• Anonym (Lurad)

    Jag har blivit lurad. Hjälp! vad ska jag göra?

    Hej! 


    Jag har blivit lurad av en person som utger sig för att vara psykolog.


    Det här är en lång historia som blir snårigare ju mer jag har grävt i den och nu har jag hittat att den personen som har utgett sig för att vara psykolog har ett tiotal hemsidor med bland annat psykologisk hjälp, KBT, parterapi, juridisk hjälp, Juristbyrå. På flera av hemsidorna står det att det finns verksamhet på flera ställen i Sverige. Men allt leder till samma person och jag har inte hittat några täcken på att något av ställena faktiskt finns förutom ett ställe i Örebro där denna manen också är bosatt. 


    Lite bakgrund till ur jag hamnade här. Det hela började med att jag gick i terapi hos den här personen som jag hittade via en hemsida, terapin var via videomöte så jag träffade honom aldrig i person men gick flertalet besök hos honom. Han förklarade första gången vi träffades att han var psykolog, och nämnde också flertalet gånger att han var psykolog och uttryckte sig i termer om "vi psykologer". Allt kändes normalt (har aldrig träffat en riktig psykolog så har inget att jämföra med) tills att det vart problem med bokningarna. Då började jag tvivla på seriositeten i mottagningen vilket gjorde att jag kollade upp om han var psykolog via socialstyrelsen som är tillsynsmyndighet (Psykolog är en skyddat titel och det är olagligt att utge sig för att vara psykolog om man inte har en legitimation som är registrerad hos socialstyrelsen). Dom sa att han inte var registrerad som psykolog, det fanns ingen registrerad psykolog med hans förnamn, och det fanns ingen med hans födelsedatum. 

  • Svar på tråden Jag har blivit lurad. Hjälp! vad ska jag göra?
  • Anonym (Lurad)

    Del 2 (kunde inte posta allt i ett inlägg)


    Den här informationen kom som en chock, även om jag tyckte att det började kännas konstigt så trodde jag inte att jag var så lurad... 


     


    Jag har anmält detta till IVO, då socialstyrelsen sa att det var dom som hanterade detta. IVO sa att de inte kan göra så mycket om han inte är legitimerad psykolog, men att dom polisanmäler om de misstänker att ett brott har begåtts. Fortfarande oklart om de kommer göra något alls åt saken. 


     


    Jag gjorde en egen polisanmälan vilken rubricerades som bedrägeri då jag har betalat ganska mycket pengar för att gå till den här personen. Den lades ner direkt. 


     


    Till saken hör att det är nästan helt omöjligt att få kontakt med den personen som vi har gått till och som äger bolaget som står bakom kliniken och hemsidan. Dom kontaktvägar som finns är telefonnummer som går till ett callcenter som kan ta bokningar och lämna meddelanden, och en flertalet mailadresser som inte vill svara på frågor eller slutar att svara helt. 


    När jag började gräva runt lite i bolaget och personen som har bolaget hittade jag massor med hemsidor och olika kliniker runt om i Sverige. Men om man kollar på adresserna så finns det inget registrerat som tyder på att de existerar, men alla tar emot besök online. Så jag tror att det är det som är taktiken, att skapa hemsidor för sedan anta att folk kommer att vilja ha kontakt online och aldrig kolla upp att det inte existerar något på adresserna. Det var ju så jag gjorde... 


     


    Jag känner att jag borde varna andra och skulle gärna vilja hitta andra som gått hos den här personen för att på så sätt kanske kunna få polisen att faktiskt göra något. Hans bolag har en omsättning på ca en miljon år 2022, så jag är ju garanterat inte ensam. Själv känner jag inte att jag tagit någon vidare permanent skada av detta förutom att man känner sig lurat och har förlorat ganska mycket pengar. Men om någon skulle gå till den här personen som tillexempel har självmordstankar och inte får den hjälp hen behöver så skulle det ju kunna sluta väldigt illa. 


     


    Vad borde jag göra? Ska jag hänga ut kliniken, dela med mig av alla hemsidor så att folk kan sprida detta? Höra av mig till media? 


    Hjälp! vad ska jag göra? Vad tycker ni? 


  • Cereal Killer

    Beklagar att detta hänt dig. Det låter ju som en typisk sådan historia som granskande journalister brukar vara intresserade av. Historier med folk som utger sig för att ha legitimationsteken när de inte har det brukar få stor uppmärksamhet, och här verkar det dessutom gå ännu djupare med flera blufföretag. Jag tycker verkligen du ska försöka ta kontakt med tex uppdrag granskning eller liknande. Hade jag varit du så hade jag väntat med att sprida ut detta eftersom personen då får förvarning - låt en journalist försöka skaffa fram klara bevis på att han utger sig för att vara psykolog och/eller jurist först. Sedan när bevisen finns så kan du anmäla igen, eller kanske driva ett civilmål.

    Sen en varning - hänger du ut personen med namn så finns risk att du döms för förtal även om det du säger är sant. Ett företag som inte direkt kan kopplas till ett namn (tex Anders Andersson AB i staden x där det bara bor en en person med det namnet) får man däremot säga vad man vill om, såvitt jag vet. 

  • Cereal Killer
    Cereal Killer skrev 2024-07-05 01:03:54 följande:

    legitimationsteken 


    legitimationsyrken, skulle det stå.
Svar på tråden Jag har blivit lurad. Hjälp! vad ska jag göra?