• Anonym (Hur gör ni?)

Från högstadieelev till gymnasieelev - ekonomi?

Såg en annan tråd och insåg att vi inte funderat alls på detta. Måste därför fråga.

inser plötsligt att studiebidraget skickas till eleven och inte föräldrarna. När jag gick på gymnasiet så fortsatte jag bara skicka över det till mina föräldrar, hade månadspeng som vanligt och de betalade mina kostnader som vanligt. Ingen skillnad mellan högstadiet och gymnasiet alltså.

men gör majoriteten av familjer en förändring i hur man hanterar ekonomin med sitt barn mellan nian och ettan bara just utifrån att det blir ett studiebidrag? Varför? På vilket sätt? 

• Svar på tråden Från högstadieelev till gymnasieelev - ekonomi?
  • mammatill6

Studiebidraget går till barnen hos oss och är deras. De använder det för klädesinköp o nöjen, sedan hjälper till med dyrare saker. Men de har fått barnbidraget innan så det är ingen skillnad,

• Fjäril kär

Det handlar väl om att det är en lämplig tidpunkt att ta mer ansvar för sitt liv eftersom gymnasiet också just innebär mer eget ansvar.  Gymnasiet är oftast också den tidsperiod då tonåringen får mer egna utgifter. 

• Anonym (Kr)

Jag fick pengarna och ansvar för en del av mina omkostnader, vardagskläder, nöje och delar av hobby

• TvillingmammaVästgöte

Det är först när man fyller 18 som man får studiebidraget själv som elev. 

Vi gav våra barn månadspeng tills dess de var 18 och stod för alla utgifter utöver fickpengar, detta funkade bra för oss. Våra barn är nu som unga vuxna mycket ekonomiskt ansvarstagande och medvetna. 

Anledningen till att vi gjorde så var  att vi föräldrar köpte ganska dyra kläder, sportgrenar och aktiviteter och inte ville att de skulle ha så stor budget att förfoga själva  över som sextonåringar. Man mognar ganska mycket mellan 16 och 18 år. 

Personligen ser jag en stor risk i att ge tonåringar mycket pengar i handen, eller på kontot,  men alla tänker och gör olika. 

• Anonym (Kr)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-07-02 11:04:44 följande:

Det är först när man fyller 18 som man får studiebidraget själv som elev. 

Vi gav våra barn månadspeng tills dess de var 18 och stod för alla utgifter utöver fickpengar, detta funkade bra för oss. Våra barn är nu som unga vuxna mycket ekonomiskt ansvarstagande och medvetna. 

Anledningen till att vi gjorde så var  att vi föräldrar köpte ganska dyra kläder, sportgrenar och aktiviteter och inte ville att de skulle ha så stor budget att förfoga själva  över som sextonåringar. Man mognar ganska mycket mellan 16 och 18 år. 

Personligen ser jag en stor risk i att ge tonåringar mycket pengar i handen, eller på kontot,  men alla tänker och gör olika. 

Man får fundera lite på vad man verkligen vill attt de ska göra och inte prioriterar bort för öl, smink, dataspel mm och anpassa budgeten efter det. Om man vill att de ska hålla på med någon idrott eller musik kan de ligga utanför budgeten och betalas av förädrarna.
Svar på tråden Från högstadieelev till gymnasieelev - ekonomi?