• Anonym (Skyldighet)

Har man som förälder skyldighet att berätta…

till den andra föräldern om ny partner? 

Jag har sedan snart 2 år en ny partner som barnen pappa inte vet om. Varken jag eller barnen har berättat och än så länge har han inte sett oss ute ihop. Hade han gjort det så hade han garanterat hört av sig och undrat vem den fjanten är. 

Anledning till att ingen berättat är att han tidigare lagt sig i och gjort allt i sin makt för att förstöra. Vi har vart isär i 15 år och fram till för ca 6 år sedan kunde vi umgås som vänner och hade gemensamma vänner.  Men sen efter jag blev tillsammans med en vän till oss så började helvetet. Det förhållandet varade inte länge och andra som jag träffat efter denna kille som han fått reda på har han kollat upp och försökt hitta dåliga saker om dessa etc. 

Jag är tacksam att mina barn är såpass gamla att de kan hålla kontakten till pappa själva. 

• Svar på tråden Har man som förälder skyldighet att berätta…
  • Anonym (Nä)

Nä skit i det. Han har inte med det att göra.

• Sceffli

Ja. Om din nya partner träffar ditt barn så måste barnets pappa få veta det. Eventuella problem får man hantera. 

• Anonym (M)
    Sceffli skrev 2024-07-08 21:30:10 följande:

Ja. Om din nya partner träffar ditt barn så måste barnets pappa få veta det. Eventuella problem får man hantera. 

Barnen är stora. De vet. Det räcker. 
  • Aliona

Så här tänker jag: Man har ingen skyldighet att berätta för sitt ex om man träffar någon ny, men man har en skyldighet att berätta för sina barns andra förälder om de gemensamna barnen har fått ytterligare en vuxen i familjen, tex om man flyttar ihop eller är väldigt mycket tillsammans med barnen. 

Men när det gäller ert fall så är kanske inte det rimliga rimligt att göra. 

• Sceffli
    Anonym (M) skrev 2024-07-08 21:35:13 följande:
    Barnen är stora. De vet. Det räcker. 
    Asså är barnen myndiga så kan man ju skita att säga något. Men att vara typ 15-17 är inte ens så gammalt faktiskt. Min pojkväns son var så gammal när vi blev ihop. Min pojkvän berättade för killens mamma när det blev seriöst, när jag var där ofta. Säger man inget till andra föräldern så hamnar det tyvärr på barnet eller ungdomen att delta i nån slags "hemlighet". Barnet/ungdomen måste ju då släppa bomben " Jag käkade pizza med mamma och hennes kille igår". Det blir jobbigt för ungen speciellt eftersom andra föräldern verkar rätt knepig. Då är det extra vanskligt att lägga det på ungen.
Svar på tråden Har man som förälder skyldighet att berätta…