• Anonym (Orolig)

Hur lätt smittar sexuella sjukdomar?

Har känt en kille sedan i höstas, vi har träffats några få gånger det senaste halvåret. Han vill att vi ska ha sex (bara sex, ingen relation) men jag har hållit tillbaka av olika orsaker. Vi träffades för några dagar sedan och hade inga kläder på, han hade kalsonger men jag hade inga trosor. Inget sex, men jag satt i hans knä och vi gned oss mot varandra om man säger så. Hur som helst så såg jag ett par gånger att hans ollon stack ut så jag vet inte om det gneds mot mitt underliv. Och nu är problemet att det har kommit fram att han hade en sexuell sjukdom för ett tag sedan... Jag vet inte vilken det var eller om han tagit någon kur för det och nu är jag så klart orolig för att han ska ha kunnat smitta mig med något, antingen samma som han hade då eller något nytt. Litar inte ett dugg på honom längre! Jag förstår att det kanske låter överdrivet men jag vill verkligen inte ha några sexuella sjukdomar så klart :( Har inga symptom än men det var inte så länge sedan heller...

Tänkte antagligen testa mig men vet inte vilka sjukdomar jag borde tänka på eller hur snabbt man kan testa. 1177 verkar tycka att det ska ha gått minst en vecka iaf men räcker det? Tänker på klamydia, gonorré, syfilis. Såg inga vårtor runt ollonet. Borde jag testa för HIV också, eller några andra sjukdomar? Verkligen orolig nu :(

• Svar på tråden Hur lätt smittar sexuella sjukdomar?
  • Anonym (Orolig)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-07-06 11:13:00 följande:

Det heter SEXUELLT ÖVERFÖRBARA SJUKDOMAR!

Jag tror de flesta förstår vad jag menar.
  • Anonym (P)

Risken att du smittats är nog ytterst liten. Men känner du dig orolig så är det bättre att testa för att veta helt säkert. Varför tänker du att 1177 skulle skriva fel om när man kan göra testet?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (P) skrev 2024-07-06 11:35:59 följande:

Risken att du smittats är nog ytterst liten. Men känner du dig orolig så är det bättre att testa för att veta helt säkert. Varför tänker du att 1177 skulle skriva fel om när man kan göra testet?

Tack, jag hoppas du har rätt och det lär nog bli så att jag testar mig för säkerhets skull ändå. Jag har läst om sjukdomar även på engelska/amerikanska sidor och där står det minst 15 dagar för någon av dem t ex så det är därför jag tänkte just på den biten. Jag ska titta igen på 1177 också, vet inte om det stod dagar för alla sorter. Kommer du på någon mer sjukdom som jag borde testa mig för? Är HIV något jag ens skulle behöva tänka på? Jag har inga sår där nere så det borde inte vara hur lätt som helst att bli smittad då.
  • Anonym (Orolig)

Ok, hittade nu. Klamydia och gonorré kan man testa för efter en vecka men syfilis minst en månad. HIV efter två veckor.

Jag trodde verkligen inte att jag skulle hamna i den här sitsen... Känner mig jättedum som var oförsiktig men trodde så klart inte att jag skulle kunna bli smittad på det där sättet heller.

• Anonym (Ilse)

Jag skulle säga att du inte behöver vara orolig alls. Kanske HPV kan smitta genom att man tar på sina underliv men antar att du är vaccinerad eftersom du låter ung. Hiv kan du helt glömma, finns ingen risk alls på det sätt du beskriver.

• Anonym (Andreas)

Först och främst behöver du läsa på om HUR dessa sjukdomar smittar . Det är ytterst osannolikt att bli smittad med kläder på för i så fall hade vi alla blivit smittade i omklädningsrum,  på toaletter, i simhallen osv och du förstår nog att det inte funkar så. 

Har du sån enorm hälsoångest skulle jag råda dig till att prata med nån kurator eller så och få hjälp för det där är inte sunt. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Ilse) skrev 2024-07-06 12:11:36 följande:

Jag skulle säga att du inte behöver vara orolig alls. Kanske HPV kan smitta genom att man tar på sina underliv men antar att du är vaccinerad eftersom du låter ung. Hiv kan du helt glömma, finns ingen risk alls på det sätt du beskriver.

Tack så mycket, hoppas verkligen du har rätt {#emotions_dlg.flower} Nej, tyvärr är jag inte så ung som man kan tro av min dumhet, för gammal för att vara vaccinerad genom programmet och har insett att man inte riktigt kan skydda sig mot HPV på annat sätt heller, utom att låta bli sex. Vet inte om det är någon vits längre, men jag ska fråga sjukvården för säkerhets skull.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Andreas) skrev 2024-07-06 12:14:29 följande:

Först och främst behöver du läsa på om HUR dessa sjukdomar smittar . Det är ytterst osannolikt att bli smittad med kläder på för i så fall hade vi alla blivit smittade i omklädningsrum,  på toaletter, i simhallen osv och du förstår nog att det inte funkar så. 

Har du sån enorm hälsoångest skulle jag råda dig till att prata med nån kurator eller så och få hjälp för det där är inte sunt. 

Ja alltså han hade kalsongerna på men jag upptäckte minst en gång att ollonet stack upp ovanför kanten så det är inte så att jag tror att man kan bli smittad utan direktkontakt. Jag vet helt enkelt inte om den delen låg mot mitt underliv eller inte.

Jag har redan gått i KBT för min hälsoångest men det är så klart inte så att det försvinner för det, bara att jag slipper ha det lika ofta längre.
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-07-06 12:22:51 följande:
    Tack så mycket, hoppas verkligen du har rätt  // {#emotions_dlg.flower} Nej, tyvärr är jag inte så ung som man kan tro av min dumhet, för gammal för att vara vaccinerad genom programmet och har insett att man inte riktigt kan skydda sig mot HPV på annat sätt heller, utom att låta bli sex. Vet inte om det är någon vits längre, men jag ska fråga sjukvården för säkerhets skull.
    Använd alltid  kondom vid alla sexuella former av kontakt så är du skyddad mot det mesta även HPV . 

Och nej du blir inte sjuk av att ett ollon nuddar din trosa. 

Använder du inte dina verktyg du fått vid KBT? Det är ju verkligen nu din terapi behövs i såna här lägen. Vad skulle din terapeut ha sagt åt dig om du berättade detta? 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Andreas) skrev 2024-07-06 12:44:22 följande:
    Använd alltid  kondom vid alla sexuella former av kontakt så är du skyddad mot det mesta även HPV . 

Och nej du blir inte sjuk av att ett ollon nuddar din trosa. 

Använder du inte dina verktyg du fått vid KBT? Det är ju verkligen nu din terapi behövs i såna här lägen. Vad skulle din terapeut ha sagt åt dig om du berättade detta? 
    Ja kondom hade varit bra men jag trodde samtidigt att han skulle ha kalsongerna på hela tiden och vi skulle ju inte ha sex utan bara vara nära varandra. Det verkar inte ha varit medvetet från hans sida, men det vet jag egentligen inte heller. Han kanske hoppades på att "råka" glida in i mig fast han visste att jag inte ville ha sex...

Jag hade inga trosor på mig.

De där verktygen är inte så himla effektiva känns det som nu. Avslappningsövningar och "värdefulla aktiviteter" var väl grunden, dvs mer långsiktigt arbete kanske. Så visst kan man slappna av en liten stund men det stoppar inte mina funderingar, även om jag inte känner ångest. För jag har inte ångest över detta, vill verkligen bara inte bli smittad med allt det innebär.
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-07-06 12:49:44 följande:
    Ja kondom hade varit bra men jag trodde samtidigt att han skulle ha kalsongerna på hela tiden och vi skulle ju inte ha sex utan bara vara nära varandra. Det verkar inte ha varit medvetet från hans sida, men det vet jag egentligen inte heller. Han kanske hoppades på att "råka" glida in i mig fast han visste att jag inte ville ha sex...

Jag hade inga trosor på mig.

De där verktygen är inte så himla effektiva känns det som nu. Avslappningsövningar och "värdefulla aktiviteter" var väl grunden, dvs mer långsiktigt arbete kanske. Så visst kan man slappna av en liten stund men det stoppar inte mina funderingar, även om jag inte känner ångest. För jag har inte ångest över detta, vill verkligen bara inte bli smittad med allt det innebär.
    Fast av det du funderar och undrar över är det verkligen stark ångest annars skulle du använda sunt förnuft och verkligen förstå att detta är en osannolik och omöjlig väg att bli smittad på. 
    För oss andra är detta en icke-fråga eftersom det inte går till så här. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Andreas) skrev 2024-07-06 12:55:16 följande:
    Fast av det du funderar och undrar över är det verkligen stark ångest annars skulle du använda sunt förnuft och verkligen förstå att detta är en osannolik och omöjlig väg att bli smittad på. 
    För oss andra är detta en icke-fråga eftersom det inte går till så här. 
    Jag känner ingen ångest så som det innebär för mig. Kanske liiiiiite igår? Men jag vet inte hur lätt sånt här smittar och det gör mig väldigt osäker. Jag har inget sunt förnuft eller fakta att luta mig tillbaka på, det hade ju hjälpt oerhört mycket. (Jag är övertänkare också, inte så förvånande kanske.) Och STI-mottagningen har inte telefontid förrän på tisdag så jag kan fråga dem om råd, om jag behöver testa mig eller inte. Jag har försökt läsa online och tyvärr står det att man kan bli smittad via hudkontakt, att man inte alltid får symptom osv osv. Inte särskilt betryggande mao. Nu såg jag inte under ollonkanten men såg inga sår eller vårtor på ollonet, tror inte det sipprade ut någon försats heller.
  • Anonym (Jag)

HIV behöver du verkligen inte vara orolig för. Inte något annat heller så vitt jag vet , det enda skulle väl isåfall kanske varit herpes OM han hade synliga sår på / vid ollonet men det hade han ju inte. Tänk på att även om man faktiskt har fullbordat samlag med nån är det inte ens säkert att man blir smittad , HIV att t.ex 1/200 vid ett vaginalt samlag har jag för mig. Såklart inte värt att ta risken ändå men tänkte bara för att ge dig lite perspektiv. 

Jag vet litegrann hur det känns , jag jobbade på strippklubb när jag var yngre och kunde vara i liknande situationer (lapdance , gäst med bara kalsonger t.ex) och kunde få för mig att sjukdomar smittade på helt omöjliga sätt men nej fick lära mig att slå bort tankarna och såklart fick jag inte någon sjukdom :)

• Anonym (Apkoppor)

Apkoppor/monkey pox har jag läst att det både är extremt smittsamt och motsatsen att man behöver ha gruppsex och det är nästan bara homo och transsexuella som får det.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Apkoppor) skrev 2024-07-06 13:28:50 följande:

Apkoppor/monkey pox har jag läst att det både är extremt smittsamt och motsatsen att man behöver ha gruppsex och det är nästan bara homo och transsexuella som får det.

Iom att jag inte såg något fysiskt så tänker jag att det borde vara minst risk för den typen av sjukdomar iaf, alltså allt som innebär sår eller vårtor. Syfilis verkar man däremot kunna smitta vidare även utan sår så inte helt hundra.
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-06 13:21:19 följande:

HIV behöver du verkligen inte vara orolig för. Inte något annat heller så vitt jag vet , det enda skulle väl isåfall kanske varit herpes OM han hade synliga sår på / vid ollonet men det hade han ju inte. Tänk på att även om man faktiskt har fullbordat samlag med nån är det inte ens säkert att man blir smittad , HIV att t.ex 1/200 vid ett vaginalt samlag har jag för mig. Såklart inte värt att ta risken ändå men tänkte bara för att ge dig lite perspektiv. 

Jag vet litegrann hur det känns , jag jobbade på strippklubb när jag var yngre och kunde vara i liknande situationer (lapdance , gäst med bara kalsonger t.ex) och kunde få för mig att sjukdomar smittade på helt omöjliga sätt men nej fick lära mig att slå bort tankarna och såklart fick jag inte någon sjukdom :)

Tack! {#emotions_dlg.flower} Ja jag känner mig jättedum, både för att jag var så nära honom och för att jag oroar mig nu, men inte lätt när man inte kan så mycket om sånt här. Och tack för att du vågar berätta om din tid som strippa, kan tänka mig att det dök upp en hel del konstiga situationer då. Det är just närkontakten ollon/venusberget som är grejen här och ja, det borde väl inte smitta så lätt då hoppas jag. Ska iaf försöka släppa tanken på HIV. De här tankarna beror väl också lite på att jag känner att jag inte kan lita på honom alls längre, han skulle kunna ha precis vad som helst egentligen...
Svar på tråden Hur lätt smittar sexuella sjukdomar?