• Anonym (Ångrsten)

Grov ångest inför oväder

Hej, jag lägger tråden i psykisk ohälsa eftersom det är inom det området jag påverkas.

Jag har ett problem som verkligen är jättejobbigt och det är att varje gång det ska bli oväder så får jag grov ångest innan. Om jag får veta om det några dagar innan så dras jag med ångesten alla dessa dagar. Om jag får veta det en vecka innan så dras jag med ångesten i en vecka. Den släpper alltså inte förrän ovädret är över och allt gått bra.

Nu varnar SMHI och olika nyhetssidor för skyfallet som ska komma imorgon. Och jag dras med dödsångest. Min stad ska få över 71 mm regn imorgon och det känns förjävligt. Jag får katastroftankar och mår hemskt, men jag döljer det för omgivningen eftersom det nog bara är jag som mår och tänker såhär.

Jag vill samla hela min familj och bara åka med dem långt bort från skyfallet imorgon. 

Jag skäms för att fixa samtalsstöd också. Men jag hoppas att vi som drabbas av skyfallet imorgon kommer att överleva.

Jag undrar om det finns fler med "ovädersångest"?

• Svar på tråden Grov ångest inför oväder
  • Anonym (/)

Har du lätt att triggas av ångest i andra avseenden, utöver vädret?

Människor som har lättare än andra att drabbas av ångest bör, förutom samtalsterapi, även undanhålla sig saker som spär på denna inre stress.

Mitt råd är att avstå drycker med hög mängd koffein (kaffe, energydrinks, starka tedrycker) eftersom såna drycker väcker adrenalinet och ger stresspåslag. Det bästa är egentligen att undvika koffein helt.

Sen finns det tabletter man kan ta som har en lugnande effekt i kropp och sinne. Både med och utan recept. Själv kör jag på receptfria kapslar för att slippa biverkningar.

• Anonym (Inte ensam)

Tillhör du dem som tror stenhårt på allt som kommer ur Greta Thunbergs mun? I så fall är du inte ensam om att må sådär. Klimatångest tror jag det kallas.

• Anonym (Ap7)

Jag vet inte om det hjälper, men under 80 mm regn är ju inte farligt. Visst är det mycket vatten men vad föreställer du dig ska kunna hända? Jag har bott på ett ett ställe i världen som kan få mycket mer nederbörd än så. Någon källare lär bli översvämmad men det är inte så farligt.

Jag föreslår att du tittar på en linjal hur 71mm ser ut. 71mm når knappt upp till mina anklar.

• Anonym (Jag)

Min mamma är tvärtom , hon tjatar hela tiden om hur extremt torrt det är och när det faktiskt ösregnar brukar hon få minnesförlust för hon vill verkligen ha det till att klimatförändringarna har gjort att det är extremt torrt.

Men har själv ofta oro och ångest också för allt möjligt så förstår att det måste vara jättejobbigt.. Inte just regn men åska är lite läskigt tycker jag. Och just ångesten och oron är 1000 gånger värre nu när jag är tidigt gravid .. så förstår på ett sätt hur du känner. Jag har lergigan vid behov som hjälper en del när man verkligen har ångest. Fast har man verkligen problem kan man ju behöva nått starkare. Tycker du ska kontakta vården så du kan få hjälp. 

• Anonym (M)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-30 01:03:52 följande:

Min mamma är tvärtom , hon tjatar hela tiden om hur extremt torrt det är och när det faktiskt ösregnar brukar hon få minnesförlust för hon vill verkligen ha det till att klimatförändringarna har gjort att det är extremt torrt.

Men har själv ofta oro och ångest också för allt möjligt så förstår att det måste vara jättejobbigt.. Inte just regn men åska är lite läskigt tycker jag. Och just ångesten och oron är 1000 gånger värre nu när jag är tidigt gravid .. så förstår på ett sätt hur du känner. Jag har lergigan vid behov som hjälper en del när man verkligen har ångest. Fast har man verkligen problem kan man ju behöva nått starkare. Tycker du ska kontakta vården så du kan få hjälp. 

Blir ångesten värre nu när du är gravid?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (M) skrev 2024-06-30 01:27:28 följande:
    Jo mycket värre , så har det varit förut också. Hormoner och sånt och oro för graviditeten också.. tyvärr. Jag mår inte alls bra av att vara gravid men det är ju värt det sen om det går bra alltså. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (M) skrev 2024-06-30 01:27:28 följande:
    Alltså ångest och oro överhuvudtaget, inte för just väder. Har inte direkt ångest över väder , nämnde bare att åska kan vara läskigt
  • Anonym (Ångrsten)
    Anonym (/) skrev 2024-06-30 00:02:49 följande:

Har du lätt att triggas av ångest i andra avseenden, utöver vädret?

Människor som har lättare än andra att drabbas av ångest bör, förutom samtalsterapi, även undanhålla sig saker som spär på denna inre stress.

Mitt råd är att avstå drycker med hög mängd koffein (kaffe, energydrinks, starka tedrycker) eftersom såna drycker väcker adrenalinet och ger stresspåslag. Det bästa är egentligen att undvika koffein helt.

Sen finns det tabletter man kan ta som har en lugnande effekt i kropp och sinne. Både med och utan recept. Själv kör jag på receptfria kapslar för att slippa biverkningar.

Nja, inte så värst annars. Min ångest är mest kopplad till naturkatastrofer och väder, utöver min flygrädsla.

Tack för tipsen! Vad tar du lugnande mot?
  • Anonym (Ångrsten)
    Anonym (Inte ensam) skrev 2024-06-30 00:34:49 följande:

Tillhör du dem som tror stenhårt på allt som kommer ur Greta Thunbergs mun? I så fall är du inte ensam om att må sådär. Klimatångest tror jag det kallas.

Nej, min ångest gällande oväder är direkt kopplad till just det oväder som ska komma. Jag är ingen större Greta-fan men jag har med tiden gått från att tycka att hon är en totalmupp till att tycka att hon har vissa poänger trots allt. Men det är en helt annan diskussion.
  • Anonym (Ångrsten)
    Anonym (Ap7) skrev 2024-06-30 00:57:14 följande:

Jag vet inte om det hjälper, men under 80 mm regn är ju inte farligt. Visst är det mycket vatten men vad föreställer du dig ska kunna hända? Jag har bott på ett ett ställe i världen som kan få mycket mer nederbörd än så. Någon källare lär bli översvämmad men det är inte så farligt.

Jag föreslår att du tittar på en linjal hur 71mm ser ut. 71mm når knappt upp till mina anklar.

Klart dina ord hjälper! Lite tröst får jag trots allt.

Mina katastroftankar föreställer att det blir skred och ras pga för mycket regn. Eller att jag/vi sitter i bilen som blir helt översvämmad.

Jag undrar varför väderinstituten varnar så mycket även för de regnmängder du skrev om, för när du skriver så känns det som att det inte är så mycket ändå.
Svar på tråden Grov ångest inför oväder