• Anonym (E)

    Hjälp med hushållsbudget

    Hej! Hur skulle ni lägga budget med följande info: 

    inkomster netto för familjen 50300 kr
    (jag 32000 sambo 16300 barnbidag 2000)
    har även en årlig bonus på ca 20-30000 per år som inte räknas in i beräkningen här.
    utgifter 22500 kr 
    utrymme 27500 kr 

    familj 2 vuxna, 1 barn gemensamt 4 månader, 1 bonus 5 år och 2 hundar. 

    önskar få till sparande till gemensam son, sparande till resor&konsumtion sparande buffert. även köpa en bra bil

  • Svar på tråden Hjälp med hushållsbudget
  • Anonym (Mimmi)

    Vad ska de 27 500 räcka till? Bara sparande?

    Jag hade prioriterat buffert, 50%, bil 25%, semester 15%, 10% långsiktigt sparande (inkl barnspar, behöver inte stå på eget konto). 

    Det långsiktiga hade jag lagt i en global indexfond och inte rört förrän sonen behöver hjälp och sedan när det är dags för pension. 


    Resten på konto med ränta, kanske en del i global indexfond beroende på tidshorisont. 

  • Anonym (E)

    nej förlåt. Jag var nog otydlig här. De 27 tusen är det som är kvar efter fasta kostnader. Så det ska även räcka till mat osv 

    tack för tips

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (E) skrev 2024-07-08 10:53:04 följande:

    nej förlåt. Jag var nog otydlig här. De 27 tusen är det som är kvar efter fasta kostnader. Så det ska även räcka till mat osv 

    tack för tips


    Det var därför jag skrev i % och inte i siffror. 

    Om ni bara kan spara lite i kronor, så hade jag ökat upp buffertsparandet och minskat det andra. Men det beror som sagt på  hur stor buffert ni behöver. Men i början hade jag prioriterat ungefär så som jag skrev i flesta inlägget. 

  • Anonym (E)

    Okej! Toppen! Då har jag lite koll! Tack 

  • Jemp

    Mat och vad mer tillkommer? Drivmedel/annan transport? Barnens utgifter? Hundarna? Bor femåringen varannan vecka, eller hur mycket? 


    Har ni någon buffert idag? Är det bara ena barnet som ska ha sparande?

    Jag hade nog i stora drag:
    Mat 8000
    hundar 1000 (?)
    Nöjen 1000
    barnen 1000 (kläder osv)
    fickpengar 2000var=4000
    Sparande 6000
    övrigt 1000

    Hur sparandet fördelas beror på ert utgångsläge. Har ni inget spar idag så absolut största delen till buffert på sparkonto. 200-500 till barnet. Har ni pensionssparande till er båda? 

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (E) skrev 2024-07-08 11:15:22 följande:

    Okej! Toppen! Då har jag lite koll! Tack 


    Sedan är ju det här med att öronmärka pengar bara mental bokföring. Du har ju tillgång till alla pengar du sparat. 

    Men jag och många andra gillar det, det gör att man lättare kan se hur mkt man behöver spara till olika saker. 
  • Anonym (E)
    Jemp skrev 2024-07-08 11:20:28 följande:

    Mat och vad mer tillkommer? Drivmedel/annan transport? Barnens utgifter? Hundarna? Bor femåringen varannan vecka, eller hur mycket? 


    Har ni någon buffert idag? Är det bara ena barnet som ska ha sparande?

    Jag hade nog i stora drag:
    Mat 8000
    hundar 1000 (?)
    Nöjen 1000
    barnen 1000 (kläder osv)
    fickpengar 2000var=4000
    Sparande 6000
    övrigt 1000

    Hur sparandet fördelas beror på ert utgångsläge. Har ni inget spar idag så absolut största delen till buffert på sparkonto. 200-500 till barnet. Har ni pensionssparande till er båda? 


    Såhär har jag räknat på fasta kostnader: 


    Hyra 13572
    Parkering 1000
    Försäkringar: 2800 (inklusive hundförsäkring som
    är dyr)
    Telefon för båda: 800
    Internet: 500
    El: 500
    Tränselslatt: ca 500
    Förskola: 750
    CSN: 800
    Sl kort: 1100

    Utöver detta så tillkommer bensin, mat, hundmat, kläder, nöjen. 



    Vi har idag inget sparat. Har nyligen kommit ut från en ekonomisk kris och vill därför styra upp vår ekonomi från grunden nu. Därav mina frågor för att på bästa sätt skapa en så trygg och härlig tillvaro för vår familj framöver i livet. 



    eventuella överskott på skatt och även nästa års bonus kommer gå direkt till buffert också. 

  • Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2024-07-08 12:49:36 följande:

    Såhär har jag räknat på fasta kostnader: 


    Hyra 13572
    Parkering 1000
    Försäkringar: 2800 (inklusive hundförsäkring som
    är dyr)
    Telefon för båda: 800
    Internet: 500
    El: 500
    Tränselslatt: ca 500
    Förskola: 750
    CSN: 800
    Sl kort: 1100

    Utöver detta så tillkommer bensin, mat, hundmat, kläder, nöjen. 


    Vi har idag inget sparat. Har nyligen kommit ut från en ekonomisk kris och vill därför styra upp vår ekonomi från grunden nu. Därav mina frågor för att på bästa sätt skapa en så trygg och härlig tillvaro för vår familj framöver i livet. 


    eventuella överskott på skatt och även nästa års bonus kommer gå direkt till buffert också. 


    Glömde svara på att sonen bor varanna vecka och nej, inget pensionsparande 
  • Jemp
    Anonym (E) skrev 2024-07-08 12:49:36 följande:

    Såhär har jag räknat på fasta kostnader: 


    Hyra 13572
    Parkering 1000
    Försäkringar: 2800 (inklusive hundförsäkring som
    är dyr)
    Telefon för båda: 800
    Internet: 500
    El: 500
    Tränselslatt: ca 500
    Förskola: 750
    CSN: 800
    Sl kort: 1100

    Utöver detta så tillkommer bensin, mat, hundmat, kläder, nöjen. 


    Vi har idag inget sparat. Har nyligen kommit ut från en ekonomisk kris och vill därför styra upp vår ekonomi från grunden nu. Därav mina frågor för att på bästa sätt skapa en så trygg och härlig tillvaro för vår familj framöver i livet. 


    eventuella överskott på skatt och även nästa års bonus kommer gå direkt till buffert också. 


    Då hade jag närmsta tiden (åtminstone 6-12 månader) lagt allt sparande på buffert. Så småningom delat upp mer.

    Planera även i god tid för hur ekonomin kommer förändras framöver: vid din föräldraledighet, osv. 
  • Anonym (Odin)
    Anonym (E) skrev 2024-07-08 12:49:36 följande:

    Såhär har jag räknat på fasta kostnader: 


    Hyra 13572
    Parkering 1000
    Försäkringar: 2800 (inklusive hundförsäkring som
    är dyr)
    Telefon för båda: 800
    Internet: 500
    El: 500
    Tränselslatt: ca 500
    Förskola: 750
    CSN: 800
    Sl kort: 1100

    Utöver detta så tillkommer bensin, mat, hundmat, kläder, nöjen. 


    Vi har idag inget sparat. Har nyligen kommit ut från en ekonomisk kris och vill därför styra upp vår ekonomi från grunden nu. Därav mina frågor för att på bästa sätt skapa en så trygg och härlig tillvaro för vår familj framöver i livet. 


    eventuella överskott på skatt och även nästa års bonus kommer gå direkt till buffert också. 


    Men bensin och hundmat får du väl räkna som fasta kostnader, du borde veta vad de nödvändiga utgifterna är. Mat kan du räkna ut vad det brukar kosta och dra bort en tusenlapp som mål. Kläder och skor, 500kr per person. Nöjen, 2000kr per vuxen, 400kr per barn. 

    Spara sen 50% kortsiktig, 50% långsiktigt i ett år, ta sen hälften av det kortsiktiga sparandet och lägg i låst sparande 6-12 månader. Använd sen till bil eller omplacera. 


     

Svar på tråden Hjälp med hushållsbudget