• Anonym (Kenta111)

Skulle ni hjälpa era barn ekonomiskt med bostad?

Säg att ni sitter i en villa värd 13-14m med 2ish m i lån. Ni har 50-60 netto i pension livet ut och ska precis pensionera er.

Ni får dessutom 5-6 msek netto i pensionsutbetalning i en klumpsumma.

Ni har två barn i 20års åldern som väldigt gärna vill ha hjälp med insats för att komma in på bostadsmarknaden. Ni har inte haft något sparande till barnen att tala om.

hur hade ni agerat? Bränt all cash själva eller hjälpt barnen? Isf hur mycket?

• Svar på tråden Skulle ni hjälpa era barn ekonomiskt med bostad?
  • Anonym (Sam)

Om barnen visar ansvarsförmåga och driv i övrigt så skulle jag lätt köpa en lägenhet till dom. Kanske börja med att köpa en som dom vill ha och äga den själv, men låta dom flytta in och betala hyra till att börja med så att du sitter på kontrollen?

• Anonym (H)

Min pappa ville inte ens ge mig 2000kr när jag var i nöd. Trots att han har en Porsche i garaget.. lägenhet skulle jag inte ens drömma att fråga om. 

• Anonym (kommer)
    Anonym (Kenta111) skrev 2024-07-09 15:02:43 följande:
    Skulle ni hjälpa era barn ekonomiskt med bostad?

Säg att ni sitter i en villa värd 13-14m med 2ish m i lån. Ni har 50-60 netto i pension livet ut och ska precis pensionera er.

Ni får dessutom 5-6 msek netto i pensionsutbetalning i en klumpsumma.

Ni har två barn i 20års åldern som väldigt gärna vill ha hjälp med insats för att komma in på bostadsmarknaden. Ni har inte haft något sparande till barnen att tala om.

hur hade ni agerat? Bränt all cash själva eller hjälpt barnen? Isf hur mycket?

Jag skulle absolut hjälpa mina barn om jag kunde. Kommer att göra det, men har inte den ekonomin att det räcker till ett boende. Men hade jag de förutsättningar som du beskriver i ditt inlägg så skulle jag vilja ge ganska mycket för att hjälpa mina barn. Just boende är svårt att få råd med som ung. 
  • sfakianaki

absolut. Mina foraldrar hjalpte bade mig och min bror med bostad. Raknar med att hjalpa mina tva barn, nar det ar dags for dom ocksa. 

• Anonym (M)

Inga problem med att låna ut till att börja med. Gåva beror på hur barnet sköter sin ekonomi. 

• Anonym (Mamma)

Om barnen arbetade hårt med skola och skötte sig bra. Ställde upp för familjen mm så hade jag hjälpt till. Om barnen slösade, misskötte studier, betedde sig illa mm så hade jag inte hjälpt till. Ban måste lära sig att arbeta hårt för det man vill ha.

• TvillingmammaVästgöte

Det beror på . Jag hade tex tänkt att betala mina barns studier men valde bort det , tror av olika skäl att det är bättre för dem att de får ta lån och ta eget ansvar . Pengarna har jag ändå kvar ,sparat, till dem. Kan bli hjälp till kontantinsats senare , vid behov. Båda mina barn har bra studentlägenheter så jag har ännu inte behövt hjälpa till. 

Det jag har hjälpt till med hittills är körkort och varsin språkresa. Plus att de bor och äter gratis hemma när de sommarjobbar. Om man ger barnen för mycket kan det hämma deras utveckling, tror jag.

• BellaDonnna

Hade jag absolut gjort, också ganska mycket. Ser inte riktigt nöjet med att ha sådana tillgångar men att inte vilja dela med sig.

• Anonym (P)

Har 2 killar i samma ålder. Lovat dem varsin borätt så snart de är klara med sina utbildningar.

Svar på tråden Skulle ni hjälpa era barn ekonomiskt med bostad?