• Anonym (Anonym)

Droger i hemmet

Jag har varit tsm med min sambo i 10 år och vi är båda över 25, och när vi dejtade fanns det droger i bilden. Gav han ultimatum och han slutade ta förutom röka gräs lite då o då(som jag var ok med) Nu 9 år senare har en snubbe vart här som min sambo känner lite smått och frågade om han kunde dra en lina vilket min sambo säger ja till för att bli av med honom så fort som möjligt. Min sambo väljer sedan att lägga tallriken med linresterna i garderoben för att ta hand om senare, som han såklart glömmer av och jag hittar. (Jag letar inte utan dörren står öppen och va inte svårt att se) för mig är detta otroligt triggande då minnen från förr kommer tillbaka och jag grät hela kvällen. Jag vill inte va tsm med någon som håller på med sånt dvs det tidigare ultimatumet. Jag tror på min sambo att han inte själv har tagit men nånting i mig gick sönder. Han beklagar sig över situationen och det hanterades fel men jag kan inte komma över det. Nåt har brustit inom mig. Vad ska man göra i en sådan här situation? Har någon här vart i liknande sits? Överreagerar jag? Jag är mest kränkt över att en för mig främmande människa varit i mitt hem och haft droger med sig- med eller utan min vetskap.  

Hjälp mig! Ge mig ärliga ord nu🙏🥲

Edit: jag inser när jag skrivit att det faktiskt var ett tillfälle till som min sambo drog lina av press från tidigare vänner som han inte umgås med i dag. Kanske för 3 år sedan och då blev jag upprörd och arg. Denna gången tog det hårdare.
  • Svar på tråden Droger i hemmet
  • Anonym (Lisa)

Han vet att det är ok eftersom du stannar kvar trots tidigare ultimatum. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-07-02 13:04:27 följande:

Han vet att det är ok eftersom du stannar kvar trots tidigare ultimatum. 

Ahh du har så rätt 🙈 vet om det innerst inne men ville verkligen tro på honom efter sist...
  • Core

Ultimatum biter inte på ett beroende eller missbruk, oavsett om det är tobak eller kokain. Förändringen måste komma inifrån, och det är uppenbart när det hänt. stanna och acceptera eller gå vidare 

• Anonym (hm)

var du där och såg den andra personen? Annars är sannolikheten stor att det inte fanns någon och att det bara var en ursäkt från din partner. Att han sparar rester i garderoben, för att slänga sen, är också bara en ursäkt. Jag tror, som andra redan skriver, att det bara är att acceptera din partners vilja att använda droger eller gå ifrån relationen. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (hm) skrev 2024-07-02 13:36:07 följande:

var du där och såg den andra personen? Annars är sannolikheten stor att det inte fanns någon och att det bara var en ursäkt från din partner. Att han sparar rester i garderoben, för att slänga sen, är också bara en ursäkt. Jag tror, som andra redan skriver, att det bara är att acceptera din partners vilja att använda droger eller gå ifrån relationen. 

Nej det var jag inte men fick ett för och efternamn som jag känner till. Jag vill tro att han inte tog själv men finns ingen garanti för jag var borta under kvällen...
  • Anonym (Anonym)
    Ascendere skrev 2024-07-02 13:41:02 följande:

Finns det barn med i bilden?

Nej inga barn 
  • Anonym (Anonym)
    Ascendere skrev 2024-07-02 13:40:36 följande:

Spara en lina i garderoben för att "ta hand om senare", jo tjena. 

Visst det låter lite knas? Det vart dock bara rester kvar men varför spara det ? Och varför gömma det? 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-07-02 13:49:59 följande:
    Visst det låter lite knas? Det vart dock bara rester kvar men varför spara det ? Och varför gömma det? 
    Så vad ska du göra nu?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-07-02 13:51:56 följande:
    Så vad ska du göra nu?
    Vi pratade länge igår och ska prata mer idag. Han förstår min irritation och låter mig va så arg jag vill. Han är dock lägligt dålig så misstänker Han bara vill undvika problemet tills det dör ut. Men jag vill inte fortsätta såhär så kommer avsluta relationen för min egna hälsas skull. Jag litar inte på honom. 
  • Ascendere
    Anonym (Anonym) skrev 2024-07-02 13:59:45 följande:
    Vi pratade länge igår och ska prata mer idag. Han förstår min irritation och låter mig va så arg jag vill. Han är dock lägligt dålig så misstänker Han bara vill undvika problemet tills det dör ut. Men jag vill inte fortsätta såhär så kommer avsluta relationen för min egna hälsas skull. Jag litar inte på honom. 
    Bra där 
  • Sniffmusen

Din sambo är en svag nolla som skyller sitt beroende på grupptryck. Sätt ner foten och KRÄV att han ska hålla sig drogfri. Att röka cannabis är INTE att vara drogfri och åker han dit så kommer det även på konsekvenser för dig, i synnerhet om ni har barn ihop.

• Anonym (Anonym)
    Sniffmusen skrev 2024-07-02 15:57:30 följande:

Din sambo är en svag nolla som skyller sitt beroende på grupptryck. Sätt ner foten och KRÄV att han ska hålla sig drogfri. Att röka cannabis är INTE att vara drogfri och åker han dit så kommer det även på konsekvenser för dig, i synnerhet om ni har barn ihop.

Jag håller verkligen med. Jag har gått med på cannabis pga de tyngre drogerna för flera år sedan men kan inte lita mer på han. Vi har inga barn ihop och idag är jag tacksam för det
  • Sniffmusen
    Anonym (Anonym) skrev 2024-07-02 16:09:59 följande:
    Jag håller verkligen med. Jag har gått med på cannabis pga de tyngre drogerna för flera år sedan men kan inte lita mer på han. Vi har inga barn ihop och idag är jag tacksam för det
    Då tycker jag verkligen du ska fundera över om det är han du vill ska bli pappa till dina framtida barn..
Svar på tråden Droger i hemmet