Graviddiabetes
Hej, jag undrar om det är någon som har mycket kunskap om graviddiabetes och glukosbelastningstest?
Jag har några frågor runt detta test angående saker jag helt enkelt inte tycker verkar logiska.
1. Innan ett glukosbelastningstest tas ju fastande blodsocker, detta ska vara lägre för gravida än icke-gravida för att räknas som "normalt", samtidigt vet man att "insulinresistens" ökar hos en väldigt hög andel gravida? Finns det inte en risk att vi sjukliggör något som egentligen är normalt?
2. Jag har i perioder haft en kontinuerlig glukosmätare på armen (libre 2 från Abbott som är samma sensorer som används av diabetiker. Jag har alltså inte diabetes utan gör detta för att jag tycker det är kul/ intressant). Jag ser där att mitt blodsocker kan variera under morgonen mellan ca 4,3-5,8 utan att jag ätit något. Ofta kan det vara lite högre när jag är nyvaken för att sedan sjunka och om jag inte äter då går det upp lite igen av sig självt. Som jag förstått är det inte ovanligt att blodsockret är lite högre när man precis vaknat och att det också kan påverkas av till exempel en rask promenad etc, då frigörs lite extra socker i blodet?
Jag hör om många som får diagnosen GD, framförallt pga fastande blodsocker, som sedan har ganska normala mätningar när de kollar sitt eget blodsocker under "behandling". Jag är orolig för att jag, om jag gör en glukosbelastning, riskerar att få en diagnos baserad på att de kollade mitt blodsocker just den korta perioden det var lite högt pga att det varierar lite naturligt eller pga att jag promenerat till testet eller helt enkelt känner mig stressad över situationen. Det verkar som att vården ser så svartvitt på detta och att man på bakgrund av att man ligger ett par mmol fel riskerar att behöva gå på extra uppföljningar, klassas som riskgraviditet, eventuellt sättas igång osv.
Kan tillägga att jag är en person med god kunskap om kost och eventuella åtgärder som man själv kan göra för att kontrollera graviddiabetes. Om min glukosmätare skulle visa några mätningar som är rejält off hade jag självklart inte tvekat att be om ett glukosbelastningstest. Min hba1c (långtidsblodsocker) när jag var i ca v 6 låg på 34 och jag är nu i v 23.
Tack på förhand!