• Anonym (Sofia)

    Hur blir jag bättre bonusmamma

    Jag försöker göra mitt bästa som min roll som extramamma.Ta hand om barnen och hemmet ,men ändå känner jag att jag inte räcke med allt .Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Hur blir jag bättre bonusmamma
  • Anonym

    Det är okej att vara medelmåttig., du duger
    Jag tycker inte ditt livs största mål ska vara att bli den bästa styvmamman
    Lägg den extra tiden på dig själv istället
    Om styvbarnen behöver mer så får deras pappa och mamma ge dom det

  • Tyra myra

    Rollen som styvmor, extra/bonus mamma är något som man växer in i med tiden. Vad den kommer att betyda beror i mångt och mycket på pappan och även mamman. Barnens ålder och deras förväntningar på dig.

    Det finns inget recept.  Du gör så gott du kan och det är gott nog.  

    Det finns lyckliga bonusfamiljer där den nya hustrun inte alls är involverad i bonusbarnens uppfostran och det finns lika lyckliga familjer där bonusmamman tar ett stort ansvar för sina bonusbarn.  Du och din man kommer att hitta något som fungerar för er.

  • Tow2Mater

    Om att ta hand om barnen och hemmet - du ska inte räcke med allt då pappan ska gora sin del av att ta hand om hemmet och majoriteten av delen hos er att ta hand om barnen.

  • Anonym (Sofia)

    Jag föstår,men vill ändå vara den bästa mamman!

  • Anonym (Ta inte över!)

    Det blir bara jobbigt och påträngande för barnen om du hela tiden är på och ska vara "bästa mamman". Var lite laid back och ge barnen utrymme att vara sig själva och bygga relationen med dig i sin egen takt!

    Samma sak med hemmet. Det är förstås ditt hem också, så du har ett visst ansvar och bestämmanderätt. Men ge även din man utrymme att sköta det på sitt sätt.

  • Anonym (:))
    Anonym (Sofia) skrev 2024-07-12 23:30:31 följande:

    Jag föstår,men vill ändå vara den bästa mamman!


    Bästa mamman är förmodligen deras egen. Du är inte deras mamma men en familjemedlem. Styvmor. Du skriver att du gör ditt bästa, mer kan du inte göra. Slappna av så det kommer sig naturligt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Sofia) skrev 2024-07-12 23:30:31 följande:

    Jag föstår,men vill ändå vara den bästa mamman!


    Fast barnen har väl redan en mamma? Sen så är det ju inte en tävling, du behöver nog tagga ner lite.
  • En glad tjej
    Anonym (Sofia) skrev 2024-07-12 20:38:34 följande:
    Hur blir jag bättre bonusmamma

    Jag försöker göra mitt bästa som min roll som extramamma.Ta hand om barnen och hemmet ,men ändå känner jag att jag inte räcke med allt .Hur tänker ni?


    Du låter väldigt ung och oerfaren. Du är inte barnens mamma, du ska inte agera som det heller. Låt din kille ta hand om sina barn, det är hans uppgift, inte din! 
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Sofia) skrev 2024-07-12 23:30:31 följande:

    Jag föstår,men vill ändå vara den bästa mamman!


    Varför? Av vilken anledning är det viktigt att vara den bästa mamman?
  • Anonym (Malin)

    Se nu till så att din partner inte gör likt många andra män som tffar en ny. De utnyttjar den nya kvinnan för att ta hand om hans hem och barn. Plötsligt gör du mer än han trots att barnen är hans. Du ligger i riskzonen eftersom du är så mån om att duga.

  • Jemp

    Hushållsarbetet ska ni såklart dela på.
    Vad en bra bonusmamma/styvmor är beror väl på barnens ålder, men framförallt fokus på att vara närvarande och visa intresse för dem. 


    Att vara förälder ofta att hitta en good enough- nivå och det är vanligt att känna sig otillräcklig. Kan tänka mig att det är samma sak om man vill ta en stor roll för barn i familjen även på andra sätt. 

  • Anonym (Kristina)
    Anonym (Malin) skrev 2024-07-13 11:32:55 följande:

    Se nu till så att din partner inte gör likt många andra män som tffar en ny. De utnyttjar den nya kvinnan för att ta hand om hans hem och barn. Plötsligt gör du mer än han trots att barnen är hans. Du ligger i riskzonen eftersom du är så mån om att duga.


    Jag gjorde precis den missen och det ledde till mycket sorg och elände för mig och vårt gemensamma barn.
  • Anonym (Lis)

    Ta inte på dig för mycket, ta inte pappans roll.
    Ta hälften av hushållssysslorna, förutom städa efter barnen, där ska pappan dra tyngre lass om han inte kan se till att de själva städat efter sig.
    Var en rolig person som finns i deras liv, hjälp pappan ibland om han ber om hjälp med barnen men de är inte ditt ansvar! Risken är annars att du gör felet så många av oss gjort, blir den föräldern som tar mest ansvar och till slut går in i väggen.
    Rådet skulle med andra ord kunna vara: låtsas att du är en pappa. :)

  • Anonym (Erika)

    Den bästa bonusmamma är väll den som är är sig själv, tar och ger utrymme i relationen och har en bra kommunikation med samtliga i hushållet.


    Steg 1 ) har du diskuterat med din sambo vilka förväntningar han har på dig i din roll som bonusmamma? Om inte så ta den diskussionen.

    2) ställ dig själv frågan vilken roll DU vill ha och berätta det för sambon. 


    3) du är en extra person i barnens liv och kan vara EN TILL trygg person i barnens liv som bidrar med DIN  personlighet, erfarenheter som kan bli en förebild för barnen. 

    4) Viktigast av allt, var dig själv, sluta att inte vara DU, bli inte en MAMMA till barnen och sätter press på att axla den rollen för barnen har redan mamma och pappa.
    Det räcker att du finns till där för barnen när de vill, när du vill.

    Jag har varit bonusmamma och jag följde mina egna råd och det blev hur bra som helst.

    Lycka till

  • Anonym (JB)

    Va, det är väl barnens pappa som ska ta hand om dem??

  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Lis) skrev 2024-07-13 12:30:38 följande:

    Ta inte på dig för mycket, ta inte pappans roll.
    Ta hälften av hushållssysslorna, förutom städa efter barnen, där ska pappan dra tyngre lass om han inte kan se till att de själva städat efter sig.
    Var en rolig person som finns i deras liv, hjälp pappan ibland om han ber om hjälp med barnen men de är inte ditt ansvar! Risken är annars att du gör felet så många av oss gjort, blir den föräldern som tar mest ansvar och till slut går in i väggen.
    Rådet skulle med andra ord kunna vara: låtsas att du är en pappa. :)


    Tack för ditt råd.Jag kanske borde tänka mera på mig själv .Jag tycker om att fixa hemma och ta hand om barnen.
Svar på tråden Hur blir jag bättre bonusmamma