• Anonym (Anonym)

    Troponin värde



    Jag har varit till akuten flera gånger med hjärtklappnin. det har tagits många troponin värden. De har alltid legat på <5. över flera års tid. sen helt plötsligt var det 5. sen nästa prov på <5 igen och nu senaste på 5. och det står tropminin påvisat? hittade att det inte är bra om det är mätbara nivåer i blodet. Jag är livrädd, någon som kan ge ett lugnande svar??🥺 ingenting farligt har annars hittats på undersökningar
  • Svar på tråden Troponin värde
  • Anonym (SSK)

    Troponiner är ett ganska ospecifikt prov det kan tyda på hjärtinfarkt, kärlkramp,infektion och stress bland annat. Det är ett enzym. Typiskt vid hjärtinfarkt är ett troponin som stegras t.ex första prov kanske är 150 och andra provet 300 tredje provet 1000, alltså man ser en ganska markant stegring. 
    Att du alltid har mer än 5 kanske behöver utredas vidare men jag vill säga att vanligaste orsaken till troponinstegring hos unga i övrigt friska individer är stress under längre period eller i samband med att provet tas. Det man framförallt vill få reda på är dynamiken dvs.om de andra proven stiger efter ett visst tidsintervall. 

  • Mrs Moneybags

    Normalnivån ligger ju under 15. Du behöver med andra ord inte oroa dig. När jag hade haft hjärtinfarkt två dagar tidigare låg jag på över 1400. 


    Hjärtklappning är nog oftast psykiskt och har sällan med hjärtsjukdom att göra. 

Svar på tråden Troponin värde