• Anonym (Rätt tjej)

Flytta hemmifrån!

Hej! Jag är 19 år och ska nu flytta hemmifrån. Jag tog studenten för ett år sedan och har jobbar sedan dess. Nu har jag och min bästa kompis sökt utbildning i en stad som ligger ca 45 minuter hemmifrån och ska tillsammans flytta till en lägenhet där. lägenheten är så så fin och jag har verkligen varit så taggad på detta. De känns även skönt att flytta med någon som jag har en trygghet till och att vi ska bo tsm. Men från ingenstans var det som att en sorg och ångest slog mig angående att flytta. Jag är taggad men samtidigt så rädd och känner en så stor sorg över att inte längre bo med familj och syster. känner även skulld jäntemot min syster som jag lämnar kvar hemma. Har även en pojkvän som bor 3 minuter bort och som jag är van vid att träffa varje dag och nu kommer vi ju få en viss distans mellan oss vilket oxksp känns jobbigt. Tror ni det är vanligt att man känner en sådan här sorg och ångest över att flytta även om man samtidigt är taggad? Bara att folk inte pratar om det. Är medveten om att det säkert kommer hjälpa att göra det mysigt i lägenheten, hålla mig upptagen och ha rutiner, samtidigt som jag vet att de är tillräckligt nära för att jag ska kunna åka hem när jag vill. Men känner ändå en så stor ångest över det. Vad tror ni kan hjälpa och hur tror ni att jag kan få en bättre inställning till detta? Är rädd att ångesten är ett täcken på att jag flyttar för fort men vill inte heller göra min bästa kompis orolig eller ledsen över att jag har dessa tankarna då jag somsagt samtidigt vill detta. Tror bara att jag söker efter någon som upplevt samma men som det gick bra för?!
  • Svar på tråden Flytta hemmifrån!
  • Mantrasina

Alla känner olika, men många får en del tunga känslor vid stora livsförändringar även om de är positiva. Det är väl naturligt att när man går från det som är hemtamt och tryggt till något mer ovisst och nytt. Det betyder inte att det är fel eller att man borde ändra sig och stanna i det man har istället!

Svar på tråden Flytta hemmifrån!