• Anonym (Arg)

Han nyper vårt barn

Hur ska jag få min sambo att förstå att man inte nyper sitt 1,5-åriga barn när barnet är väldigt krävande och skriker massor? Det händer ofta att min sambo inte känner att något funkar och då nyper han lite lätt i näsan eller kinden. Vårt barn slutar nästan alltid skrika då. Hon blir sällan ledsen men lite chockad skulle jag tro. Jag tycker att det är så fel och blir alltid så illa till mods och blir skitarg på sambon. Visst det kanske funkar för stunden men vill inte att mitt barn växer upp med en pappa som nyps när tålamodet tryter! Är också rädd att hon ska lära sig att man nyper andra när man blir frustrerad och arg och att hon ska utveckla en rädsla och fel sorts respekt för sin pappa i framtiden. Trots att jag har tagit upp det här massor av gånger och han vet hur arg/besviken jag blir så tycker han inte att det är fel. Hur ska jag få honom att sluta och inse att det är så fel att göra illa sitt barn för att få dem att lyda??
  • Svar på tråden Han nyper vårt barn
  • Anonym (F)

Du skulle kunna börja med att informera om att man förbjöd barnmisshandel redan för typ 40 år sedan.... Att tillfoga smärta medvetet ÄR barnmisshandel, och förutom det en idiotisk taktik.

Du skriver att du "tagit upp" det flera gånger...? Det här är ingen sak man har en lugn diskussion om, jag hade tagit bort barnet direkt och frågat vad i helvete han tror att han sysslar med.

Om du verkligen vill ha stopp på detta så kan du förklara att du inte kan tillåta att han gör ert barn illa och att om han inte lägger av så kommer ni behöva flytta isär. Innan du protesterar - vill DU låta ert barn fortsätta utsättas för detta?? Och kanske värre med åldern...? För man nyper inte större barn, då lär han ta till annan slags smärta istället. Han behöver lära sig hantera barnet på ett vettigt sätt istället!

• Anonym (F)

Ett barn i den åldern är inte "krävande" för de har inte tankeförmågan att vara det! Det enda de gör är att med sina väldigt basala förmågor visa missnöje på olika sätt! Så pappan får lära sig läsa signaler och testa allt som går för att göra situationen bättre, det är ett riktigt litet barn vi pratar om här som inte kan kommunicera på så många andra sätt än gråt och skrik! Herregud... En del borde tvingas till föräldrakurser alltså....

• Lynx123

Du förstår att det här är barnmisshandel, eller hur? Alltså inte bara ett irriterande beteende utan faktisk aga.

• Anonym (Barnmisshandel...)

Flera har sagt att det här är barnmisshandel. Medan jag fullständigt håller med övriga i sak, så skulle jag dock vilja varna för att kalla ett lätt nyp i näsan för barnmisshandel. Det är ett sjukt och vidrigt och helt vansinnigt sätt att uppfostra, och kan dessutom, som någon skrev, eskalera till att övergå i regelrätt misshandel när barnet blir äldre - men det är inte barnmisshandel. Lägger du (ts alltså) fram det på det sättet för din sambo kommer han ju bara att avfärda dig som överdriven och melodramatisk (ja, det verkar ju som att det är det han gör redan). 

Om jag var du skulle jag säga till honom att jag kommer att kontakta soc för att få hjälp för honom och oss, om det händer en enda gång till.

• Anonym (Arg)
    Anonym (F) skrev 2024-07-07 18:24:24 följande:

Du skulle kunna börja med att informera om att man förbjöd barnmisshandel redan för typ 40 år sedan.... Att tillfoga smärta medvetet ÄR barnmisshandel, och förutom det en idiotisk taktik.

Du skriver att du "tagit upp" det flera gånger...? Det här är ingen sak man har en lugn diskussion om, jag hade tagit bort barnet direkt och frågat vad i helvete han tror att han sysslar med.

Om du verkligen vill ha stopp på detta så kan du förklara att du inte kan tillåta att han gör ert barn illa och att om han inte lägger av så kommer ni behöva flytta isär. Innan du protesterar - vill DU låta ert barn fortsätta utsättas för detta?? Och kanske värre med åldern...? För man nyper inte större barn, då lär han ta till annan slags smärta istället. Han behöver lära sig hantera barnet på ett vettigt sätt istället!

Tro mig jag har ingen lugn diskussion om hur besviken jag är på honom. Jag blir rent av skitarg, jag har tagit vårt barn i famnen och gått iväg många gånger. Jag har sagt rakt ut att det anses som barnmisshandel att nypas. Jag säger inte det här som försvar men han nyper inte hårt, mer för att få en reaktion för att bryta skrikandet. Detta är oftast när vi är bland folk för jag tror att det stressar honom att ha ett jobbigt barn som folk kollar snett på. Men är ju såklart likförbannat illa för det, att man ska behöva ta till något fysiskt för att ?uppfostra? sitt barn. Han har gjort så när hans mamma var med en gång men hon reagerade inte alls... Skulle skämmas ihjäl om han gjorde så när någon i min familj eller våra vänner såg.

Jag har sagt många gånger att jag är rädd att det blir värre när vårt barn blir större men då säger han att det inte kommer vara samma sak då, för då kan man prata med och diskutera med barnet på ett annat sätt. Varje gång vi tjafsar om det här har jag tänkt att jag ska lämna honom (trots att han faktiskt är en bra pappa i övrigt). Men det skulle inte hjälpa något? Han skulle ju fortsätta med det ändå. 
  • Anonym (Xyz)

Så mamman reagerade inte? Han kanske är uppväxt så?

• Anonym (Arg)
    Anonym (Barnmisshandel...) skrev 2024-07-07 19:24:42 följande:

Flera har sagt att det här är barnmisshandel. Medan jag fullständigt håller med övriga i sak, så skulle jag dock vilja varna för att kalla ett lätt nyp i näsan för barnmisshandel. Det är ett sjukt och vidrigt och helt vansinnigt sätt att uppfostra, och kan dessutom, som någon skrev, eskalera till att övergå i regelrätt misshandel när barnet blir äldre - men det är inte barnmisshandel. Lägger du (ts alltså) fram det på det sättet för din sambo kommer han ju bara att avfärda dig som överdriven och melodramatisk (ja, det verkar ju som att det är det han gör redan). 

Om jag var du skulle jag säga till honom att jag kommer att kontakta soc för att få hjälp för honom och oss, om det händer en enda gång till.

Ja han tycker att jag överdriver när jag tar upp att det är misshandel. Han verkar inte tycka att det är konstigt alls att göra så av någon anledning. Han är som sagt inte hårdhänt utan det är mer ett lätt nyp/tag för att få barnet att ?snap out of it?. Men när man läser om barnmisshandel så ingår nyp och var går gränsen för hur hårt nyp som räknas som misshandel. Jag tycker att det är fel oavsett och jag vill att han slutar med det. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Xyz) skrev 2024-07-07 19:36:44 följande:

Så mamman reagerade inte? Han kanske är uppväxt så?

Tror inte att hans mamma har gjort något. Hon är en väldigt fin och omtänksam farmor också. Men vet att hans pappa inte har varit den bästa under uppväxten. Har inte hört något om misshandel men han var väldigt frånvarande och har sagt en massa nedsättande saker till min sambo när han var liten. 
  • Anonym (Barnmisshandel...)
    Anonym (Arg) skrev 2024-07-07 19:37:45 följande:
    Ja han tycker att jag överdriver när jag tar upp att det är misshandel. Han verkar inte tycka att det är konstigt alls att göra så av någon anledning. Han är som sagt inte hårdhänt utan det är mer ett lätt nyp/tag för att få barnet att ?snap out of it?. Men när man läser om barnmisshandel så ingår nyp och var går gränsen för hur hårt nyp som räknas som misshandel. Jag tycker att det är fel oavsett och jag vill att han slutar med det. 
    Ja självklart är det fullständigt vansinnigt!!! Självklart ska du bli förbannad och självklart måste du få ett slut på det. Var gränsen går är ju skitsvårt att säga - vilket ju också är en av anledningarna till att det självfallet ska råda nolltolerans! Ett lätt nyp i näsan ligger helt klart på "rätt sida" om gränsen (dels för att det är i näsan, som är mindre känslig, dels för att det bara är ett lätt nyp), men det är ju en slippery slope, och inte på minsta vis ok ändå. Och ett nyp i kinden är värre.

Som sagt: säg till honom att du kontaktar soc om det händer en enda gång till. Hos dem kan ni få jättebra hjälp - för jag fattar det som att han i grunden är en bra man och pappa?
  • Anonym (F)
    Anonym (Arg) skrev 2024-07-07 19:32:40 följande:
    Tro mig jag har ingen lugn diskussion om hur besviken jag är på honom. Jag blir rent av skitarg, jag har tagit vårt barn i famnen och gått iväg många gånger. Jag har sagt rakt ut att det anses som barnmisshandel att nypas. Jag säger inte det här som försvar men han nyper inte hårt, mer för att få en reaktion för att bryta skrikandet. Detta är oftast när vi är bland folk för jag tror att det stressar honom att ha ett jobbigt barn som folk kollar snett på. Men är ju såklart likförbannat illa för det, att man ska behöva ta till något fysiskt för att ?uppfostra? sitt barn. Han har gjort så när hans mamma var med en gång men hon reagerade inte alls... Skulle skämmas ihjäl om han gjorde så när någon i min familj eller våra vänner såg.

Jag har sagt många gånger att jag är rädd att det blir värre när vårt barn blir större men då säger han att det inte kommer vara samma sak då, för då kan man prata med och diskutera med barnet på ett annat sätt. Varje gång vi tjafsar om det här har jag tänkt att jag ska lämna honom (trots att han faktiskt är en bra pappa i övrigt). Men det skulle inte hjälpa något? Han skulle ju fortsätta med det ändå. 
    Bra att du säger ifrån ordentligt! Men, det behövs mer här så du får fundera på vad som skulle ta skruv ordentligt. Och även om han just nu inte nyper hårt så är det en varningssignal att han använder fysiska (konstiga!) metoder, en dag nyper han kanske hårdare av ren frustration. Han behöver lära sig hantera sina reaktioner, inte straffa ett litet barn!

Nej, man kan inte alls prata och diskutera med barn på det sätt som han verkar tro. Han lurar sig själv och sopar beteendet under mattan. Det tar rätt många år innan barn blir så "vettiga" att man bara lugnt kan resonera med dem. Nej du ts, det här riskerar tyvärr att eskalera!

Ja, det hjälper att lämna honom! Han måste inte lämnas ensam med barnet och du kan prata med soc om att han straffar barnet fysiskt så du har dem i ryggen för detta.
Svar på tråden Han nyper vårt barn