• Anonym (Orolig)

Utredning för sle

Det började när jag var tonåring, jag fick blodproppar och totalutredd av sjukvården som bara hittade ett avvikande prov, förhöjd ANA, kornigt mönster. Misstanke om reumatisk sjukdom men inget gjordes.

Mycket hälsoproblem och jag uppsökte vård ofta, perioder där jag mår extremt dåligt och har noll energi. Perioder av viktnedgång och viktuppgång. Mycket konstiga smärtor i kroppen som vandrar runt. När jag blir sjuk blir jag jättesjuk. Magproblem. 

Blev tagen på allvar av en läkare som gjorde massa tester och positivt ANA återigen och läkaren misstänkte sle. Remiss till reumatologen som bara viftade bort allt och sa hör av dig igen om det blir värre. 

Spola fram några år, mådde fruktansvärt dåligt under min andra graviditet och bad vården om hjälp för jag visste att något var konstigt. Några månader senare dog min dotter i magen i slutet av graviditeten och läkarna misstänker återigen sle. De såg nämligen förändringar i moderkakan som de ser hos sle-patienter. 

I veckan ska jag till reumatologen och jag är så nervös. 

ni som har sle/känner någon som har det, hur blir ni diagnostiserade? hur fick ni reda på att ni hade sle och hur konstaterades det hos läkaren?

Svar på tråden Utredning för sle