• Sofie29

Bör jag tvinga mitt barn att vara med sin pappa

Jag har två barn, 8 & 10 år. Jag och barnens pappa skiljde oss för nästan ett och ett halvt år sedan, barnen bor hos mig på heltid och jag har ensam vårdnad.
    Min äldsta dotter har aldrig riktigt tyckt om sin pappa, men hon har följt med när lillasyster är med. Jag har pushat och försökt övertyga henne att följa med och han har mer eller mindre "mutat" barnen med shopping, take away, chips och godis. De får take away varje gång de är med honom.
    Han har träffat en ny tjej och har flyttat till en annan stad för att bo med henne. Barnen har träffat henne ett par gånger och hon verkar trevlig. 
    Min äldsta dotter svarar aldrig när han ringer, om han pratar med lillasyster lämnar hon rummet för att han inte ska kunna prata med henne och hon vill inte träffa honom. Han har svikit henne väldigt många gånger och hon känner att han älskar lillasyster mer än henne. 
    Bör jag fortsätta försöka tvinga henne att umgås med sin pappa?

• Svar på tråden Bör jag tvinga mitt barn att vara med sin pappa
  • Anonym (V)

Vad gör pappan för att försöka reparera relationen med dottern? Det är ju inget som sker automatiskt bara för att hon blir tvingad att vara där.

• Anonym (Ja)

Ja i det här läget måste du faktiskt se till att hon åker med till pappan.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Inte tvinga, men uppmuntra. Hon litar inte på sin pappa och det beror säkert på att han har svikit henne många gånger. Förstår han det? Som skrevs innan, vad gör han för att reparera? 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Det är pappans ansvar att fixa detta, om dotterns avståndstagande beror på honom. Inte ditt. 

• Sofie29

Pappan tänker att vadå han är ju snäll mot henne så det är inget problem och att "ibland måste man göra saker man inte vill". Han tycker att hon är känslig och att sveken inte är så allvarliga. Jag har försökt uppmuntra henne att följa med men det är svårt.

Svar på tråden Bör jag tvinga mitt barn att vara med sin pappa