• Anonym (?)

    Möte av hund

    jag tränar dagligen med min valp med möte av andra hundar. Min lilla vove har ett stort öga för andra hundar, när hon ser hunden komma emot oss på avstånd så sätter hon sig väldigt fint och väntar. jättebra tänker man, problemet är bara när dom är så pass nära så börjar skällandet och att hon börjar hoppa och ?attackera? dock för att hon vill hälsa, hur har ni tränat in era hundar? Tar emot alla möjliga tips, detta är min första valp

  • Svar på tråden Möte av hund
  • Anonym (Olika skolor)

    Jag vet att många inte håller med mig men när min hund var valp fick hon hälsa på och leka med så många andra hundar som bara var möjligt, vi tog kopplade promenader med andra, var på kennelträffar, gick kurser och ställde ut. Det var till slut så avdramatiserat med andra hundar att det inte blev en "grej", sen kom det naturligt i och med vardagslydnaden när hon var närmare året att jag kunde säga åt henne "nej inte idag", eller ge henne ett kommando att gå fot eller så när hon ville fram till någon, och då släppte hon det utan protester. 

    Som sagt, finns de som ogillar min metod men det fungerade utmärkt för oss. Min hund är nu en oerhört signalsäker och trygg hund och jag kommer göra precis likadant med nästa. Hade hon inte varit så jäkla taggad på att jaga duvor och råttor och annat av stadens fauna hade jag utan vidare kunnat ha henne lös i stan. Ändå är det full fart på henne när hon väl hittat en annan hund som hon får en lekstund med, så hon har inte blivit tråkig. 

    Jag har dessutom haft fantastisk roligt med alla andra hundägare som vi träffat genom åren. Så många sköna original! Och dessutom, nu har jag haft hund förr, men det ger väldigt mycket att sitta i rastgården och tjöta hund. Som ett forum, fast i verkligheten. Flört

  • Dexter dot com

    Se till att ni håller ett så stort avstånd till andra hundar att hon klarar att fokusera på dig och inte på den andra hunden. Att avleda och belöna när hon ser andra hundar och fortfarande bibehåller kontakten med dig är A och O. Det krävs ju en hel del av dig att vara så roligt och ha så motiverande belöningar att hon tycker du är intressantare och roligare än andra hundar. Se varje tillfälle i närheten av en annan hund som träningstillfälle att lära henne hur positivt det är att hålla fokus på dig.

  • Jemp

    Skvallerträning.

    Och utöka avståndet till hunden lite. Börjar hon hoppa och skälla är hon för nära och misslyckas att hålla uppmärksamheten på dig.

Svar på tråden Möte av hund