• Anonym (Undrar)

    Flytta in i husbil

    Hyreshöjning igen o d blir ännu mindre att leva av så nu funderar jag på att säga upp lägenheten o flytta in i husbil istället.

    Men det krävs ju lite mer pengar för att köpa o även om jag kollar på billigaste möjliga så har jag inte de pengarna.

    Kan man dela upp betalningen på nåt sätt när man har betalningsanmärkning o inte kan få vanligt lån?

    Kan man va fräck o fråga om man får dela upp betalningen om man köper privat på blocket el marketplace?

  • Svar på tråden Flytta in i husbil
  • Anonym (Z)

    Du kan ju fråga men jag skulle säga att det är noll procents chans att en privatperson skulle gå med på en avbetalningsplan. 

  • Anonym (Kr)

    Innan du byter, jämför kostnaden för försäkring, skatt, drivmedel, parkering, vatten, el, avlopp med hyran   . Lägg sen till kapitalkostnaden

  • Anonym

    Det är nog ytterst få som bestämmer sig för en snabb, privat försäljning (kanske pga behov av pengar) för att vara snäll bank åt en främling med betalningsanmäkrningar, tro det eller ej.

  • Anonym

    Var skulle du bo med husbilen? Camping?

  • baam77
    Anonym (Undrar) skrev 2024-07-10 10:28:22 följande:
    Flytta in i husbil

    Hyreshöjning igen o d blir ännu mindre att leva av så nu funderar jag på att säga upp lägenheten o flytta in i husbil istället.

    Men det krävs ju lite mer pengar för att köpa o även om jag kollar på billigaste möjliga så har jag inte de pengarna.

    Kan man dela upp betalningen på nåt sätt när man har betalningsanmärkning o inte kan få vanligt lån?

    Kan man va fräck o fråga om man får dela upp betalningen om man köper privat på blocket el marketplace?


    tycker du tänker rätt, det finns så många småhus man kan köpa som man kan betala av fort och inte var skuldsatt resten av livet och vara beroende av en bank. Det finns människor som lever på camping året runt. 
  • Anonym (Annica)

    Var ska du ha husbilen? Och har du räknat med skatt, försäkring mm? 
    Jag tror inte att någon privatperson skulle gå med på att låta dig betala med avbetalning!

  • Anonym (Myran)

    Husbil är tyvärr det också väldigt dyrt att äga med dels inköp som du säger men även skatt och försäkring. Har du tänkt stå på samma ställe typ en camping hade jag istället kollat på en husvagn. Bra mycket billigare i inköp. Du får en stor och fin husvagn för mellan 50-100tusen skatten går på typ 3-400kr per år. Helförsäkring på högt räknad 3-4 tusen per år men ska den bara stå på samma camping kan det räcka med lägre försäkring. 

  • välbärgad man i mina bästa år

    Husbil är nog helt uteslutet med tanke på din ekonomi. Har du fast jobb och var bor du i så fall? Husvagn är nog det enda alternativet i så fall och många större (populära) städer har året-runt campingar där du kan säsongsuppställa din vagn. Tom hyra plats året runt. Men som sagt, det är ju inte gratis. Skulle nästan tippa på att det blir billigare att hyra ett torp i avfolkningsbyg. Men då är ju den stora frågan om du kan få jobb där. Eller hade du tänkt dig att bli socialfall på heltid och ge fan i jobb och inkomst?

    Har du några missbruksproblem i största allmänhet? Vad har du för aktuell utbildning?

    Att långtidsbo i husbil och husvagn är ju definitivt inget fel i sig. Det är det ju många äldre pensionärer som väljer denna boendeform för att slippa alla skyhöga kostnader som både lägenhet och egen fastighet medför. Samt att man känner sig betydligt friare. Men det kräver ju ändå att man har ett visst kapital att gå runt på samt i förekommande fall en fast inkomst.

  • Anonym (Undrar)

    Ja jag är pensionär o har inte för avsikt att stå still på samma ställe året runt 
    men verkar som jag tr då att d är kört o jag är fast i denna dyra lägenheteb men tack ändå för engagemanget

  • Anonym (Conrad de Smööhr)

    Hur bär man sig ens åt för att vara delaktig i samhället till pensionsålder och ändå tro att folk som säljer saker privat ens överväger att prioritera en köpare (med betalningsanmärkning) som föreslår en avbetalningsplan framför de som köper direkt?
    Går detta att förklara? Jag är förstummad.

  • Anonym (Conrad de Smööhr)

    Ska man dessutom tolka ditt senaste inlägg som att du inte ens hade en plan för hur du skulle bära dig åt med husbilen? Alltså ingen som helst koll på kostnader för campingplatser, att man inte är välkommen överallt, etc?
    Lite planering krävs för alla drömmar och uppslag. Det har väl en pensionär insett?

  • Kammen320
    Anonym (Undrar) skrev 2024-07-12 21:19:56 följande:

    Ja jag är pensionär o har inte för avsikt att stå still på samma ställe året runt 
    men verkar som jag tr då att d är kört o jag är fast i denna dyra lägenheteb men tack ändå för engagemanget


    Kan du inte försöka byta till en billigare lägenhet? Eller ta en inneboende om du bor stort?
  • Smurre

    Hej Jag har haft husbil helt ok men jag tror att husvagn är smidigare när du parkerat husvagnen och kopplat bort bilen så är du fri att använda bilen tex handla mm.
    Jag upplevde att när husbilen stod rakt och alt var i ordning så skulle det handlas någonting 

  • Anonym (Kr)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-07-12 21:19:56 följande:

    Ja jag är pensionär o har inte för avsikt att stå still på samma ställe året runt 
    men verkar som jag tr då att d är kört o jag är fast i denna dyra lägenheteb men tack ändå för engagemanget


    Du verkara vara rörlig och inte behov av jobb.  Koll runt i småorter, på en del ställen är tillgången på små inte dyra lägenheter god. 
Svar på tråden Flytta in i husbil