• Anonym (Trög)

    HJÄLP! Sjukpenning, arvode brf

    Hej,

    Jag fick sjukskrivning 1 månad. Nu är det dag 15 och jag ska skicka en ansökan om sjukpenning till försäkringskassan.

    Jag har ett arbete idag med en årsinkomst på 540 tkr. Jag är med i styrelsen för brf där arvodet är 40 tkr. Arvodet avser period juni 2024 till juni 2025. 


    Jag ringde försäkringskassan idag och de sa att jag ska räkna med arvodet i den totala årsinkomsten och lägga till brf som arbetsgivare. 


    Jag funderar dock blir det verkligen rätt för lönen räknas ju från januari - december men arvodet räknas från juni - juni. Blir det rätt att jag uppger en total inkomst på 580 tkr från och med juni? Arvodet betalas ut 2 gånger per år december 2024 och juni 2025.

  • Svar på tråden HJÄLP! Sjukpenning, arvode brf
  • Anonym (E)

    Summan för året blir densamma oavsett hur föreningen räknar sitt år. Du får ju betalt en gång i halvåret ändå. Så ja, det blir rätt!

    Juni-Juni 40 tkr
    Jan-Dec 40 tkr

    Utbetalning Jan+Juli 40tkr
    Utbetalning Juli+Jan 40 tkr

  • Anonym (Trög)
    Anonym (E) skrev 2024-07-09 17:50:28 följande:

    Summan för året blir densamma oavsett hur föreningen räknar sitt år. Du får ju betalt en gång i halvåret ändå. Så ja, det blir rätt!

    Juni-Juni 40 tkr
    Jan-Dec 40 tkr

    Utbetalning Jan+Juli 40tkr
    Utbetalning Juli+Jan 40 tkr


    Ja, egentligen så stämmer det. Om jag fortsätter med uppdraget ett år till efter juni 2025 (vilket jag har för avsikt). 


    Du tror alltså att jag gjort rätt som skrivit att min nya inkomst från juni 2024 är 580 tkr? Min avsikt är ju att fortsätta sitta med i styrelsen även efter juni 2025. Men skulle jag inte göra det så är det bara att i juni 2025 sänka min inkomst ? 

  • Anonym (E)
    Anonym (Trög) skrev 2024-07-09 18:05:42 följande:

    Ja, egentligen så stämmer det. Om jag fortsätter med uppdraget ett år till efter juni 2025 (vilket jag har för avsikt). 


    Du tror alltså att jag gjort rätt som skrivit att min nya inkomst från juni 2024 är 580 tkr? Min avsikt är ju att fortsätta sitta med i styrelsen även efter juni 2025. Men skulle jag inte göra det så är det bara att i juni 2025 sänka min inkomst ? 


    Ja, och du kan alltid justera om du avslutar ditt uppdrag i framtiden. Rättare sagt, du ska.
Svar på tråden HJÄLP! Sjukpenning, arvode brf