• Anonym (Orolig gravid)

Vätska i buk på foster 8veckor gammalt

Hej,

Jag är så orolig och undrar om det är någon där ute som har kunskap eller erfarenhet av vätska i buken på ett 8 veckor gammalt foster? 

Jag har en ny tid för UL om 2 veckor men går bara och tänker på detta hela dagarna och kan inte få ro. Jag var i vecka 9 under första UL och kommer vara i vecka 13/14 för nästa. Läkaren sa att det var för svårt att se var vätskan låg när allt är så litet. Han sa att om det bara ligger på huden eller direkt under (typ blåsor?) så är det ingen fara men om det Ligger i eller nära organ kan det vara en annan historia. Jag försökte pressa över telefon vad det skulle innebära men nästan lika skicklig som en politiker undvek han att egentligen svara på det. 

hjärtat slog på bra och allt annat såg friskt ut. Bara att 1/3 av buken är ett svart hål på UL fotot? Krabaten rörde inte på sig så mycket men vet inte om det är normalt vid så tidigt UL?

Kan tillägga att jag bor i USA, UL sköterskor meddelar inte mamman mycket info, det gör doktorn efter att ha tittat på bilderna. Men hon sa grattis och att vi hade en ?beautiful baby? så blev lite chockad när doktorn ringde 16.30 tiden på en fredag. Doktorn sa att jag inte skulle vara för orolig och njuta av min semester hemma i Sverige men förstod att det kunde bli svårt att koppla bort detta. Han sa att han klassificerade fostret som normalt men att det krävs uppföljning. 

Jag har bild på UL men känns så privat att lägga upp på något sätt.. är ett svart ?hål? uppe i övre buken och jag trodde att det bara var lungorna eller det som ska bli lungor vi såg..
    Så tacksam om någon har information att dela om liknande situation! Har letat över hela internet. Blir inte klok av något.

• Svar på tråden Vätska i buk på foster 8veckor gammalt
  • Esbp

Vill tillägga att vi ska göra NIPT osv när vi ska dit om 2 veckor. det kallas genetisk utredning av sjukhuset och vi bestämde att göra det innan doktorn hade kontaktat oss ang avvikelsen på UL.

• Anonym (V8 (7+2))

Vi gjorde VUL i v8 (7+2) och jag kan väl inte riktigt förstå hur det kan synas vätska i buken så pass tidigt. 

Om du var i v9 så är det ju bara en vecka efter mig. Nu är det visserligen 11 år sedan jag gjorde mitt men ändock. 
  • Esbp
    Anonym (V8 (7+2)) skrev 2024-07-06 15:59:16 följande:
    //

Vi gjorde VUL i v8 (7+2) och jag kan väl inte riktigt förstå hur det kan synas vätska i buken så pass tidigt. 

Om du var i v9 så är det ju bara en vecka efter mig. Nu är det visserligen 11 år sedan jag gjorde mitt men ändock. 
    I USA räknar man lite annorlunda så jag är lite förvirrad över hur jag ska säga veckor i Sverige, men fostret var alltså 8 veckor och några dagar, inte min graviditet. delar bild nedan så du kan se. Inser att det ger mer info än att beskriva. 
  • Esbp
    Anonym (V8 (7+2)) skrev 2024-07-06 15:59:16 följande:
    //

Tekniken går framåt. Vi går på ett av de mer framstående universitetssjukhusen i USA som ligger i framkant inom forskning så jag tror att deras maskin slår vad som fanns för 11 år sedan. No offence.

Supertacksam om någon vill dela erfarenheter angående vätska i buken hos foster och inte bara ifrågasätter mitt UL.

Går här i total ovisshet fram till nästa UL och tester. En så hemsk känsla. 

• Anonym (Li)

Jag tror att din doktor inte kan svara på frågan eftersom han helt enkelt inte vet. Han kan heller inte säga vad det eventuellt innebär och skulle gissa särskilt eftersom ni bor i USA. Förstår att det känns jättejobbigt att gå och vänta på nästa UL men du har tyvärr inte mycket till val. Även om någon annan varit med om samma sak är det ju inte alls säkert att det var samma orsak till vätskan.

Att få bättre och bättre ul-apparater kan ju vara både en fördel och nackdel tänker jag, nackdel att det nu visar saker som man egentligen inte hade behövt oroa sig för och som tidigare inte hade synts på bilderna.

Lycka till och hoppas tiden går snabbt tills ni får svar och att det är ett bra besked ni får!

• Anonym (V8 (7+2))
    Esbp skrev 2024-07-06 16:07:31 följande:
    I USA räknar man lite annorlunda så jag är lite förvirrad över hur jag ska säga veckor i Sverige, men fostret var alltså 8 veckor och några dagar, inte min graviditet. delar bild nedan så du kan se. Inser att det ger mer info än att beskriva. 
    Om du var 8+några dagar var du alltså i v9 så som det räknas här, dvs ca en vecka senare än min bild.

Vad gäller bilderna så har det självklart skett en utveckling men en konstig skugga kan vara just bara det också. Det spelar ingen roll om man är på något fancy universitetssjukhus eller inte. Det är svårt att se saker så pass tidigt. 

Självklart är det sjukt jobbigt att vänta på nästa ultraljud men att ta ut oro i förskott hjälper inte heller. Tro mig, det tog lång tid innan jag kunde tro att det faktiskt skulle gå vägen i den graviditeten då jag hade 5 år av försök och två missfall i bagaget. Som tur var så var det ju tvillingar så jag fick ju extra ultraljud efter v19, vilket man som regel inte har som enlingsgravid. Men fram till v19 mer eller mindre väntade jag missfall snarare än väntade barn. 
Svar på tråden Vätska i buk på foster 8veckor gammalt