• HejUkay

Eira eller Tora?

Hej! Glad

Vi väljer mellan två namn från den nordiska mytologin.

Vilket tycker ni är finast: Eira eller Tora?

Tack på förhand!!
    Hjärta

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Eira eller Tora?
  • Anonym (D)

Röstade på Eira. Fint och lite ovanligt namn.

Tora har jag hört förr och i mina öron låter det lite för maskulint på nåt sätt. Påminner väl för mycket om Tor kanske.

• trollhona

Bägge namnen är fina, Eira har en feminin mjukare klang och Tora en stark feminin klang. 
    Min röst faller på Tora för det är lite mer ovanligt. Men bägge är charmiga namn.

• Cathariiina

Jag kan inte välja, faktiskt. Eira är utan tvekan det vackraste namnet, men lite konstigt. Kan uppfattas som utländskt av människor som inte känner till ursprunget och hur det har vandrat och formats. Tora däremot är ju problemfritt och rakt på sak, kan inte bli några missuppfattningar där - men hårt för ett flicknamn och inte lika vackert som Eira. Eira är sådär lite sagomystiskt, som något som uppstått ur dimman... Nej, jag kan inte välja!

• Meddelande borttaget
  • Cathariiina
    Anonym (Idun) skrev 2024-07-26 02:26:43 följande:
    Förhoppningsvis får du fler barn så slipper du välja. Min nyfödda heter Idun
    Mina barn är vuxna och jag varken vill eller kan skaffa fler! Glad Men visst finns det många fina namn man skulle kunna ge dem, så lite synd är det ju! Glad
  • Meddelande borttaget
  • Cathariiina
    Anonym (Idun) skrev 2024-07-27 16:29:31 följande:
    Jag är gravid med min andra nu och ser fram emot få många fler så blir många namn att ge ut. 

Du får komma med bra förslag på namn till dina barnbarn
    Det gör jag redan! Skrattande
  • Anonym (Allvarligt?)
    Cathariiina skrev 2024-07-22 21:14:16 följande:

Jag kan inte välja, faktiskt. Eira är utan tvekan det vackraste namnet, men lite konstigt. Kan uppfattas som utländskt av människor som inte känner till ursprunget och hur det har vandrat och formats. Tora däremot är ju problemfritt och rakt på sak, kan inte bli några missuppfattningar där - men hårt för ett flicknamn och inte lika vackert som Eira. Eira är sådär lite sagomystiskt, som något som uppstått ur dimman... Nej, jag kan inte välja!

Ja det vore ju inte lämpligt om någon uppfattade det som utländskt. Någon kan ju misstänka att man är för invandring. Herregud alltså 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Eira eller Tora?