• AkiAlpaci

Drömmen om en katt trots allergisk sambo

Hej!

Jag har så länge jag kan minnas haft en stark dragningskraft till djur men allra mest katter. Vi hade en katt när jag bodde hemma, som vi adopterade precis innan jag flyttade hemifrån 2017, och har hälsat på mina föräldrar flera gånger i veckan för att mysa med katten. Jag har lidit av psykisk ohälsa sedan tonåren men för två år sedan var jag med om en traumatisk upplevelse som påverkat mig dagligen sedan dess och har efter det fått diagnoser som posttraumatisk stress, ångest, och depression. Katten har hjälpt mig komma ner i varv och hjälpt mig igenom en hel del panikattacker, men förra året var vi tvungna att avliva henne då hon blev obotligt sjuk och hon har lämnat ett stort tomrum efter sig. Sedan hon lämnade jordelivet har jag haft svårare att ta mig igenom vardagen då jag inte kan slappna av ordentligt och finner inte så mycket glädje i vardagen. Min allra högsta önskan i livet är att ha en katt, men problemet är att min sambo är allergisk och har symptom som nästäppa och rinnande ögon, ibland är det helt okej och andra gånger värre. Han säger att det hade blivit jobbigt att känna så varje dag, men samtidigt vet jag att jag hade mått mycket bättre psykiskt om jag hade haft en katt att komma hem till varje dag. Vet att det finns vaccin mot pälsdjursallergi men det ges ensast till de som är extremt allergiska, har någon en annan möjlig lösning? Vet såklart att det finns mer allergivänliga kattraser men jag vill helst ta hand om en hemlös katt, sånna som har svårt att bli adopterade pga ålder osv. Tycker det känns dumt att köpa en framavlad katt när det finns så många ?vanliga? hemlösa katter som ingen vill ha och raskatter har lite lättare att få hem. Förstår om ni tycker mitt argument är dåligt men är tacksam för all hjälp jag kan få!
  • Svar på tråden Drömmen om en katt trots allergisk sambo
  • Anonym (Rakt på sak)

Vad vill du helst komma hem till, din sambo eller en katt? Du måste välja här, du kan inte tvinga på sambon en katt när han lider så mycket av sin allergi, det är rent grymt!

• Anonym (Kattkvinnan)

Om man betalar själv kan man göra immunoterapi trots lindrigare besvär, men det beror ju så klart på vad din sambo säger. Det finns heller inga garantier för att det fungerar och det tar flera år innan man i så fall har ett resultat. 

Tyvärr låter det ju som att det kan bli svårt för er att skaffa katt. Det finns inga andra djur som du tycker om, som inte ger din sambo allergiska symptom? 

Om du vill ha en allergivänlig katt men ändå en omplacering så kan du ju höra med rasklubbarna för de olika kattraserna, ibland ändras folks omständigheter och även raskatter kan behöva hitta nya hem. Men litet observandum kring att vilka kattraser som är okej för allergiker är väldigt individuellt, vissa tål en eller ett fåtal raser, andra tål inte katt över huvud taget. 

Om du inte kan ha katt hemma kanske du kan hjälpa till på ett härbärge för herrelösa katter annars? 

• Dexter dot com

Släpp tanken på en egen katt om du har en allergisk sambo men erbjud dig att jobba ideellt på ett katthem några gånger i veckan.

• Anonym (Sibbelur)

Testa sibirisk katt. De flesta allergiker tål dom. Men provkela med en först för att vara på säkra sidan. Vi har nu två stycken. Min man tål dom utmärkt men tål inte vanliga katter.

• Anonym (Nono)

Går ej att ha katt om man är allergisk.

• Anonym (allergiker deluxe)
    Anonym (Nono) skrev 2024-07-08 18:01:25 följande:

Går ej att ha katt om man är allergisk.

Man kan men det är rätt korkat, för retar du immunförsvaret varje dag finns risk att utveckla fler/svårare allergier.

Om man ska det tycker jag att det är den som vill ha katten som ska vara allergisk, alltså att den personen kan välja att ta risken för ökande allergier och immunstrul själv.

Det är väldigt ego att kräva det av en annan person för de kanske får leva med följderna resten av sitt liv/ långt efter att relationen är slut.
  • Anonym (Alpaci)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2024-07-08 16:01:57 följande:

Vad vill du helst komma hem till, din sambo eller en katt? Du måste välja här, du kan inte tvinga på sambon en katt när han lider så mycket av sin allergi, det är rent grymt!

Grejen är ju att han inte lider så mycket av allergin, 90% av alla gånger han träffar en katt och även klappar dem så får han ingen allergisk reaktion, men de få gånger han får det så blir han täppt i näsan och ögonen rinner men det är ingen extrem reaktion
  • Anonym (Alpaci)
    Anonym (Kattkvinnan) skrev 2024-07-08 16:07:34 följande:

Om man betalar själv kan man göra immunoterapi trots lindrigare besvär, men det beror ju så klart på vad din sambo säger. Det finns heller inga garantier för att det fungerar och det tar flera år innan man i så fall har ett resultat. 

Tyvärr låter det ju som att det kan bli svårt för er att skaffa katt. Det finns inga andra djur som du tycker om, som inte ger din sambo allergiska symptom? 

Om du vill ha en allergivänlig katt men ändå en omplacering så kan du ju höra med rasklubbarna för de olika kattraserna, ibland ändras folks omständigheter och även raskatter kan behöva hitta nya hem. Men litet observandum kring att vilka kattraser som är okej för allergiker är väldigt individuellt, vissa tål en eller ett fåtal raser, andra tål inte katt över huvud taget. 

Om du inte kan ha katt hemma kanske du kan hjälpa till på ett härbärge för herrelösa katter annars? 

Hade varit perfekt! Hur går man till väga? Vårdcentralen? Har diskuterat lite om han skulle kunna tänka sig gå med på det och han har inget emot det om det innebär att vi kan ha katt i framtiden och det hade fått mig att må bättre, han mår ju inte bra av att jag mår dåligt heller
Svar på tråden Drömmen om en katt trots allergisk sambo