• Användare3

Fint besök hos äldre släktingar

Vi ska åka och hälsa på min sons gammelfarmor och gammelmorfar i Polen för första gången nästa vecka (på min sambos sida). Jag är rädd att de har höga förväntningar på mötet och jag vill så gärna att det ska bli positivt. Sonen är 19 månader och har väldigt mycket energi medan släktingarna är 90+. Jag är rädd att  sonen bara kommer härja runt och inte visa gammelfarmor/morfar något intresse. Har ni något tips om hur de kan interagera på ett lugnt och roligt sätt? Bjuda på något gott är det jag kommit på hittills.

• Svar på tråden Fint besök hos äldre släktingar
  • Anonym (S)

Varför tror du att de har höga förväntningar, vad har de sagt? Och det är de som ska bjuda på saker, inte ni.

Se till att bebisen är utvilad, nybytt och matad! Självklart kommer han inte visa dem något större intresse.

• Anonym (Linnéa)

Varför tror du att de inte att de kommer att älska honom precis som han är? Har din sambo haft ett stelt förhållande till dem när han växte upp?

• Meddelande borttaget
  • Anonym

Se till att barnet är mätt och har sovit..
    Sedan blir er uppgift att se till att han inte klättrar på möbler eller förstör något. Håll barnet i handen. Ta med någon leksak

• Användare3
    Anonym (Linnéa) skrev 2024-07-12 17:45:31 följande:

Varför tror du att de inte att de kommer att älska honom precis som han är? Har din sambo haft ett stelt förhållande till dem när han växte upp?

Anonym (S) skrev 2024-07-12 17:28:06 följande:

Varför tror du att de har höga förväntningar, vad har de sagt? Och det är de som ska bjuda på saker, inte ni.

Se till att bebisen är utvilad, nybytt och matad! Självklart kommer han inte visa dem något större intresse.

Sambon har bra förhållande med dem även om de bott i olika länder sen han var liten. Det kanske inte ens stämmer men jag tänker att gammelfarmor och gammelmorfar upplever det som att de känner vår son redan eftersom de varje vecka får videos av honom som de tittar på om och om igen. De har inramade foto av honom på väggen och har sagt att de ser fram emot besöket. Jag vill väl bara ta tillvara den lilla tiden de kommer få tillsammans när vi hälsar på. Tänkte att vi får hjälpa till så de kan mötas på något bra sätt.
  • Anonym (S)

Lugn du, de har träffat barn förr :) Om du märker att bebisen blir rastlös kanske det finns en lekplats i närheten dit du kan ta honom en stund?

Det är jättefint att du vill att det ska bli bra, men man kan inte förebygga allt. De är nog mest bara glada över att äntligen få träffa er :) Ha så kul!

• ciann

Känner igen situationen. Är det möjligen din man som är mest hispig?

Min man lämnade sitt land för 30 år sedan. Varje gång vi besöker så är han hispig över att barnen inte ska föra sig. Hans krav är att de ska föra dig som barn på 70 talet. Vilket blir en otrolig stress. Att hans syskons barn inte har samma krav, kan han inte ta in..

Svar på tråden Fint besök hos äldre släktingar