• Anonym (Förstår inte varför jag inte går ner i vikt efter förlossningen)

Har endast gått ner 5 kg 2 månader efter förlossningen

Hej,
    det har nu gått 7 veckor sedan förlossningen och vågen står helt still.
    Vägde 63 kg vid inskrivningen och 80 kg vid förlossningen.
    gick ner 3 kg direkt efter förlossningen och sen ytterligare 2 kg efter nästan två veckor och ända sedan dess har det stått still.
    jag ammar och äter som när jag var gravid (iom att man behöver 500 kalorier extra när man ammar) så varför står vågen still?

läser överallt om hur vikten bara rasar efter förlossningen och speciellt om man helammar. Är det minst lika vanligt att inte gå ner något alls efter förlossningen eller vad är problemet?

• Svar på tråden Har endast gått ner 5 kg 2 månader efter förlossningen
  • Anonym (M)

Ät mindre! Du behöver inte 500 kcal extra för att du ammar. Du behöver bara normalt födointag.

Menar du att du åt extra mycket som gravid också för att du tänkte att du behövde extra kalorier? 
    Då är det nog inte bara graviditetskilon di har nu, utan normal "fett-övervikt", som tar tid att bli av med genom minskade kalorier + motion.

Själv gick jag upp 5 extra kg under andra graviditeten jämfört med första. Troligen bland annat för att jag åt en semla per dag i tre månader. 
    De kilona tog 5 år att bli av med (jag ansträngde mig inte direkt).

Anonym (M) skrev 2024-07-03 03:22:50 följande:

Ät mindre! Du behöver inte 500 kcal extra för att du ammar. Du behöver bara normalt födointag.

Menar du att du åt extra mycket som gravid också för att du tänkte att du behövde extra kalorier? 
    Då är det nog inte bara graviditetskilon di har nu, utan normal "fett-övervikt", som tar tid att bli av med genom minskade kalorier + motion.

Själv gick jag upp 5 extra kg under andra graviditeten jämfört med första. Troligen bland annat för att jag åt en semla per dag i tre månader. 
    De kilona tog 5 år att bli av med (jag ansträngde mig inte direkt).

Ja precis, är inte det allmänna rekommendationer? Att äta 500 kalorier extra både som gravid och ammande?
  • Anonym (Mm)

Skulle säga att du blivit överviktig. En normal rekomenderad viktökning är 5-10 kg högst. Går man upp mer så äter man för mycket.

• Anonym (Sanna)

Fem barn, alltid tillbaka på eller under startvikt när vi kommit hem från sjukhuset. Då har jag gått upp från 57-58 kg till ca 68 som mest och till 61 som minst. Har aldrig ätit några 500 extrakalorier som ammande. Gick du dessutom upp 17 kg så är det väl lite mer än rekommenderat i sig, så gissningsvis åt du en smula mycket jämfört med vad du borde ha gjort mot slutet av graviditeten. Vill du gå ner så får du äta färre kalorier.

Anonym (Sanna) skrev 2024-07-03 06:57:55 följande:

Fem barn, alltid tillbaka på eller under startvikt när vi kommit hem från sjukhuset. Då har jag gått upp från 57-58 kg till ca 68 som mest och till 61 som minst. Har aldrig ätit några 500 extrakalorier som ammande. Gick du dessutom upp 17 kg så är det väl lite mer än rekommenderat i sig, så gissningsvis åt du en smula mycket jämfört med vad du borde ha gjort mot slutet av graviditeten. Vill du gå ner så får du äta färre kalorier.

Men är det inte konstigt att jag inte gick ner mer än 3 efter att ha kommit hem från sjukhuset? Till och med bebis+moderkaka+all vätska man förlorar vägde mer än så.
    förstår inte hur folk kan säga att kilona bara rann av dom direkt efter förlossningen och några veckor efter, har inte alls haft det så. 
    känns inte som att jag är den enda som har ätit extra kalorier för amningens skull men ändå verkar jag vara den enda där graviditetskilona inte runnit av mig.
    är min första graviditet
  • Lynx123

Du ligger i kaloriöverskott, så enkelt är det. Räkna ut exakt vad du äter varje dag, precis allt, så ser du vad du ligger på dagligen. Ta bort 300kcal så kommer du börja se resultat efter ett tag. Och glöm inte att bevara muskelmassan med styrketräning.

• Anonym (Präktiga mammamaffian)

Herreguuuuud vad alla är duktiga då. Suck!

TS, det har bara gått 7 veckor. Det tog 9 månader för kroppen att bli som den är nu, så ge den lika lång tid att hitta tillbaka. Var snäll mot den och dig själv!

Ja, vissa rasar i vikt av att amma, men inte alla. Vissa går inte ner förrän de slutar amma. Allt är normalt och allt är OK. För din del kan det säkert fortfarande vara en del vätska i kroppen, på grund av rusande hormoner i kombination med sommarvärme. 

Är varierat, se till att få i dig tillräckligt med vätska, och rör på dig utan att ta ut dig. Om du fortfarande inte har gått ner något mer om 6 månader kan du ta tag i det då. 

• Anonym (Sluta stressa med vikten!)

Nej, "alla" rasar inte i vikt efter förlossningen. 

Du har just fött barn. Det viktigaste är inte att så fort som möjligt komma tillbaks till din ursprungsvikt och kroppsform. Börjar du stressa över vikten (eller annat) kan amningen påverkas med mindre mjölk. 

Så sluta stressa över vikten!

• Fjäril kär

Den vikt du tappade direkt efter är bara vätska . Det du har kvar nu är dina graviditetskilon som du ätit dig till. 

Det tar 9 månader att gå upp all vikt så givetvis Jan du inte förvänta dig att allt ska vara borta på någon vecka. Räkna med minst 9 månader igen..

Alla som "rasar" ner i vikt har ofta ett skrikigt barn/kolikbarn och därför ofta är ute på långa barnvagnspromenader i timmar . 

Om du sitter hemma och myser i soffan och ammar och äter godis tex så går du givetvis inte ner i vikt. 

Sluta ät alla extra kalorier.  

Jag gick upp 23 kg med första och jag blev gravid igen ett år efter och då hade jag fortfarande 20 kg övervikt. 

• Anonym (Sofia)

Det har bara gått 7 veckor, så oroa dig inte nu och njut istället av bebis!
    Jag fick veta att bantar man under amningen förs gifter ut i modersmjölken, sant eller inte så lyssnade jag på dem råden.

Jag gick upp från 62-75 under graviditeten och hade endast ca 3 kg från vikten innan. Var smal och smärt med muskler.

När mitt barn var 3 månader hände något med kroppen, ökade och ökade och helt plötsligt var jag uppe i 18+ !!!!

Fattade inte VAD som sker??!!

Mina vänner såg också hur jag plötsligt förändrades och på köpet MYCKET TRÖTT.

Visade sig att jag hade fått fel på sköldkörteln 🥲

Vill inte skrämma dig men vill bara ändå att det kan vara bra att du har lite koll om du märker något liknande att du då kan söka hjälp från VC.

Vad jag lärde mig var att sköldkörteln påverkas vid en förlossning för att sätta igång mjölkproduktionen och att efter ca 3 månader gå till det normala vilket det inte gjorde för mig och min ämnesomsättning förblev låg.

Men som sagt, 7 veckor är för tidigt att börja oroa dig, du har antagligen fått lite extra hull.

Njut av sommaren och bebis! 

Svar på tråden Har endast gått ner 5 kg 2 månader efter förlossningen