• Anonym (Lina)

Mäklare kontrakt försäljning

Vi har en mäklare som ska sälja vårt hus. Det ligger på Hemnet mm o visningar har varit. Det går lite segt o nu när jag kikade på kontrakt för försäljning så så jag att ha beskrivit 9/1 i stället för 1/9 på utgångsdatumet. Vad gäller då? Kan vi be en annan mäklare sälja om de har en kund?  Eller är det ändå så att vi måste ha det 3 mån hos denna mäklare? Förstår att vi måste börja om med borttagning mm men en kompis är mäklare o han hade en intressent .Kommer inte göra något olagligt men blev fundersam på vad som gäller?

• Svar på tråden Mäklare kontrakt försäljning
  • Anonym (Lis)

Menar du att ensamrätten utgår 9/1?
    när är avtalet undertecknat?
    är det undertecknat runt 2/6 så är det ju rätt uppenbart att det är skrivfel och därmed giltigt.

Sen kan ni alltid säga upp avtalet och sälja med den andre, men då gäller ju ensamrätten fortfarande och den första mäklaren har rätt till sitt arvode om ni inte väntar tills tiden löpt ut. Ni kan ju även fråga om mäklaren kan tänka sig att släppa ensamrätten, men det är ju det skyddet mäklaren har för att inte andra mäklare eller spekulanter ska köra med fulknep och försöka köpa bostaden på sidan om så det gör hen nog inte.
      Den förste mäklaren kan även ha rätt till arvodet om ni efter ensamrättstiden säljer till en spekulant hen redan visat för.
    Men om din kompis är mäklare borde ju han ha koll på den biten?

Ligger bostaden ute nu så har jag svårt att tro att din kompis har en spekulant som vill köpa som missat att bostaden ligger på hemnet?. Men det är vanligt att en viss typ av mäklare säger sånt för att få in uppdrag.

Svar på tråden Mäklare kontrakt försäljning