• Anonym (SS)

Hatar min man

Jag plussade för 1 vecka sedan och är i vecka 5 nu. Jag och min sambo har aktivt försökt få barn och det gick på andra försöket. Detta ska bli vårt första barn. Sedan jag plussade har jag haft väldigt svårt för honom, allt han gör är fel och jag tänker på alla gånger han sårat mig bakåt i tiden (vi har haft en av/på relation sedan tidigare så det har inte varit lätt). Jag känner plötsligt att jag inte ens är attraherad av honom och ser bara fel och typ avskyr honom och är dessutom inte snäll mot honom. Jag förstår verkligen inte varför jag över dagen tappade allt för honom. Vi har tidigare gjort två aborter tillsammans då vi inte varit redo men jag vill verkligen inte göra det denna gången.. Alla säger åt mig att detta är vanligt utifrån hormoner men jag känner mig så vilsen. Mannen börjar tröttna och jag vet inte vad jag ska göra :( Hjälp! 

• Svar på tråden Hatar min man
  • OlgaElvira

Vissa av oss får det jobbigt med den hormonstorm som sätter in i början av graviditeten. Mannen luktar illa, han rör sig fel, allt han säger är fel. Allt blir fel, fel, fel. Läs på m det som händer i kroppen i början av graviditeten. Ta kontakt med MVC och berätta, de kan hjälpa dig. Be din man också läsa på och be honom stå ut. Det blir ofta bättre under andra trimestern. 

• Anonym (Hmm)

Ts, ta också med dig att det kanske inte bara är hormoner. Man tappar inte alla känslor och vänder på ett dygn så där... Du får fundera på om relationen verkligen är så dålig som du målar upp den.

• Mimosa86

Prata med din barnmorska om du kan komma i kontakt med en kurator.

Visst, det kan vara hormoner men det låter som ni har mycket obearbetat i bagaget som nu kommer fram. Du har gjort två aborter tidigare och det klart att dessa känslor kan spöka nu när du är gravid igen. Det är ju livsomvälvande att få barn- mycket tankar som snurrar.

Det kan vara skämta att få prata med en professionell om detta och lyfta bördan från axlarna.

• Mkh1066

Om du inte kände så här för en månad sedan, så är det hormoner.
    När jag blev gravid efter att ha försökt i nästan 10 år, så blev jag helt konstig.  Jag tyckte min extremt renliga och fräscha man luktade illa, jag kom helt plötsligt på att jag avskydde honom och jag hade allvarliga planer att flytta till Australien själv. Jag som är lugnet själv och nästan aldrig blir riktigt arg - blev så arg på min stackars man för ingenting att jag både skrek och slängde en påse solrosfrön på honom - som tur var den lätt. 

Lyckligtvis så blev jag mig själv igen i vecka 12. 

• Anonym (SS)

Tack för era svar! Jag vet verkligen inte vad jag vill längre. Tycker att alla alternativ känns jobbiga. Känns inte som att det bara är en "lätt irritation" jag upplever gentemot honom, utan snarare att jag tvivlar på hela relationen och om jag någonsin kommer bli lycklig med honom. För precis innan jag plussade var jag tokig i honom och ville allt med honom... nu är det helt borta och är rädd att jag inte kommer tycka om honom igen. Vill såklart inte göra en abort då jag velat ha barn under flera år men tvivlar så starkt på om min man är rätt person för mig... 

Svar på tråden Hatar min man