfrö, endast 45 gram: shop.gunnarshog.se/Produkter/Fro_till_sadd/Kornfro_for_sadd_45_g

    Bovete i i vanlig fröpåse: www.impecta.se/froer/kulturarvsvaxter/bovete&gclid=EAIaIQobChMI3dfP1_-jhwMVxxOiAx2ooA7zEAQYAiABEgIu2fD_BwE

    Rågkorn, finns att välja mellan 500 gram till ett kilo: sproutly.se/shop/fron/fron-for-groddning/ekologiska-ragkorn-500g-1kg

    Hoppas att ditt projekt går bra, lycka till!

Svar på tråden "Balkongodling" av sädesslag