-
Hej.Socialtjänsten har gett mig ett skriftligt utredningsbeslut på många sidor med fakta och sakförhållanden som inte stämmer. Jag har tidigare fått ett underlag på utredningen som jag skriftligen korrigerat och lämnat till utredaren och utredaren har bekräftat att detta har mottagits och lästs igenom. Trots mina korrigeringar är det många sakförhållanden som är felaktiga. Det finns även uttryck av åsikter snarare än fakta och sakförhållanden.Jag har nu blivit ombedd att skriva vad jag tycker är fel, igen, och skicka in. Men jag upplever att socialtjänsten inte tar till sig det jag skriver samt fokuserar på vissa saker och ignorerar andra, utifrån vad som passar deras utredning.Socialtjänsten uttrycker även att jag som förälder inte kan ta hand om mitt barns behov, att andra aktörer sagt saker som dessa aktörer inte sagt och utelämnar saker som aktörer har sagt. Ibland verkar informationen bli förvanskad, jag får höra en sak av en aktör som pratat med socialtjänsten. Sedan säger socialtjänsten att aktören har sagt en helt annan sak. Socialtjänsten påpekar även brister hos mig som förälder med sakförhållanden som inte stämmer.Min fråga är hur jag bäst ska gå tillväga? Ekonomiskt har jag inte råd att betala en advokat.Ska jag kontakta utredarens chef? Jag är rädd att allt jag gör vänds till min nackdel av socialtjänsten, så jag har inte vågat kontakta chefen.Vad mer kan jag göra?Snälla, ge mig råd och jag är tacksam för om någon som varit i liknande situation kan ge mig råd.Tack snälla.
-
Svar på tråden Sakförhållanden som inte stämmer i socialtjänstens utredningsbeslut
-
Hej!
Trist att läsa om hur du upplever din situation. Jag jobbar själv inom kommun (dock inte som socialsekreterare) och har har erfarenhet av ha träffat föräldrar som upplever det du beskriver - att åsikterna inte beaktas fullt ut och att beslutsunderlaget är felaktigt. Att kontakta chefen tror jag inte får någon större verkan tyvärr. Mest troligt hanteras det som en synpunkt och du får något "vi är ledsna att du upplever din situation såhär, vi är måna om att alla ska känna sig sedda" svar.
Nu framgår det inte vilken typ av beslut ditt barn är föremål för. Eftersom man som förälder brukar tilldelas ett juridiskt ombud i LVU processer, alltså i fall då socialtjänsten bedömer att barnet behöver placeras i annat hem än föräldrarnas och det saknas samtycke från förälder/föräldrarna och i vissa fall även barnen, utgår jag från att det inte är LVU socialtjänsten går på. Även om barnet ska placeras enligt socialtjänstlagen (alltså placering utanför hemmet med samtycke från dig och barnets andra förälder om denne är med i bilden), brukar beslut kring denna vård fattas av politikerna i socialnämnden eller dess utskott. Du kan då meddela handläggaren att du önskar att företräda dig själv vid det sammanträde beslutet ska tas. Det kan de inte neka, det är en rättighet du har och som socialtjänsten ska meddela dig. Då har du möjlighet att träffa beslutsfattarna direkt och då framföra dina synpunkter.
Ett annat alternativ är att du kontaktar Inspektionen för vård och omsorg, IVO och lämnar ett klagomål på hur ditt ärende hanterats. IVO kan då välja att granska fallet om de anser att det hanterats felaktigt. Om inte annat kan IVO i ett senare skede inleda tillsyn mot kommunen om de skulle inkomma fler klagomål. Information om detta finns på Ivos hemsida.
Slutligen så kan nämnas att det KAN vara så att "andra aktörer" som du beskriver det :skolan, kanske BUP/kurator eller andra med insyn i ditt barns liv, helt enkelt inte är helt ärliga mot dig kring vad de har sagt till soc. Det kan ju kännas jobbigt att behöva stå till svars för vad man berättat för soc. Det finns också vissa saker som dessa aktörer, i synnerhet elevhälsan, får berätta för soc men inte för dig på grund av sekretessen. Det kan också vara en bidragande faktor till att du upplever att det står osanna saker i utredningen. Säger inte att det är så, men det kan vara. Som vårdnadshavare har du rätt att ta del av de handlingar som finns i ärendet, så om remissvaren inkommit skriftligt, så kan du begära att ta del av dessa. Soc får då göra en menprövning kring vad som kan lämnas ut och skulle de vägra lämna ut en handling kan du överklaga det beslutet. Då prövar domstolen om handlingarna kan lämnas ut. Nackdelen är att det tar rätt lång tid.
Hoppas det var lite hjälp på traven. :)