Fel av ÄB att indirekt säga att böneutrop berikar Sverige
ÄB i Svenska kyrkan utfrågades i samband med politikerveckan i Almedalen. Om man för samman en del saker han sade (tror inte det var i en kort mening) så blir det i princip att "böneutrop berikar Sverige" , och en debatt har förts om detta i sociala medier främst X tror jag.
För min del är jag kritisk mot detta, dock, inte av samma skäl som de, mest på "högerkanten" som ser SVK som någon sorts bastion för svensk kultur och "dundrar" att "nu går jag ur SVK - som de inte är med i av tros-skäl men mer av "kultur-kristna" skäl. Jag står långt från dessa som är "kultur-kristna" men inte troende, och jag vill ju varken ha SVK som en höger- eller vänster-megafon (även om dess högsta ledning numera är "mera vänster" än höger.)
Nej, mitt skäl att vara kritisk är att jag är troende, (går i kyrkan de flesta söndagar, bla i bekännelsetrogna församlingar inom SVK som inte håller med ÄB, och det finns ev ca 400 bekännelsetrogna präster kvar inom SVK) - och menar att ÄB är satt att företräda kristen tro (som han offentligt lovat då han avgav sina prästlöften) - vars centrala delar Muhammeds lära faktiskt förnekar. Enligt kristen lära så är ju Kristus Jesus vår frälsare. Islams Jesus (Isa/Issa) är i stället en muslimsk profet, men ingalunda frälsare.
Om ÄB hade sagt: "jag tycker att muslimer ska få ha böneutrop" så hade det varit OK anser jag, men att tala om berikande är att gå längre. (Har för mig att muezzin-böneutroparen- uttalar islams trosbekännelse.) som erkänner Muhammed-som förnekar Jesus som Kristus.