• Llojsan

    När/var/hur söka hjälp?

    Jag och min kille började försöka bli med barn förra året i juli. Vi blev gravida i augusti till vår stora lycka och förvåning.
    I december visade det sig att vi drabbats av uteblivet missfall i vecka 8, och genomgick då behandling med Cytotec. 
    Fick tillbaka mensen efter ca 6 veckor, har sedan försökt utan framgång.

    Min fråga är nu, är det någon som vet mer exakt vad som gäller för att söka hjälp vid ofrivillig barnlöshet? 1 år har vi ju hört, men vi har ju tekniskt sett varit gravida fram till dec, kommer vården yrka på att vi bara försökt sedan dess eller sedan juli 23 alltså för ett år sedan? 

    Ser så mycket olika tolkningar på detta via 1177, olika fertilitetskliniler etc. Hoppas att någon här inne varit med om samma frågeställning. 

  • Svar på tråden När/var/hur söka hjälp?
  • Cececilia

    Det beror nog på var ni bor i landet. 


    Vi bor i Skåne och var tvungna att vänta ett år efter missfall innan vi hade rätt till utredning. Vi lämnade en egen vårdbegäran efter lite mer än ett halvår, men fick svar att det var tvunget att gå ett år efter missfallets start. 


    Dock lyckades jag få en tidigare eftersom min mens blev extremt sparsam efter en operation på äggstocken, då hjälpte min husläkare mig att få en fertilitetsutredning som en del i att förstå varför. Men när jag fick den hade vi redan hunnit göra en privat. 


    Men det beror på län, en del kan få utredning innan ett år men inte hjälp vidare förrän det gått ett år. Är man sen över 35 räcker det med sex månader i många fall. 


    Hoppas att ni snart får er take-home 🙏❤️

  • Llojsan

    Ok tack för svar, befarade att det kunde räknas så.
    Bra info dock med tidigare hjälp pga äggstocken/mensen, har inte själv fått någon tid att kolla upp det än men min mens är typ nere på 2 dagar vilket inte är normalt för mig, ska absolut trycka på mer för hjälp! 
    Bor i Stockholm f.ö

    Tack ❤️

  • Cececilia
    Llojsan skrev 2024-07-10 12:31:36 följande:

    Ok tack för svar, befarade att det kunde räknas så.
    Bra info dock med tidigare hjälp pga äggstocken/mensen, har inte själv fått någon tid att kolla upp det än men min mens är typ nere på 2 dagar vilket inte är normalt för mig, ska absolut trycka på mer för hjälp! 
    Bor i Stockholm f.ö

    Tack ❤️


    Ja se om de iallafall kan undersöka det. Tror kanske de kan gå med på en utredning även om väntan på ivf osv är ett år.


    Jag var så frustrerad över att vi var tvungna att vänta ett år, för vi hade uppfyllt kraven redan när vi fick pluset som slutade i missfall. Men det var iallafall skönt att göra den privata så att vi visste läget. Det känns liksom ännu värre när mensen kommer gång på gång efter missfall, när man redan trott att man vart på väg mot bebis innan. Det kan ta tid innan det tar sig igen och man får komma ihåg att bara för att man haft ett missfall finns det inget som säger att nästa gång inte går vägen 🙏
    Vi fick vårt andra plus bara en vecka efter årsdagen av vårt missfall, vi är i v 26 nu och har höga förhoppningar att få bli en liten familj till hösten. ❤️

    Håller tummarna för er 🙏

Svar på tråden När/var/hur söka hjälp?