• Anonym (Orolig)

    Datorspel på nätterna

    Vår sjuttonåring är ambitiös i skolan med toppbetyg men spelar väldigt mycket dataspel. Nu är det sommarlov och han sitter uppe till över tre på nätterna och spelar, sover därefter till lunch. Vad gör detta med en sjuttonåring? Ska jag bara låta det vara och tänka att det löser sig självt när skolan börjar igen? Är orolig för att det inte är bra för honom men vet inte riktigt hur jag ska få honom att inse det i så fall. Sen blir jag irriterad när jag vaknar kl tre och hör att fortfarande sitter och spelar, så kanske är det hos mig problemet ligger?. I går kväll var han ute och cyklade MTB, därefter såg vi en film tillsammans, sen tror man han lägger sig, men det är då han sätter sig och spelar? Hade ni bara släppt det?

  • Svar på tråden Datorspel på nätterna
  • Anonym (Skuggan)

    Känslan äger du, och det är du som skapat den i dig själv av någon orsak, så det är ju bra att du funderar och reflekterar över den känslan.

    Ta upp det med honom och berätta vad du känner, av naturliga skäl är det ju inte bra att sitta uppe till kl 3 på nätterna. Det rubbar den naturliga dygnsrytmen, studier visar en försämrad hälsa för nattarbetare, är till och med cancerogent.

    Det verkar ju som han har utvecklat ett beroende då hans handlande ger negativa konsekvenser så jag jag tycker verkligen att du ska ta ett snack med honom.

  • Anonym (Nä)

    Nej det är inte ok att sitta uppe halva nätterna och spela även om man har sommarlov och är 17 år. Sätt en tidsgräns, kanske max till midnatt. Det ska vara tyst och lugnt i huset efter den tiden och nej, det duger inte om han sitter med hörlurar.

    Du är fortfarande den vuxna föräldern här som ska sätta gränser.

  • Anonym

    Grabben är 17 år, inget småbarn direkt... låt honom få njuta av sommarlovet. Så länge han är tyst skulle jag inte hindra honom.

  • Anonym (Jo)

    Tycker det är helt ok som sjuttonåring. Låt honom ha sin sommarlovsfrihet. Det är ändå ljust på nätterna. Ifall hans vänner sitter uppe och spelar lika sent så är det ju bara en socialfaktor som är taskigt att begränsa mot. Skolan verkar han ju sköta och det kommer inte påverka kommande läsår.

  • Anonym (Q)

    Vi skaffade en router som vi kan programmera och stänger av tillgång till internet mellan 23 och 06. Det har varit mycket positivt för tonåringarnas dygnsrytm och utan tjafs.

  • Lönnsirap

    Barn, oavsett ålder behöver lite stöd. Exakt med vad är inte alltid så klockrent och enkelt att säga. 

    Att ha en period i livet då man gör som man känner för är en del av att bli vuxen. Personligen skulle jag lungt accepterat det, men varit tydlig med vikten av att inte störa. 

    Och förstås prata med mitt barn om hans/hennes liv och om han är nöjd med dagarna.

  • Anonym (Slappna av)

    Det är en 17-åring vi pratar om som dessutom sköter sig bra i övrigt. Låt honom vara och njuta av sommarlovet. 


    Här pratas det ohälsa vid nattarbete, beroendeproblematik, vända på dygnet och att han behöver stöd? Galet att dra det så långt och som någon föreslog att stänga av routern vid 23. Då har ju knappt folk i hans ålder börjat spela på riktigt.

    Jag tror att det gör betydligt större skada att göra en stor grej av detta. Om han mått dåligt och/eller förändrats mycket som att helt sluta träna/skita i saker så hade jag förstått problemet.

    Men som TS förklarar detta så låter det bara som att dom har skitkul och vänt lite på dygnet under sommarlovet. Det är inte en 10-åring vi pratar om.

  • Anonym (E)

    Han har ett sommarlov att få koppla av på och gör det på ett sätt han vill. Knappast ett beroende. Planera in saker ibland tillsammans men i övrigt var tacksam för att han inte är ute&ränner. Straffa honom inte för hur han kopplar av.

  • Anonym (Gamergirl)

    Jag har varit precis som din son och jag tycker att du ska låta det vara så länge han sköter betygen i skolan.

    Mina föräldrar kände samma oro som dig men lät mig spela på villkoret att jag höll betygen uppe. Dom tyckte också det var jobbigt att jag vände på dygnet och satt uppe så länge men hellre att jag var hemma än att jag var ute och drev med kompisar på stan. Att vända på dygnet är helt ofarligt. Jag lyckades alltid vända tillbaks dygnet under första skolveckan. Jag tror din son klarar det också.

    Är väldigt tacksam att mina föräldrar hade förtroende för mig och lät mig spela. Idag är jag 25 år, jag är färdigutbildad jurist sedan två år tillbaks och det är för att spelandet var mitt sätt att koppla av från plugget. Om det kan gå bra för mig, kommer det nog gå bra med din son. Spelandet gör en till en åtråvärd ?teamplayer?. :)

  • Sniffmusen
    Anonym (Nä) skrev 2024-07-04 11:54:05 följande:

    Nej det är inte ok att sitta uppe halva nätterna och spela även om man har sommarlov och är 17 år. Sätt en tidsgräns, kanske max till midnatt. Det ska vara tyst och lugnt i huset efter den tiden och nej, det duger inte om han sitter med hörlurar.

    Du är fortfarande den vuxna föräldern här som ska sätta gränser.


    Varför är det inte ok?
  • cosinus

    Min 18 åring får disponera sitt dygn precis som han vill och det gör han också.

    Tror sällan han lägger sig före 04. Sover till typ 11 och sen har han ett sommarjobb (inom vården) där han mestadels har sena skift.

    Han gör allt möjligt på nätterna, lagar mat, spelar, ser idrott, discgolf ibland (ok det är väl oftare kanske 22-00 eller så - ljusa sommarnätter här uppe).

    Behöver han upp tidigt sköter han det utan problem, skolan sköter han och likaså sommarjobbet utan bekymmer. Det är inte många veckor vi pratar om under sommaren. Så länge han tar ansvar och sköter det han ska lägger jag mig inte i när han sover.

    Lillebror däremot är 16. Han är mycket, mycket känsligare för rubbningar i dygnsrytmen och har alltid varit. Där är jag inne och styr betydligt mer.

  • Cereal Killer

    I går kväll var han ute och cyklade MTB, därefter såg vi en film tillsammans, sen tror man han lägger sig, men det är då han sätter sig och spelar? 

    Så han är 17 år, har toppbetyg, är ute och rör på sig, umgås med dig på kvällarna och ägnar sedan några timmar åt sitt intresse när du lägger dig? Ja, det låter verkligen ohälsosamt, TS - varför är han inte i Split just nu och super skallen av sig som alla andra 17-åringar? 


    Skämt åsido. Var stolt över din son och låt honom njuta av sommaren. 

  • Anonym (Bn)

    Det är sommarlov för tusan. Låt grabben vara. Bättre han hänger med polarna över nätet än ränner på stan om nätterna. 


    Det är liksom såhär de umgås nuförtiden. 


    Om han sköter allt annat så kan han väl få vara ledig som han vill. Min femtonåring har toppbetyg, artig och snäll. Han sitter uppe sent och vi låter honom göra det. Jag jobbar dessutom som lärare själv och det är andra tider nu än när man själv var ung. 


    Nästa år kommer väl gossen din att sommarjobba?

Svar på tråden Datorspel på nätterna