• Anonym (Ont)

    Missbruk

    Jag har haft ett långvarigt missbruk av alkohol som satt skador i kroppen.
    Jag vet att sjukvården har skyldighet att anmäla till socialen vid kontakt.

     Men hur blir det i min sits? Jag har lämnat en destruktiv relation och flyttat till ny ort med skyddad id. Barnen bor hos sin far då de går i skolan på den orten. Nu tänkte jag ta tag i mitt fysiska mående och har fått en tid till läkare.
    Kommer denne ändå vara tvungen att anmäla?

    Jag vill inte att barnen ska behöva krångel med soc möten osv. Och tyvärr blir det väl så att många inte söker vård pga det.

    Obs att barnens far är inte samma man som i min nyligen lämnade relation.

  • Svar på tråden Missbruk
  • Anonym (M)

    Om frågan om barn alls kommer upp är det bara att säga att barnen bor heltid hos sin pappa. Då finns inga skäl att anmäla något. 
    Om det inte är viktigt för dig vad gäller tillfrisknandet kan du ju också ljuga och säga att du inte har några barn om läkaren undrar. Det är ju inte relevant just nu.

  • Anonym (Ont)

    Tack för svar!
    Jag hoppas frågan inte kommer upp, men kan tänka mig att de vill få en överblick över min sits. Ljuga känns också fel då jag inte vet vad de kan se på sin dator. :)

  • Anonym (Undrar)

    Får jag fråga vad det gäller för skador?

    Har själv en del problem och misstänker att det kan bero på för mkt alkohol i perioder under många år.

  • Anonym (Skuggan)
    Anonym (Ont) skrev 2024-07-09 18:25:51 följande:
    Missbruk

    Jag har haft ett långvarigt missbruk av alkohol som satt skador i kroppen.
    Jag vet att sjukvården har skyldighet att anmäla till socialen vid kontakt.

     Men hur blir det i min sits? Jag har lämnat en destruktiv relation och flyttat till ny ort med skyddad id. Barnen bor hos sin far då de går i skolan på den orten. Nu tänkte jag ta tag i mitt fysiska mående och har fått en tid till läkare.
    Kommer denne ändå vara tvungen att anmäla?

    Jag vill inte att barnen ska behöva krångel med soc möten osv. Och tyvärr blir det väl så att många inte söker vård pga det.

    Obs att barnens far är inte samma man som i min nyligen lämnade relation.


    Om man förtrycker sina behov så brukar det leda till missbruk. 

    Det du behöver göra är att läka dina barndomstrauman, det är bara du som kan göra det. Är en väldigt jobbigt och smärtsam process, men är nödvändig om du ska kunna ta dig ur missbruket.

    Det du behöver göra är att prata med en psykolog som kan vägleda dig.
  • Anonym (Kurator i sjukvården)

    De gör en individuell bedömning. Kan hända att anmälan görs så länge det är oklart om du är nykter. Då får du säga till socialtjänsten att du jobbar med problemet och vill förändras. Det bästa du kan göra är att sluta med beroendet och söka hjälp för det. När du är nykter så kommer ingen anmäla till socialtjänsten att du förut hade ett beroende. Så länge du har rent mjöl i påsen är anmälningsplikt inte ett problem. Om du faller tillbaka i missbruk och destruktiva relationer så är det ju bra för dina barn att det anmäls...

  • Anonym (Socialen?)

    Men om barnen bor heltid hos pappan i en annan stad, finns det ingen anledning att anmäla till socialen. 
    Frågar sjukvården så säger du bara att de bor i den andra staden. 
    Det är Skattemyndigheten som har uppgifter om vem som är vårdnadshavare. För att få reda på det måste man ringa Skattemyndigheten och säga personnumret. 

    Om du har kommit ur beroendet och söker hjälp för fysiska problem så blir det huvudfokus under besöket.

  • Anonym (Socialen?)

    Men om barnen bor heltid hos pappan i en annan stad, finns det ingen anledning att anmäla till socialen. 
    Frågar sjukvården så säger du bara att de bor i den andra staden. 
    Det är Skattemyndigheten som har uppgifter om vem som är vårdnadshavare. För att få reda på det måste man ringa Skattemyndigheten och säga personnumret. 

    Om du har kommit ur beroendet och söker hjälp för fysiska problem så blir det huvudfokus under besöket.

  • Anonym
    Anonym (Skuggan) skrev 2024-07-09 23:49:05 följande:
    Om man förtrycker sina behov så brukar det leda till missbruk. 

    Det du behöver göra är att läka dina barndomstrauman, det är bara du som kan göra det. Är en väldigt jobbigt och smärtsam process, men är nödvändig om du ska kunna ta dig ur missbruket.

    Det du behöver göra är att prata med en psykolog som kan vägleda dig.
    Va?
    Vilka barndomstrauman pratar du om?
    Ts har inte nämnt något om något barndomstrauma!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Skuggan) skrev 2024-07-09 23:49:05 följande:
    Om man förtrycker sina behov så brukar det leda till missbruk. 

    Det du behöver göra är att läka dina barndomstrauman, det är bara du som kan göra det. Är en väldigt jobbigt och smärtsam process, men är nödvändig om du ska kunna ta dig ur missbruket.

    Det du behöver göra är att prata med en psykolog som kan vägleda dig.
    Eh va? Är du full eller har du stora problem med läsförståelse?

    Ts skriver att hon har HAFT ett missbruk och att hon nu söker läkarvård för FYSISKA skador pga missbruket!

    Ditt babbel har inget med denna ts att göra!
Svar på tråden Missbruk