• Anonym (Fattig)

Är 4000 i underhåll för lågt för två tonåringar? Vad får ni?

Jag har två tonåringar, 16 och 19 år. 
    Deras pappa ger 4000kr i månaden.
    Jag tycker det är för lite. Jag betalar nästan 17000 i måbaden nu för höjda räntor på lån. På sommaren får inte barnen csn osv.

Han tjänar lika mycket som jag, bor mindre o har inga lån. 

Barnen bor heltid hos mig, går på gymnasiet. De får sitt csn. Mat är svindyrt o elen med. 

Vad tycker ni? Vad får ni?
  • Svar på tråden Är 4000 i underhåll för lågt för två tonåringar? Vad får ni?
  • Anonym (Hmm)

Det beror lite på! Nu kollade jag bara lite snabbt men du skulle antagligen behöva ha ca 1400 kr mer. Riksnormen är ca 4800 kr per ungdom och månad, ni ska dela på två så där är det ytterligare 800 kr du ska ha. Sedan tillkommer hushållskostnader för tre personer på nästan 1800 kr och då räknar man så klart bort dig först, kvar är 1200 kr för två ungdomar och om ni ska dela där så är det alltså 600 kr till.

www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/riksnormen-for-forsorjningsstod-2024.pdf

När 19-åringen har gått ut gymnasiet så har försörjningsskyldigheten försvunnit och då är det ett barn som ni ska betala för och isf blir det 2700:- per månad för 16-åringen (5400 kr delat på två) och då har du ca 1300 kr för mycket i underhåll. 19-åringen ska i det läget bidra till hushållet med egna pengar eller flytta ut.

CSN ska gå till dig så länge barnen är omyndiga. Detta är tillskott till hushållskassan och inte några nöjespengar för dem. Om du väljer att ge bort den summan får du skylla dig själv. 19-åringens CSN ska gå till hen och du kan inte påverka om hen vill bidra till hushållet med de pengarna eller inte. Man kan tänka sig att hen står för en del utgifter själv istället, t ex kläder och mobilkostnader.

Att du har höga levnadskostnader är inte ditt ex problem, den summan är irrelevant. Man får se till att anpassa sig efter sina förutsättningar helt enkelt. Med det i åtanke får du nog se över helheten. Möjlighet att flytta, sänka matkostnaderna, dra in på nöjen, snåla med inköp, stopp för allt onödigt, billigare el och internet, var du än kan kapa. Kan du inte försörja dina barn på egen hand trots underhåll så måste ju något göras.

Man kan så klart dra mannen till tingsrätten för att bedöma om han borde betala större underhåll, men med tanke på omständigheterna lär du få svårt att vinna. Vet inte om det är värt advokatkostnaderna att få något större underhåll, vilket också bara gäller tills 19-åringen tagit studenten eftersom du ska ha mindre efter det.

• Anonym (Julia)

Det är för lite. Underhållsstödet från försäkringskassan för ungdomar i den åldern är 2250 kronor, så han ska ge 500 kr mer.
    Vägrar han så gå genom FK istället så betalar de ut till dig och kräver in av honom.

• Anonym (Hmm)

Ja just det, underhållet enligt FK är ju ännu lägre... Tänkte faktiskt inte på att titta där.

Eftersom ena ungdomen är 18+ så ska underhållet för hen gå direkt till just den ungdomens konto och det är ungdomen och den andra föräldern som ska komma överens om summan:

www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/for-foraldrar-som-inte-lever-ihop/barnet-bor-hos-dig/underhallsbidrag-fran-den-andra-foraldern

När barnet fyller 18 år

Barnet har rätt till underhållsbidrag så länge hen fortfarande går i gymnasiet eller grundskolan. Det gäller ända tills barnet fyller 21 år. Men när barnet har fyllt 18 år ska bidraget betalas direkt till hen. Det är också barnet som ska skriva avtal och komma överens om beloppet med den andra föräldern.

• Anonym (Fattig)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-06-30 11:02:19 följande:

Det beror lite på! Nu kollade jag bara lite snabbt men du skulle antagligen behöva ha ca 1400 kr mer. Riksnormen är ca 4800 kr per ungdom och månad, ni ska dela på två så där är det ytterligare 800 kr du ska ha. Sedan tillkommer hushållskostnader för tre personer på nästan 1800 kr och då räknar man så klart bort dig först, kvar är 1200 kr för två ungdomar och om ni ska dela där så är det alltså 600 kr till.

www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/riksnormen-for-forsorjningsstod-2024.pdf

När 19-åringen har gått ut gymnasiet så har försörjningsskyldigheten försvunnit och då är det ett barn som ni ska betala för och isf blir det 2700:- per månad för 16-åringen (5400 kr delat på två) och då har du ca 1300 kr för mycket i underhåll. 19-åringen ska i det läget bidra till hushållet med egna pengar eller flytta ut.

CSN ska gå till dig så länge barnen är omyndiga. Detta är tillskott till hushållskassan och inte några nöjespengar för dem. Om du väljer att ge bort den summan får du skylla dig själv. 19-åringens CSN ska gå till hen och du kan inte påverka om hen vill bidra till hushållet med de pengarna eller inte. Man kan tänka sig att hen står för en del utgifter själv istället, t ex kläder och mobilkostnader.

Att du har höga levnadskostnader är inte ditt ex problem, den summan är irrelevant. Man får se till att anpassa sig efter sina förutsättningar helt enkelt. Med det i åtanke får du nog se över helheten. Möjlighet att flytta, sänka matkostnaderna, dra in på nöjen, snåla med inköp, stopp för allt onödigt, billigare el och internet, var du än kan kapa. Kan du inte försörja dina barn på egen hand trots underhåll så måste ju något göras.

Man kan så klart dra mannen till tingsrätten för att bedöma om han borde betala större underhåll, men med tanke på omständigheterna lär du få svårt att vinna. Vet inte om det är värt advokatkostnaderna att få något större underhåll, vilket också bara gäller tills 19-åringen tagit studenten eftersom du ska ha mindre efter det.

Hej har inte läst hela inlägget än men vad jag vet är man försörjningskyldig till 21
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-06-30 11:33:23 följande:
    Hej har inte läst hela inlägget än men vad jag vet är man försörjningskyldig till 21
    Läs då inlägget innan du försöker svara! Ja, man är försörjningsskyldig, men du får förklara närmare vad du menar med din kommentar.
  • Anonym (Hmm)
    OBS! Bara om ungdomen fortfarande går i gymnasiet! Efter studenten försvinner den skyldigheten oavsett om ungdomen är 18, 19 eller 20 år!
  • Anonym (Julia)
    Bara om de fortfarande går i gymnasiet då, annars är det 18.
  • Anonym (Jobb)

Kanske lite sent nu, men under sommaren borde dom ju jobba.
    Då har de ju fickpengar över sommaren.
    Sen kanske du bör se över utgifter?

• Anonym (Planering)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-06-30 10:40:17 följande:
    Är 4000 i underhåll för lågt för två tonåringar? Vad får ni? Jag har två tonåringar, 16 och 19 år. 
    Deras pappa ger 4000kr i månaden.
    Jag tycker det är för lite. Jag betalar nästan 17000 i måbaden nu för höjda räntor på lån. På sommaren får inte barnen csn osv.

Han tjänar lika mycket som jag, bor mindre o har inga lån. 

Barnen bor heltid hos mig, går på gymnasiet. De får sitt csn. Mat är svindyrt o elen med. 

Vad tycker ni? Vad får ni?

Om man läser mellan raderna så låter det mer som att du tycker det är orättvist att han bor mindre/billigare och att han inte har några lån. Men att du har 17000kr/mån nu när räntorna gått upp.

Ni har samma lön, men gjort olika val. 

Han ska möjligen betala några hundringar mer, men mer är det inte. Detta är dessutom något du kommer på nu mitt på sommaren när det såklart går åt mer slantar än vanligt? Låter som dålig planering/struktur/framförhållning enligt mig.

• Anonym (Tyckande mamma)

Jag tycker pappan betalar tillräckligt.
    Mina barn är jämngamla med dina.
    19-åringen ska jobba 7 v i sommar, 16-åringen 2 v.
    Det är genom jobb och studier ungdomar ska få fickpengar.

Svar på tråden Är 4000 i underhåll för lågt för två tonåringar? Vad får ni?