• tootsy

    Ovanligt stor mage?

    Hej allesammans! Jag är gravid i vecka 17+2. Det är en högriskgraviditet på grund av att jag har problem med väldigt stora (och många) levercystor, så pass så magen blir stor bara av dem. Opererade bort de största i augusti förra året, men det verkar som att en eller flera fyllt på sig igen. De är verkligen stora också, sista som opererades bort fyllde ca 4-5 liter vätska och efter operationen hade jag tappat runt 7-8 kg. Kirurgerna vill varken operera eller tömma cystan nu på grund av risker för komplikationer med graviditeten. Jag har dessutom ett ganska stort myom på livmodern (på KUB mätte det ca 10 cm) som dock sitter ?bra? till. 


    Efter att jag fick veta att jag har fått tillbaka en eller flera cystor har jag utvecklat en större oro kring graviditeten. Jag tänkte att jag kanske kunde hitta lite stöttning/råd här. 

    En oro är att det mest troligt blir kejsarsnitt då man är orolig över att krystvärkarna kan leda till att cystan spricker under förlossningen. Jag är orolig över att jag kommer påverkas psykiskt av snitt, typ att kroppen/hjärnan inte hinner bearbeta/förstå att bebis kommer. Hur har ni som gjort kejsarsnitt upplevt förlossningen samt tiden efter? Är främst orolig över förlossningsdepression. 


    Sedan mår jag väldigt dåligt över hur stor jag tycker min mage är redan nu. Jag kan inte låta bli att jämföra mig med andra kvinnors magar på internet och tycker alltid min ser så stor ut, lite som omföderskors magar som syns snabbare. Även om man inte ska jämföra sig med andra graviditeter .. Har någon tips på hur man kan lära sig att tycka om sin växande mage? Och släppa stressen över att vara ?onormalt? stor? Jag kan inte heller se livmodern/bebismagen när jag ligger på rygg, vilket jag förstått som att man ?ska? kunna göra? Min mage ser mest ?blaffig? och allmänt stor ut. Eftersom jag är mitt i spökveckorna blir jag orolig över om det ens lever någon bebis där i, mest pga detta. RUL är om två veckor så förhoppningsvis lugnar det nerverna lite ? 

    Blev mycket text nu, men tar tacksamt emot alla tips, idéer och råd som ni andra erfarna kvinnor har 🙌🏻

Svar på tråden Ovanligt stor mage?