• Anonym (Hjälp)

    Studier och vänner

    Hej! Detta kommer låta en aningen barnsligt vilket jag är medveten om men jag behöver ändå råd. Jag ska nu börja plugga på universitet och har varit super taggad på detta då det betyder att jag behöver flytta osv. Den största anledningen till att jag är taggad på det är dock för att jag inte haft en så hälsosam vängrupp i gymnasiet. Många av dom är jag inte vän med längre då jag inte mått bra av vänskaperna men jag har fortfarande kvar en vän som jag inte mår bra av. När det gäller henne har det varit mycket onödigt och omoget drama som ofta gått ut över min hälsa och riktats mot mig då hon påstår att ?jag får ta det då hon är närmst mig? suck. Jag har inte kunnat bryta kontakten med henne då hon lite klamrat sig fast och vägrat ta hinten när jag försökt avvisa henne. Har därför känt att det varit bra att jag nu ska plugga då jag tänkt att vår vänskap naturligt kommer rinna ut i sanden på detta viset och jag då kommer slippa dramat som jag vet att hon kommer orsaka om jag försöker klippa banden. Jag fick igår veta att hon nu sökt samma utbildning som mig på samma universitet och kommit in. Givetvis har hon all rätt till det men det gör tyvärr att jag inte kan klippa banden. Det gör även att hon nu förväntar sig att vi ska göra detta tillsammans och hänga ihop under studierna vilket jag absolut inte vill. Jag kan inte ta upp detta med henne då hon tyvärr är en person som inte är mottaglig för de typer av konversationer och jag kan heller inte försöka ?undvika? henne i skolan då jag vet dramat och huvudverken som det kommer orsaka och inte tycker att det är värt de. Hur gör man i denna sitvationen. för den stora anledningen till att jag ville plugga pajades liksom genom att hon ska plugga samma. Somsagt förstår att detta är barnsliga problem men ändå något som jag tycker är jobbigt. Tror inte jag kan förklara hur komplicerad och ohälsosam min relation till henne är. 
  • Svar på tråden Studier och vänner
  • Tow2Mater

    Ser inte hur du har annat val än att säga som det är och ta dramat som foljer. Låt det bli drama. Dramat tar slut, och då kommer du må mycket bättre.

  • Anonym (Förstår)

    Hej TS.

    Först ska jag säga det att jag tycker inte alls att din situation låter eller är barnslig.

    Jag var med om en liknande situation när jag var yngre och gick i skolan då hade en kompis som alltid ville vara med mig och att vi alltid skulle hitta på saker med varandra hela tiden varje dag. Jag var dålig på att stå upp för mig själv och kunna säga ifrån på den tiden och min kompis var som en jobbig efterhängsen svans till mig som alltid skulle vara med bara mig och det gjorde mig galen för jag orkade inte vara med bara honom hela tiden. Och precis som för dig så kändes inte min kompis som en bra vän att vara med i alla tillfällen.

    Jag minns att jag till och med satt hemma och tänkte på hur jag skulle göra för att kunna undvika att behöva umgås med honom för min kompis ringde på hemma hos mig flera gånger om dagen och ringde till min mobil hela tiden om jag var för mig själv utan honom.

    Det bästa hade såklart varit att vara rak och ärlig och säga som jag kände det var och sätta gränser, men jag var ung och kände att det kommer ändå inte hjälpa mig för min kompis skulle bara ignorera mig och ändå fortsätta att vara jobbig mot mig (han tyckte om att alltid få bestämma vad vi ska göra).

    Min taktik blev till slut att jag bara skulle tillåta honom att få umgås med mig på mina villkor i fortsättningen (eftersom att jag var dålig på att säga ifrån på den tiden). Och att jag skulle vara jobbig tillbaka mot honom på samma sätt som jag upplevde att han var jobbig till mig då han hela tiden bara ska vara med mig varje dag och hela tiden ringer och försöker få tag på mig.

    Så om han hade ringt till min mobil 10-15 ggr på dagen/kvällen för att försöka få tag på mig så ringde jag alltid tillbaka till honom mellan kl. 03.00-04.00 på natten och om han svarade då så frågade jag helt vanligt vad det var han ville förut, eller om det var något särskilt i skolan kommande dag (vilket jag redan visste att det inte skulle vara) och ibland så ringde jag vid den tiden bara för att fråga om eller varför han inte hade ringt, men egentligen så ville jag bara vara jobbig tillbaka.

    Sen så tänkte jag att jag skulle försöka få honom att känna att det skulle vara tråkigt/jobbigt att vilja umgås med mig så när han var med mig och frågade vad vi ska göra eller om han sa att vi ska göra någonting som han vill göra så sa jag t.ex. -jag ska gå till djuraffären och titta på fiskar, och om han ville vara med mig så är det dit "vi" är på väg. Och när vi var i djuraffären så stannade vi där tills jag hade tänkt ut något annat som "vi" ska göra.

    Det svåraste för mig var alltid att komma på saker som "jag vill" eller "jag ska" göra när jag var med honom för han ville ju såklart bestämma saker som vi ska göra med och det fick jag inte tillåta honom att göra för då vinner han åter över mig samtidigt som han är jobbig mot mig.

    Efter ett tag så lyckades jag mer och mer få honom att backa och jag kunde distansera mig ifrån honom mer och mer och då kände jag mig glad och friare. Idag är vi inte vänner alls.

    Hoppas att du lyckas lösa din situation på något bra sätt.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Förstår) skrev 2024-07-04 03:43:32 följande:

    Hej TS.

    Först ska jag säga det att jag tycker inte alls att din situation låter eller är barnslig.

    Jag var med om en liknande situation när jag var yngre och gick i skolan då hade en kompis som alltid ville vara med mig och att vi alltid skulle hitta på saker med varandra hela tiden varje dag. Jag var dålig på att stå upp för mig själv och kunna säga ifrån på den tiden och min kompis var som en jobbig efterhängsen svans till mig som alltid skulle vara med bara mig och det gjorde mig galen för jag orkade inte vara med bara honom hela tiden. Och precis som för dig så kändes inte min kompis som en bra vän att vara med i alla tillfällen.

    Jag minns att jag till och med satt hemma och tänkte på hur jag skulle göra för att kunna undvika att behöva umgås med honom för min kompis ringde på hemma hos mig flera gånger om dagen och ringde till min mobil hela tiden om jag var för mig själv utan honom.

    Det bästa hade såklart varit att vara rak och ärlig och säga som jag kände det var och sätta gränser, men jag var ung och kände att det kommer ändå inte hjälpa mig för min kompis skulle bara ignorera mig och ändå fortsätta att vara jobbig mot mig (han tyckte om att alltid få bestämma vad vi ska göra).

    Min taktik blev till slut att jag bara skulle tillåta honom att få umgås med mig på mina villkor i fortsättningen (eftersom att jag var dålig på att säga ifrån på den tiden). Och att jag skulle vara jobbig tillbaka mot honom på samma sätt som jag upplevde att han var jobbig till mig då han hela tiden bara ska vara med mig varje dag och hela tiden ringer och försöker få tag på mig.

    Så om han hade ringt till min mobil 10-15 ggr på dagen/kvällen för att försöka få tag på mig så ringde jag alltid tillbaka till honom mellan kl. 03.00-04.00 på natten och om han svarade då så frågade jag helt vanligt vad det var han ville förut, eller om det var något särskilt i skolan kommande dag (vilket jag redan visste att det inte skulle vara) och ibland så ringde jag vid den tiden bara för att fråga om eller varför han inte hade ringt, men egentligen så ville jag bara vara jobbig tillbaka.

    Sen så tänkte jag att jag skulle försöka få honom att känna att det skulle vara tråkigt/jobbigt att vilja umgås med mig så när han var med mig och frågade vad vi ska göra eller om han sa att vi ska göra någonting som han vill göra så sa jag t.ex. -jag ska gå till djuraffären och titta på fiskar, och om han ville vara med mig så är det dit "vi" är på väg. Och när vi var i djuraffären så stannade vi där tills jag hade tänkt ut något annat som "vi" ska göra.

    Det svåraste för mig var alltid att komma på saker som "jag vill" eller "jag ska" göra när jag var med honom för han ville ju såklart bestämma saker som vi ska göra med och det fick jag inte tillåta honom att göra för då vinner han åter över mig samtidigt som han är jobbig mot mig.

    Efter ett tag så lyckades jag mer och mer få honom att backa och jag kunde distansera mig ifrån honom mer och mer och då kände jag mig glad och friare. Idag är vi inte vänner alls.

    Hoppas att du lyckas lösa din situation på något bra sätt.


    Hej! Först och främst, tack för att du inte tycker att mitt problem är löjligt. Du hade verkligen en intressant taktik. Jag har under en tid redan distanserat mig från min vän vilket har hjälpt en del. Tidigare när jag alltid svarade när hon ringde osv så att hon verkligen tyckte att vi va jätte jätte nära vänner så kunde hon ofta alltid ta ut sina kännslor på mig. Typ på samma vis som man kan bli när man lever i ett ohälsosamt förhållande och ens kännslor helt styrs beroende på om killen svarar, ger en uppmärksamvet osv osv. så va hon mot mig. Och svarade jag inte, eller lämnade jag en fest utan henne, inte tog hand om henne om hon mådde illa, var med någon utan att fråga med henne osv så blev det hus i helvette och hon lyckades alltid manipulera mig till att det alltid var jag som gjorde fel. Grejen är att jag har en annan vän (min absolut bästa vän) som inte är från gymnasiet, som jag ska plugga tillsammans med. Vi har alltid drömt om att få gå i samma klass och bo tillsammans vilket vi nu kommer få göra. Tjejen jag har problem med är även vän med min bästa vän genom mig och detta gör också sitvationen lite svårare. Hon kommer exempelvis inte kunna se varför jag inte har ett problme att sitta ihop med min bästa vänn men jag har ett problem med att sitta ihop med henne. jag tror absolut att din taktik kanske hade funkat men tror samtdigt att de ända jag kan göra är att försöka glida ifrån henne mer och mer innan skolan börjar. På det viset kanske hon inte förväntar sig att vi ska sitta ihop? För problemet som jag oroar mig över i skolan är att hon alltid försöker hålla mig för sig själv och då blir de svårt för mig att träffa nytt folk. Jag kan redan nu se framför mig sitvatipnet där jag väljer att tex vara i grupparbete med någon jag vill lära känna, ist för att välja att vara med henne och hur hon kommer starta drama över detta som slutar i manipulation och påverkan på mitt mående. jag tror absolut att jag hade kunnat glida ifrån henne men det är sitvatipnet som denna som jag oroar mig över. Jag vill inte att mina studier ska överskuggas av Ominget drama som tyvärr påverkar mig mer än jag vill. Jag har heller egentligen inte problem med att stå upp för mig själv men har instett at det inte riktigt går med denna personen.
  • Anonym (Du är stjärnan)

    Ta det som ett första steg i att bli vuxen att avsluta vänskapen med den här vännen som bara ger dig negativ energi.

    Du kommer att träffa så många nya roliga personer första året du pluggar så det är inte troligt att hon kommer att få något socialt utrymme ändå, om du inte väljer att ge henne det.

    Ta alltså huvudrollen i ditt eget liv nu och välj vilka du ska hänga med. Många av oss har hittat de vänner som vi fortfarande 30 år senare firar midsommar och nyår med under studietiden, och de kan ha läst alla möjliga utbildningar, om man bara umgås inom sin egen kurs missar man en massa.

    Tänk stort och var öppen för nya aktiviteter och "tvärkopplingar" ut till andra grupper som träffas. Gruppträna, spexa, nationsjobba, bli kårmyglare en stund, sjung i kör, läs extrakurs i retorik eller filosofi för att träffa andra typer av människor.... Ha kul! Cool

  • Anonym (Förstår)

    En del personer kan vara knepiga och kontrollerande och då är det bra att hitta sätt att kunna handskas med dem.

    Det kan inte vara så att din vän har mer än bara vänskapliga känslor för dig och  därför är som hon är mot dig? Eller att hon har dålig självkänsla och att du är hennes trygga person att vara med?

    Oavsett...

    Du behöver vara tydlig mot din vän som annars skapar drama om du inte är med henne eller gör som hon vill. Och skapar hon drama över något som hon anser att du har gjort dig skyldig till så ska du lugnt och med vanlig samtalston säga åt henne att om hon beter sig sådär "dumt" så vill du inte vara med henne, sen går du bara därifrån. Hennes manipulativa sätt att vara då kommer att vara att hon vill försöka att få din förlåtelse för att hon betedde sig dumt innan... skulle jag gissa på.

    Genom att först tala om (du gör en markering) för henne och sedan bara gå iväg så äger du situationen och det är bättre än att fastna i en het argumentation där du kanske börjar känna att du behöver förklara eller försvara din handling, det behöver du absolut inte göra om du inte har gjort något fel.

    Kan det inte vara så också att hon skapar drama för att hon vet att det har  fungerat tidigare på dig. Om du ignorerar henne när hon skapar drama så kan hon ju stå där själv och se dum ut. Och hon kan heller inte försöka att manipulera dig om du inte är där så gå iväg.

    Vill du lära känna andra personer så ska du såklart göra det. Det har inte din vän något med att göra och inte heller något att säga till om för hon bestämmer inte över dig.

    Om hon skulle försöka vända din bästa vän mot dig så ska du verka helt oberörd och fortsätta med ditt precis som vanligt. För om du ger någon form av reaktion på det så vet hon att hon har hittat ett sätt att komma åt dig.

    Det är bra att du har kunnat distansera dig redan nu ifrån henne det ger dig ett visst lugn.

    Att din bästa vän också känner din "jobbiga" vän tror jag inte kommer att påverka
    er situation så länge du och din bästa vän håller ihop och stöttar varandra. 

    Mitt sätt fungerade utmärkt för mig så du får hitta sätt som fungerar bra för dig!

Svar på tråden Studier och vänner