• butterflykisses

Jag är så sugen på Pepsi! Men... koffeinet?

Jag dricker varken kaffe eller te, och jag varken röker eller dricker alkohol (även som icke-gravid). Jag är snart i vecka 23 med mitt första barn (har ett missfall i bagaget), och jag har varit överdrivet sugen på Pepsi under hela graviditeten men inte vågat dricka det. Är det okej att dricka en 33cl burk Pepsi någon gång ibland? Jag vet inte hur mycket koffein det är i.

BF 6 november 2024 ? My baby girl, you melt the hardest of my heart.
  • Svar på tråden Jag är så sugen på Pepsi! Men... koffeinet?
  • Anonym (Graviditetsdiabetes)

Jag hade graviditetsdiabetes och i konstrekommendationen rekommenderades bl.a. pepsi max och annan sockerfri dricka under graviditeten så tror att det går bra i måttliga mängder ❤️

• trollhona

Koffeinmässigt är det nog ok, men tänk på att Pepsi numera innehåller sötningsmedel (även original pepsi) vilket inte rekommenderas under graviditeten.
    Så håll dig några månader till är mitt tips

• Räkan77
    trollhona skrev 2024-07-03 23:33:56 följande:

Koffeinmässigt är det nog ok, men tänk på att Pepsi numera innehåller sötningsmedel (även original pepsi) vilket inte rekommenderas under graviditeten.
    Så håll dig några månader till är mitt tips

Livsmedelsverket ser inga problem att konsumera lightläsk under graviditeten och de utfärdar kostråden i Sverige.

Så TS, njut av en Pepsi Max.
  • Anonym (Bl)

Ingen fara med en burk om dagen. Jag drack PM varje dag då det är det enda som hjälper mot illamående för mig. BM sade att det inte är någon fara. Folk dricker kaffe i små mängder som innehåller mer än en PM. Sötningsmedlet behöver du inte oroa dig för. Det är inte farligt i den mängden och bör aldrig bebisen i alla fall. 

Lycka till! 

• Kosmos

Vanlig Pepsi innehåller både socker och sötningsmedel och bör bojkottas. Vill man ha sötningsmedel finns Pepsi max. Hur det är med koffeinet vet jag inte men jag tror inte det har så stor påverkan vid graviditet om du inte dricker stora mängder.

• Anonym (Bl)
    Saragbg skrev 2024-07-04 01:20:46 följande:

Köp cola zero koffeinfri å njut :) 

Sant! 

Det fanns inte i Sverige när jag var gravid. 

Bra tips!

• Lönnsirap

Min personliga uppfattning är att man ska passa sig för att hålla på och vara hysterisk gällande något livsmedel och faktiskt lita på vissa sug.

Speciellt när det faktiskt inte finns rekommendationer att avstå. 

Köp en stor flaska och ta lite att dricka när suget slår till. 

Svar på tråden Jag är så sugen på Pepsi! Men... koffeinet?