• En med många djupa tankar

Fel av ÄB att indirekt säga att böneutrop berikar Sverige

ÄB i Svenska kyrkan utfrågades i  samband med politikerveckan i  Almedalen. Om man för samman en del saker han sade (tror inte det var i en kort mening) så blir det i princip att "böneutrop berikar Sverige" , och en debatt har förts om detta i sociala medier  främst X tror jag.

För min del är jag kritisk mot detta, dock, inte av samma skäl som de, mest på "högerkanten" som ser SVK som  någon sorts bastion för svensk kultur och "dundrar" att "nu går jag ur SVK - som de inte är med i av tros-skäl men mer av "kultur-kristna" skäl. Jag står långt från dessa som är "kultur-kristna" men inte troende, och jag vill ju varken ha SVK som en höger- eller vänster-megafon (även om dess högsta ledning numera är "mera vänster" än höger.)

Nej, mitt skäl att vara kritisk är att jag är troende, (går i kyrkan de flesta söndagar, bla i bekännelsetrogna församlingar inom SVK som inte håller med ÄB, och det finns ev ca 400 bekännelsetrogna präster kvar inom SVK) - och menar att ÄB är satt att företräda kristen tro (som han offentligt lovat då han avgav sina prästlöften) - vars centrala delar Muhammeds lära faktiskt förnekar. Enligt kristen lära så är ju Kristus Jesus vår frälsare. Islams Jesus (Isa/Issa) är i stället en muslimsk profet, men ingalunda frälsare.

Om ÄB hade sagt: "jag tycker att muslimer ska få ha böneutrop" så hade det varit OK anser jag, men att tala om berikande är att gå längre. (Har för mig att muezzin-böneutroparen- uttalar islams trosbekännelse.) som erkänner Muhammed-som förnekar Jesus som Kristus.

• Svar på tråden Fel av ÄB att indirekt säga att böneutrop berikar Sverige
  • Freddie K

Då undrar jag: Vem berikar det? Inte mig i alla fall och sist jag kollade så bor vi inte i ett muslimskt land.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (XXX)
    Freddie K skrev 2024-07-02 16:17:26 följande:

Då undrar jag: Vem berikar det? Inte mig i alla fall och sist jag kollade så bor vi inte i ett muslimskt land.

Det berikar väl andra som bor i Sverige. Men de är kanske inte viktiga nog att ta hänsyn till, trots vår religionsfrihet?

Jag är inte troende alls, så vem berikar TS kyrkklockor? Inte mig. Och sist jag kollade så bor jag i ett sekulärt land. 

• Freddie K
    Anonym (XXX) skrev 2024-07-02 16:24:15 följande:

Det berikar väl andra som bor i Sverige. Men de är kanske inte viktiga nog att ta hänsyn till, trots vår religionsfrihet?

Jag är inte troende alls, så vem berikar TS kyrkklockor? Inte mig. Och sist jag kollade så bor jag i ett sekulärt land. 

Jo, det kanske det gör och ja, vi har religionsfrihet i Sverige, men kan dem inte hålla det low key då?

Ja precis Freddie K. Sverige är snarare ett-vad gäller de etniska svenskarna-ateistiskt eller agnostiskt land.  Islam är möjligen redan den enskilt största religionen i Sverige sett till antalet faktiskt troende-men majoriteten av invånarna är fortfarande inte muslimer. Dock är det eventuellt en muslimsk majoritet i landet om ca 100-200 år om man ser till födelsetalen i bland etniska svenskar och bland muslimer. (I  Malmö möjligen om 1-2 generationer).

Men det allvarligaste med detta i mitt perspektiv som troende och aktiv i Svenska Kyrkan är att islam förnekar det centrala i kristen tro, och jag får inte ihop det med att det är en biskop som säger det. DÅ tycker jag MM bör avgå eller ändra sig och säga att han står frö tron på Kristus.

Jag trodde han skulle vara klart bättre än Jackelén på posten. Han var faktiskt cool o modig i julas i en radiointervju när han retade gallfeber på den aggressive ateistiske journalisten genom att stå upp för tron på uppståndelse. Där gjorde han en rak och modig insats.

• Freddie K
    En med många djupa tankar skrev 2024-07-02 16:28:44 följande:

Ja precis Freddie K. Sverige är snarare ett-vad gäller de etniska svenskarna-ateistiskt eller agnostiskt land.  Islam är möjligen redan den enskilt största religionen i Sverige sett till antalet faktiskt troende-men majoriteten av invånarna är fortfarande inte muslimer. Dock är det eventuellt en muslimsk majoritet i landet om ca 100-200 år om man ser till födelsetalen i bland etniska svenskar och bland muslimer. (I  Malmö möjligen om 1-2 generationer).

Men det allvarligaste med detta i mitt perspektiv som troende och aktiv i Svenska Kyrkan är att islam förnekar det centrala i kristen tro, och jag får inte ihop det med att det är en biskop som säger det. DÅ tycker jag MM bör avgå eller ändra sig och säga att han står frö tron på Kristus.

Jag trodde han skulle vara klart bättre än Jackelén på posten. Han var faktiskt cool o modig i julas i en radiointervju när han retade gallfeber på den aggressive ateistiske journalisten genom att stå upp för tron på uppståndelse. Där gjorde han en rak och modig insats.

Jo, jag tror inte jag ska gå in närmare på ämnet, men jag tycker inte om det i alla fall, även om vi har religionsfrihet och jag tycker det är bra att vi har det. Lite av en paradox, men.
  • Anonym (Hm)

Religionsfrihet betyder dock inte att du får störa andra med din religion.

!) Det är väl inte att inte ta hänsyn till andra bara för man avstår från att säga att deras budskap berikar?

2) Muslimer får väl inte mindre religionsfrihet för att ÄB avstår från att säga något sådant.?

3) Jag har inte med en stavelse krävt att en imam eller du ska säga att kyrkklockor berikar 

Mina 3 tankar här i stunden

Freddie K skrev 2024-07-02 16:26:38 följande:
    Jo, det kanske det gör och ja, vi har religionsfrihet i Sverige, men kan dem inte hålla det low key då?
    Som jag ser det så är det som om t.ex. partiledaren för S skulle säga att moderaternas ideologi berikar Sverige eller omvänt, om ÄB ska säga att böneutrop berikar. Man kan inte komma ifrån att islam förnekar de centrala budskapen i kristen lära.
    Anonym (Hm) skrev 2024-07-02 16:35:46 följande:
    Religionsfrihet betyder dock inte att du får störa andra med din religion.
    Och religionsfriheten blir inte mindre om ÄB avstår från att "prisa" böneutrop. Om jag minns rätt uttalar muezzin i  böneutropet islams trosbekännelse att det inte finns någon Gud utom allah och att Muhammed är allahs profet. Detta är indirekt ett förnekande av Kristus eftersom Muhammed gör just det. Han.förnekar Kristus. (Islams Jesus är som sagt en muslimsk profet.)
Svar på tråden Fel av ÄB att indirekt säga att böneutrop berikar Sverige