Jag har blivit lurad. Hjälp! vad ska jag göra?
Hej!
Jag har blivit lurad av en person som utger sig för att vara psykolog.
Det här är en lång historia som blir snårigare ju mer jag har grävt i den och nu har jag hittat att den personen som har utgett sig för att vara psykolog har ett tiotal hemsidor med bland annat psykologisk hjälp, KBT, parterapi, juridisk hjälp, Juristbyrå. På flera av hemsidorna står det att det finns verksamhet på flera ställen i Sverige. Men allt leder till samma person och jag har inte hittat några täcken på att något av ställena faktiskt finns förutom ett ställe i Örebro där denna manen också är bosatt.
Lite bakgrund till ur jag hamnade här. Det hela började med att jag gick i terapi hos den här personen som jag hittade via en hemsida, terapin var via videomöte så jag träffade honom aldrig i person men gick flertalet besök hos honom. Han förklarade första gången vi träffades att han var psykolog, och nämnde också flertalet gånger att han var psykolog och uttryckte sig i termer om "vi psykologer". Allt kändes normalt (har aldrig träffat en riktig psykolog så har inget att jämföra med) tills att det vart problem med bokningarna. Då började jag tvivla på seriositeten i mottagningen vilket gjorde att jag kollade upp om han var psykolog via socialstyrelsen som är tillsynsmyndighet (Psykolog är en skyddat titel och det är olagligt att utge sig för att vara psykolog om man inte har en legitimation som är registrerad hos socialstyrelsen). Dom sa att han inte var registrerad som psykolog, det fanns ingen registrerad psykolog med hans förnamn, och det fanns ingen med hans födelsedatum.