• Anonym (Ensamstående mamma till 3 tonåringar)

Månadspeng och extrapengar

Jag och några vänner pratade om våa tonåringars hantering av pengar.

En swichar sin 17 åring när hon behöver pengar, blir ca 3000 i månaden.

En ger barnbidraget/CSN och swichar inget extra, barnet betalar allt det inte behöver själv.

En ger enbart pengar utifrån hemsysslor.
    Med ett tak på 1500 kr.

En ger inga pengar alls utan anser att mat och nöjen sker med familjen.

Hur tänker ni som har tonåringar? 
    Ger ni månads/veckopeng/swichar

Har ni något tak?

• Svar på tråden Månadspeng och extrapengar
  • Anonym (Selma)

Våran 16 åring får 400kr/ månad till fickpengar.
    Vi betalar årskort på gym, mobil och abonnemang, månadskort till lokaltrafiken, utemat ca 1ggr/ veckan, present kostnader till vänner, alla kläder skor, hygienartiklar ( även lite dyrare produkter då hen har vissa allergier) mm.
    Swishar även vid behov.
    Ingen motprestation.

Hen har sitt första sommarjobb i år inom kommunen.
    Inget arbete efter utförd period.
    Vi vill gärna att hen skaffar ( provar iallafall) ett helgarbete ca 2 ggr/ månad med möjlighet att arbeta på under lov, då vill vi gärna ge hen hela CSN att disponera själv med ett eget sparande till större inköp.
    Då kommer vi att sluta Swisha för presenter till vänner, utematen ( om vi inte kommit överens om något annat) och vissa klädinköp.

Så tänker vi.

• Anonym (solo)

Mina tonåringar, 13 år, får barnbidraget sedan ca ett år tillbaka, och betalar personligt överflöd och lyx själva. Vissa saker står jag för, helt eller delvis. De får inte extra pengar i handen.

• Anonym (M)

Har inte tonåringar men tänker en fast summa per månad och så klart förväntas att man hjälps åt i hemmet ändå. De två sakerna hänger inte ihop. Extrapengar skulle kunna bli om ungdomen tvättar bilen eller något annat som inte tillhör. Inget swishande! Det ska vara om ungdomen står strandsatt i ingenstans och behöver busspengar, som då dras från nästkommande månad och det ska inte bli en vana för då blir det nej till slut. Månadspengen blir liten första åren och bara som fickpengar plus lite sparande, med ökande ålder mer pengar men också förväntan om att betala vissa saker själv. Tveksamt om hela csn någonsin skulle bli aktuellt men det får vi se.

• Anotherone

Jag kan inte svara något av de alternativen direkt. Kanske något mellanting. 
    Min äldsta son är 18 fyllda och har precis gått ut åk2 i gymnasiet.
    Sen åk9 har har han fått barnbidraget (numera CSN) själv. 

Det krävs ingen motprestation för att få det, det är inte så att jag har en lista med saker som ska göras. Däremot ingår att städa sitt rum, plocka av efter sig samt ta ut sopor, dammsuga huset, hänga tvätt eller hjälpa till med maten när vi ber om det. Det är inte jätteofta så sonen har vett att förstå att när vi frågar om han kan hjälpa till att steka köttfärs/hacka lök eller whatever så är frågan retorisk - det är bara att kavla upp.

Det han får ska räcka till nöjen, mat på stan och kläder. Samt såna hygienartiklar som han själv vill ha dyrare. Allt "basic" finns ju hemma inkl deo och sånt som vi handlar på typ ICA. Lägger han en sån i korgen när vi handlar så står vi för det. Vi står också för gymkort och kompletterande fritidskort på SL (han får kort från skolan). Samt om det behövs lite dyrare saker som vinterjacka eller skor. Då kan vi sätta en summa som vi bidrar med, kanske 750kr till jacka och vill han ha en dyrare får han lägga till själv.

Ibland kan vi också swisha en slant till mat ute om det är så att vi i övriga familjen har varit iväg och ätit (tonåringar har ju lite andra tider). För att det ska kännas rättvist. Men det är inte så att han kan höra av sig när som helst och så swishar vi. 

Han har sommarjobbat via kommunen två år i rad. I år fixade han jobb själv inom butik så han jobbar varannan helg under terminerna och nu i sommar blir det heltid 5v. 

Svar på tråden Månadspeng och extrapengar