• Guldlock

Ska man lära en man att vara romantisk?

Jag lever med en totalt oromantisk man.
    Han säger att han vill vara romantisk men vet inte hur man gör.
    Han ?äger visa mig, jag säger försök själv.
    Med rädsla för att han ska göra det jag uppskattar " på lydnad" istället för att det ska komma från hans hjärta.
    Jag vill inte ha dyra smycken, saker eller annat, bara känna mig lite extra uppskattad då och då.
    Hur gör man?

• Svar på tråden Ska man lära en man att vara romantisk?
  • Anonym (aldrig en mebis)

Kan han inte hitta TV eller Netflix själv och se vad män gör för att uppvakta kvinnor i romantiska filmer/komedier/böcker så måste han vara en vandrande grönsak.

Jag hade gett upp och bytt karl, det är inte ditt jobb att lära honom hur man behåller en relation.

• Anonym (M)

Ni vill båda att han ska vara mer romantisk, han ber dig om hjälp och du bara vänder ryggen till. Ja det är ju väldigt motiverande... Tala om för honom istället vad du anser är romantiskt! I början kommer det kännas konstigt, han kan ju inte, men med tiden kommer det att komma mer spontant och naturligt från hans sida.

• Anonym (L)
    Anonym (aldrig en mebis) skrev 2024-07-04 00:06:12 följande:

Kan han inte hitta TV eller Netflix själv och se vad män gör för att uppvakta kvinnor i romantiska filmer/komedier/böcker så måste han vara en vandrande grönsak.

Jag hade gett upp och bytt karl, det är inte ditt jobb att lära honom hur man behåller en relation.

Ytterligare en kvinna som inte klarar att kommunicera med sin partner.
  • Anonym (Linnéa)

Självklart ska ni ge det ett försök!

Jag tror att det mycket handlar om att lära sig att inte stanna vid tanken på hur fin och bra partnern är, utan att omsätta det i handling och göra något som man vet att hen gillar. Allt från att skicka en enkel hjärtemoji till att fixa en storslagen fest eller resa, beroende på vad som passar.

• Anonym (Bra jobbat)
    Anonym (aldrig en mebis) skrev 2024-07-04 00:06:12 följande:

Väldigt konstruktivt!
  • Anonym

Ja, jag tycker man kan lära sin partner att bli bättre. Han frågar tom hur han ska göra det bättre, det är en fin egenskap.
    Tala om vad du önskar och behöver!. Våra medmänniskor är sällan tankeläsare.
    Uppskatta hans försök och gester , även om det inte var exakt vad du tänkte.

• Anonym (Aspergers)

Hur gör en man för att vara romantisk då? Du har inte ens definierat det själv. Vet du ens själv?

• Anonym (Mnm)

Det är omöjligt, ungefär som att lära gamla hundar och sitta. 

Svar på tråden Ska man lära en man att vara romantisk?