• Anonym (Förtvivlan)

Vårdgarantin. Får inte hjälp

1 november sökte jag vård för mina besvär.
    Var(är) ständigt trött. Andfådd för minsta lilla. Yr och illamående samt hjärtat slår på för fort. På vårdcentralen fann dem blåsljud och skickade remiss till hjärtmottagning för ultraljud av hjärtat. 2 veckor efter fick jag brev om att de har fått remiss och att jag ska bli kallad snart.
    Snart 1 juli, 8 månader senare och fortfarande inte blivit kallad!!
    Mår skit av mina besvär och klarar knappt jobba längre eller fungera i vardagen.
    Är detta ens acceptabelt? Vad händer med vårdgarantin, ska man inte få hjälp inom 90 dagar?

Jag har ringt medicinmottagning som inte hade någon koll och bad mig ringa min vårdcentral. Ringde dem och de sa att de har skickat remiss och att de har fått in den och de ska kontakta mig. Men inget händer. Hur tar jag detta vidare? Detta är inte OK någonstans. Inte undra på att folk hinner dö innan de får hjälp eller tar livet av sig
  • Svar på tråden Vårdgarantin. Får inte hjälp
  • cosinus

Du måste ringa mottagningen dit du ska och specifikt säga att du vill åberopa vårdgarantin.

Kan de då inte lösa det där kan du få hjälp att söka vård på annat ställe.

Haft vårdärenden med båda mina söner på ortopeden senaste åren. I det första fallet (fot) så skramlade de fram en tid när jag åberopade vårdgarantin och i det andra fallet så sa de direkt jag frågade att de inte skulle kunna hålla det så få fick vi åka till stockholm istället (bor i norra sverige).

Den läkaren som skrev remissen till ortopeden var väldigt tydlig med att just -vårgarantin- är the magic word. Ringer man bara och frågar när det är ens tur behöver de inte lösa problemet, inte heller om man är tyst och snällt väntar.

• Anonym
    cosinus skrev 2024-07-01 08:25:04 följande:

Du måste ringa mottagningen dit du ska och specifikt säga att du vill åberopa vårdgarantin.

Haft vårdärenden med båda mina söner på ortopeden senaste åren. I det första fallet (fot) så skramlade de fram en tid när jag åberopade vårdgarantin och i det andra fallet så sa de direkt jag frågade att de inte skulle kunna hålla det så få fick vi åka till stockholm istället (bor i norra sverige).

Den läkaren som skrev remissen till ortopeden var väldigt tydlig med att just -vårgarantin- är the magic word. Ringer man bara och frågar när det är ens tur behöver de inte lösa problemet, inte heller om man är tyst och snällt väntar.

Jag har ungefär samma erfarenheter. Först när man börjar boka på andra orter så att dessa sedan ringer den första vårdcentralen och frågar vad som händer, har det dykt upp tider.
  • Anonym (Förtvivlan)
    cosinus skrev 2024-07-01 08:25:04 följande:

Tack för svar. Ska göra det. Mém ändå. Väntat 8 månader vilket är längre än 3 månader som vårdgarantin är. Vill anmäla detta för detta är inte OK. 
    Jag tappar hår vilket inte är allvarligt direkt och jag fick tid efter 2 månader. Men hjärtat som ändå är allvarligt och vänta så här länge
  • Anonym (Mr. Nightingale)

Vi har en vårdkris i landet, på grund av ökad inflation och minskade statsbidrag från regeringen. Klart att det får konsekvenser. Men nu har svenska folket röstat fram mer individualism och en krympt offentlig sektor och då får man det.

• Anonym (Krusbär)

Finns det någon bra privatläkare där du bor som kan hjälpa dig?

Svar på tråden Vårdgarantin. Får inte hjälp